شناسهٔ خبر: 67553187 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قیام حضرت مهدی(عج) همچون قیام حسینی برای نجات امت اسلام است

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران از عاشورای حسینی و قیام مهدوی به عنوان یک رابطه دوسویه یاد کرد و گفت که قیام امام زمان(عج) همچون قیام امام حسین(ع) برای نجات و اصلاح امت اسلام خواهد بود. 

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمدباقر ولدان به خبرنگار معارف ایرنا گفت: ما در میان دو حادثه حماسی قرار گرفته ایم که یکی عاشورای حسینی و دیگری ظهور مهدوی است و اگر خوب بنگریم، از گذشته خود شناخت کافی پیدا کنیم و شور حسینی را با شعور حسینی عجین کنیم، می توانیم برای آینده خود برنامه و تکلیف دقیقی تشخیص دهیم و بر اساس آن عمل کنیم.

وی افزود: امروز زمینه های قیام حسینی با زمینه های قیام مهدوی تطبیق دارد. بر همین اساس می توانیم به بررسی فلسفه قیام سیدالشهدا(ع) بپردازیم و به دنبال آن باشیم که چه شد امام حسین(ع) دست به قیام زد. حسین بن علی تا ۱۰ سال در زمان خلافت غاصبانه معاویه سکوت کرد و به همان صلح نامه برادرش امام حسن مجتبی (ع) عمل کرد و آن را ادامه داد. چون معاویه چهره تزویز به تن کرده بود ولی وقتی یزید، فرزند ناپاک معاویه به حکومت رسید به والی مدینه نامه نوشت که امام حسین یا باید بیعت کند یا سرش را از تن جدا کنند.

این استاد حوزه اضافه کرد: امام حسین (ع) در شرایطی قیام کرد که جامعه اسلامی اوضاع کاملا نابسامانی داشت و فساد و فحشا به اوج خود رسیده بود به گونه ای که خوانندگان و نوازندگانی را از شام به مدینه می آوردند. در آن شرایط که به نام اسلام، سرِ دین بریده می شد، امام حسین(ع) برای ادامه حیات اسلام احساس خطر کرد و به مخالفت با یزید برخاست.

وی با اشاره به روایت پیامبر اکرم(ص) ادامه داد: رسول خدا(ص) فرمود «حسین منی و انا من حسین» ولی در آن روز کسی متوجه نبود که «انا من حسین» یعنی چه. یعنی ادامه راه ناب اسلام محمدی به دست نوه دختری پیامبر خداست و حسین بن علی این درخت اسلام را که رو به خشکی و نابودی می رفت، با قیام خود به پا داشت.

ولدان گفت: وقتی محمد بن حنیفه برادر امام حسین(ع) از آن حضرت پرسید که چرا این راه را می روی، سیدالشهدا(ع) علت و زمینه قیام خود را اینگونه تشریح کردند «من برای جاه طلبی و آشوب و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم و می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کرده و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم».

قیام حضرت مهدی(عج) همچون قیام حسینی برای نجات امت اسلام است حجت الاسلام محمدباقر ولدان، پژوهشگر مذهبی

نویسنده کتاب نظریه حکومت تربیت محور افزود: در واقع زمینه قیام حسینی، فسادی بود که در آن زمان فراگیر شده بود و امام حسین (ع) در فراز دیگری فرمود «آیا نمی بینید که به حق و حقیقت پایبندی وجود ندارد و از فساد و پلیدی ها دوری نمی شود.» حضرت با بیان این که بر سر یک دو راهی قرار گرفته، فرمود «بدانید که این بدکار فرزند بدکاره مرا میان دو کار قرار داده که یا زیر یوق بیعت بروم یا به شهادت برسم ولی فردی مثل حسین هرگز با کسی مثل یزید بیعت نخواهد کرد.»

وی افزود: بنابر این رابطه ظهر عاشورای حسینی و قیام مهدی فاطمه به عنوان عصر ظهور یک رابطه دو سویه است که میان ثارالله و بقیة الله مطابقت دارد. شرایط و زمانه قبل از قیام جهانی امام زمان(عج) مثل زمان جدش امام حسین(ع) است و همچون سیدالشهدا که برای طلب صلاح و اصلاح دست به قیام زد، امام زمان نیز به عنوان منجی و مصلح قیام می کند.

ولدان اضافه کرد: بنابر این همچنان که زمان امام حسین(ع) فساد فراگیر شده بود، دوران قبل از ظهور و شرایط آخرالزمان وضعیت فسادانگیزی است که در روایات نیز آمده است. مثلا مردها در آخرالزمان و قبل از ظهور حضرت، شبیه زنان می شوند و زنان شبیه مردان یا ربا خواری شیوع پیدا می کند و فساد فراگیر می شود. بر همین اساس همچنان که سیدالشهدا برای یک پاکسازی جهانی قیام کردند تا حاکمیت اراده الهی و اسلام ناب محمدی حکمفرما شود، امام زمان نیز دست به قیام می زنند و دنیا را به یک پاکسازی خواهند رساند.

نظر شما