شناسهٔ خبر: 67567580 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

غیبت شهردار قوچان در جلسه استیضاح به دلیل جراحی

فرانک پاکزاد

شامگاه یکشنبه جلسه علنی شورای اسلامی شهر قوچان با موضوع استیضاح شهردار قوچان در دستور کار قرار داشت که به دلیل انجام عمل جراحی بینی ابوالفضل فاضلی حق پناه شهردار این شهر در روز جاری لغو و به آینده موکول شد.

صاحب‌خبر -

 مهدی علیزاده نائب رئیس شورای اسلامی شهر قوچان در این جلسه اظهار کرد: استیضاح مراحل قانونی دارد و زمانی وارد است که عملکرد مسئول زیر سؤال برود.

 وی با اشاره به روند برگزاری جلسه استیضاح شهردار قوچان، گفت: بعد از گذشت یک‌سال از تصدی سمت شهردار، عملکرد وی توسط اعضای شورای اسلامی شهر قوچان مورد بررسی قرار گرفت و نقاط ضعف و ایرادات شناسایی و ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، در جلسات علنی شورای اسلامی شهر هم در حضور و هم در غیاب شهردار تذکرات به صورت شفاهی و از طریق ریاست شورای اسلامی شهر قوچان اعلام شد.

 علیزاده افزود: چون تذکرها نادیده گرفته شد طبق قانون اعتراض‌ها را به صورت سؤال و مکتوب اعلام نمودیم. این سؤالات طی دو مرحله مطرح شد که مرحله نخست اردیبهشت ۱۴۰۲ بود اما با گذشت بیش از یک سال هنوز برای پاسخگویی در صحن علنی شورا حاضر نشده‌اند و شورای شهر هم به دلیل اینکه شهردار قوچان به تازگی مسئولیت را عهده‌دار شده بود تصمیم گرفت فرصتی برای اجرای برنامه‌ها داده شود.

 وی با اشاره به دومین جلسه طرح سؤال در اردیبهشت سال جاری اظهار کرد: عملکرد ۳۰ ماه کاری فاضلی حق پناه در انتهای سال گذشته بررسی شد و متأسفانه نه تنها ایراداتی که از قبل گرفته شده بود برطرف نشد بلکه ایرادات جدیدی هم در عملکرد شهردار قوچان مشاهده شد و به همین دلیل در اردیبهشت سال جاری مجدد طرح سؤال به صورت ۱۳ سؤال در حوزه کاری و یک سؤال در خصوص عدم سکونت خانواده شهردار در شهر مطرح شد.

 نائب رئیس شورای اسلامی شهر قوچان تأکید کرد: بر اساس قانون شهردار موظف است طی ۱۰ روز پاسخگوی سؤالات اعضای شورای شهر باشد؛ اما بنا به دلایل مختلف تاریخ پاسخگویی به سؤالات چندین بار به تعویق افتاد و در نهایت حق پناه با گذشت یک ماه در مقام پاسخگویی حاضر شد که پاسخ هیچ یک از ۱۳ سؤال مطرح شده قانع کننده نبود.

 وی با اشاره به عدم اقناع سه تن از اعضای شورای اسلامی شهر قوچان در جلسه طرح سؤال و درخواست مکتوب برای برگزاری جلسه استیضاح، گفت: شهردار قوچان طی این مدت و با گذشت بیش از یک ماه از دریافت نامه استیضاح در جلسه هفته گذشته حاضر نشد و امروز هم در بیمارستان بستری و عمل زیبایی انجام داده است.

 علیزاده اضافه کرد: روزانه درخواست‌های بسیاری برای کار داریم اما در این شرایط دو بخشنامه استانداری خراسان رضوی که در سال گذشته به شهرداری قوچان مبنی بر درخواست اعلام مجوز برای استخدام نیروی جدید توسط عده‌ای در شهرداری ارسال شده بود مخفی شد و ما زمانی به این موضوع پی بردیم که مهلت این دو بخشنامه به پایان رسیده بود.

 وی خاطرنشان کرد: عدم نظارت در امور مالی و مشاهده برخی تخلفات توسط حسابرس‌ها، نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های عمرانی و عدم اجرای مصوبات و مکتوبات شورای اسلامی شهر قوچان، تضییع حقوق کارکنان با عدم امضای احکام و تبدیل وضعیت آنها، واگذاری پست‌های کلیدی به افراد نامناسب و ... از جمله مسائلی هستند که موجب انتقاد به عملکرد شهردار قوچان شده است.

فاطمه شوشتری عضو شورای اسلامی شهر قوچان بیان کرد: استیضاح به عنوان یک حق قانونی و امر مشروع در قوانین از طرف قانون‌گذار تدوین شده است و طبق جلسات متعدد در هفته‌های گذشته و اطلاع‌رسانی به موقع رئیس شورای شهر به شورا امروز مسئله استیضاح شهردار به عنوان یک امر فوریتی در دستور کار بود.

 وی افزود: اگر به عنوان اعضای شورای شهر و در جایگاه شهروند قوچانی کمی به شاخصه‌های رشد و توسعه شهر توجه کنیم به وضوح قابل بیان است که موفقیتی در این حوزه نداشتیم.

شوشتری ادامه داد: به دلیل بی‌مبالاتی و بی‌برنامگی شهردار به ویژه در حوزه عمران و توسعه شهری، اعضای شورای شهر در نزد افکار عمومی مسئول ناکارآمدی قلمداد شده‌اند و امیدواریم در اندک زمان باقیمانده با توجه به مصادیق عینی در سطح شهر پاسخی در خورد و شایسته داشته باشیم.

وی با بیان اینکه عمل جراحی شهردار قوچان اورژانسی نبوده است، گفت: متأسفانه بر اثر حادثه‌ای هفته گذشته بینی شهردار آسیب دید و دچار «هموتو» شد که نوعی خون مردگی در منطقه آسیب دیده است و طبق مشورت با پزشکان صاحب نظر مشخص شد این عارضه به طور معمول و با گذشت زمان برطرف می‌شود و مشکلی را ایجاد نمی‌کند و اگر نیاز به عمل جراحی بود این موضوع اورژانسی نبود.

 عضو شورای اسلامی شهر قوچان تصریح کرد: شهردار می‌توانست پس از حضور در جلسه و عدم استنکاف موضوع استیضاح در روزهای آتی به درمان خود بپردازد و تقاضا می‌کنم در اسرع وقت موضوع استیضاح شهردار تعیین تکلیف شود.

 با استیضاح موافق هستم

علی شکفته عضو شورای اسلامی شهر قوچان هم با بیان این مطلب که شهردار به دلیل عدم حضور، امشب استیضاح نخواهد شد، عنوان کرد: بودجه سال گذشته شهرداری قوچان حدود ۱۱۶ میلیارد تومان بود که حدود ۸۰ میلیارد تومان آن از طریق ارزش افزوده تأمین شده و شهرداری در واقع حدود ۳۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد کرده؛ این در حالی است که یکی از تعهدات شهردار در بدو خدمت ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری قوچان بود.

 وی افزود: به دلیل اینکه طرح تفضیلی قوچان مصوب سال ۱۳۸۶ است و طرح جدید هم هنوز مصوب نشده است نیازهای شهر را تأمین نمی‌کند؛ بسیاری از سازندگان ساختمان ناچار به خلاف هستند و بخش زیادی از این مبلغ از این طریق و مابقی از اجاره املاک شهرداری تأمین می‌شود و عملاً درامد پایدار ما به صفر رسیده است.

شکفته از تأخیر در پرداخت حقوق و اضافه کار کارگران شهرداری در ماه‌های اخیر خبر داد و اظهار کرد: پرداختی شهرداری قوچان در زمینه حقوق کارکنان ماهانه ۹ میلیارد تومان است در حالی که به طور میانگین ۱۲ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده ماهانه به این سازمان کمک می‌شود.

 وی افزود: به دلیل کاهش در مبلغ واریزی خردادماه از محل درامد ارزش افزوده، اضافه کار اردیبهشت‌ماه و حقوق خردادماه کارگران شهرداری که عمده زحمات شهرداری برعهده این افراد است پرداخت نشده است. اگر تأمین بودجه از محل ارزش افزوده نبود شهرداری قوچان برای پرداخت حقوق کارکنان پیش از این به چالش خورده بود.

 عضو شورای عالی استان‌ها در ادامه با بیان اینکه شهرداری قوچان سازندگان ساختمان را به چشم درامد نگاه می‌کند، گفت: برخلاف گذشته الان به دلیل عدم تعامل شهردار و نگاه از بالا به پایین تعداد زیادی از ساختمان سازان کار خود را تعطیل کرده‌اند.

وی افزود: نحوه برخورد فاضلی حق پناه نسبت به کارمندان و شهروندان و حتی اعضای شورای اسلامی شهر قوچان موجب نارضایتی تعداد زیادی از مردم شده است.

 شکفته از تعدیل نیروی کارکنان تنظیف شهرداری قوچان در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: سال ۱۳۹۲ نیروهای تنظیف ۱۴۶ نفر بودند و در حال حاضر علیرغم گسترش شهر به دلیل ترس از ناتوانی در پرداخت حقوق کارکنان این تعداد به ۱۰۹ نفر کاهش یافته و تعدادی هم از این افراد در مجموعه شهرداری مشغول به کار شده‌اند که نتیجه آن فشار بیشتر به کارگران این بخش و وضعیت نامناسب بهداشتی و زباله‌ها در سطح شهر است.

 وی تأکید کرد: دست‌های پشت پرده اجازه به کار گیری نیروهای جدید نمی‌دهد که دلیل آن پاکدستی شورای ششم است. گروهی به دنبال این هستند که با تغییر افراد شورا در فرصت آشنایی اعضای جدید با فضای شورا کسری نیروها را از دوستان و آشنایان خود تأمین کنند.

 این عضو شورای شهر با تأکید بر استیضاح شهردار قوچان، گفت: ساخت گذرگاه مشاهیر، دریاچه مصنوعی و ... از جمله قول‌هایی بود که عملی نشد و در حال حاضر جایگاه شورا به درخواست تأمین و نصب سطل زباله و نیمکت افول کرده که آن هم اجرایی نشده است.

  نقاط مثبت عملکرد شهردار قوچان باید گفته شود

 علیرضا فخرآبادی رئیس شورای اسلامی شهر قوچان، در ادامه اذعان کرد: در عملکرد فاضلی حق پناه نواقصی وجود دارد، ولی نباید گفت که کاری انجام نشده است. ما به دنبال منیت نیستیم و شورای شهر با همکاری شهرداری پیگیری‌هایی داشته و اقدامات خوبی انجام شده است.

 وی افزود: پل عطاران که سال‌ها راکد بود در این دوره کامل شد، همچنین آسفالت معابر و لکه‌گیری، اصلاح هندسی میادین و... در دوره مدیریت فاضلی حق پناه و شورای ششم انجام شده است.

 فخرآبادی با تأکید بر اینکه باید نقاط مثبت در کنار انتقادات گفته شود، گفت: اگر قرار به جابه‌جایی مدیریت یک مجموعه است باید با حساب و برنامه‌ریزی باشد.

 سیده عفت موسوی نژاد سخنگوی شورای اسلامی شهر قوچان تصریح کرد: همه ما به حوزه‌های عملکردی شهردار و مطالبات مردم اشراف داریم و انصافاً نقدهایی در این موضع وجود دارد، ولی نمره صفر هم به عملکرد نمی‌دهم.

وی گفت: گرچه نقاط مثبتی هم در عملکرد شهردار قوچان وجود داشته ولی آن چیزی که باید رضایت ما را جلب کند اتفاق نیفتاده است.

 وی افزود: قطعاً با بررسی میدانی در تمام حوزه‌ها مواردی خواسته شده همچنین نیازهای فوری شهروندان مثل ایجاد رنگ ترافیکی سرعت کاه‌ها که عدم توجه به آن موجب صدمه مالی به شهروندان می‌شود بارها تأکید شده ولی اقدام نشده است.

 موسوی نژاد اظهار کرد: با توجه به طرح موضع استیضاح شهردار و استماع بیانات و عدم حضور شهردار فرصتی داده می‌شود که بعد از بهبودی در جلسه حاضر و رأی‌گیری در حضور شهردار انجام خواهد شد.

 انتهای پیام

نظر شما