شناسهٔ خبر: 67566082 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

شکست ائتلاف آمریکا و انگلیس در دریای سرخ

ائتلافی که آمریکا و انگلیس با کمک تعدادی از هم‌پیمانان خود در دریای سرخ ایجاد کردند، عملا در برابر ارتش یمن با شکست مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - بیش از ۶ ماه پس از اینکه ارتش یمن عملیات خود را در دریای سرخ آغاز کرد، کشتی‌رانی جهانی مجبور شد با وضعیت عادی جدیدی کنار بیاید که در آن تاخیرها، آشفتگی‌ها و هزینه‌های بیشتر تشدید می‌شوند.

پایگاه فارین‌پالیسی، می‌گوید: این وضعیت علی‌رغم تلاش‌های نیروی دریایی آمریکا، انگلیس و اروپاست که در تمام مدت در منطقه بوده‌اند و بدون موفقیت تلاش می‌کنند تا تهدید نیرو‌های یمنی را خنثی کنند و امنیت کشتی‌های تجاری را بازگردانند.

ابهام در توانایی نیروی دریایی غرب

اینکه به نظر می‌رسد نیروی دریایی برتر جهان در تلاش برای سرکوب گروهی از نیرو‌های یمنی هستند، سؤالات دردناکی را در مورد استفاده از نیروی دریایی و مهارت نیروی دریایی غربی ایجاد می‌کند که قرار است در هر رویارویی آینده با رقیب بزرگی مانند چین، بار سنگینی را به دوش بکشند.

نیروی دریایی آمریکا اعتراف می‌کند در شدیدترین نبردی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون با آن روبرو بوده، قرار دارد.

ارتش یمن؛ نیروی قدرتمند و تعیین کننده

سباستین برونز، کارشناس نیروی دریایی در مرکز استراتژی دریایی و امنیت و موسسه سیاست امنیتی در دانشگاه کیل آلمان، می‌گوید نیرو‌های یمنی ثابت کرده‌اند که نیروی بسیار قدرتمندی هستند، این گروه یک بازیگر غیردولتی است که زرادخانه بزرگ‌تری در اختیار دارد و واقعا می‌تواند ائتلاف غربی را به دردسر بیندازد.

به گفته برونز، این امر به همان اندازه که در حال حاضر سطح بالایی دارد و زمانی که نیروی دریایی با مشکل حفظ در این سطح مواجه هستند، واقعا نگران‌کننده است.

فارین‌پالیسی، می‌گوید: اما انتظار نمی‌رفت که این اختلال‌ها، به‌ویژه پس از ورود ناوگان دریایی غرب به صحنه برای بازگرداندن امنیت، زیاد طول بکشد؛ با اعلام استقرار مشترک آمریکا و انگلیس، حق بیمه برای حمل‌کنندگان در واقع اندکی کاهش یافت و هزینه‌های حمل و نقل در بهار، با وجود کمپین در حال انجام، کاهش یافت.

با این حال، چند ماه بعد، اختلال در حمل و نقل ناگهان بدتر شده است؛ در اواخر ژوئن، حملات ارتش یمن یک کشتی را غرق کرد؛ دومین مورد از زمان شروع عملیات نیرو‌های ارتش یمن.

شکست ائتلاف آمریکا و انگلیس در دریای سرخ؛ قابلیت‌های روزافزون نیروهای مسلخ یمن

فهرست عملیات انجام شده و موفقیت‌آمیز یک دوره طولانی است؛ پیام‌های عمومی فرماندهی مرکزی آمریکا تقریبا هر روزه گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد کشتی‌های آمریکایی پهپادها، موشک‌ها و کشتی‌های سطحی بدون سرنشین را دور می‌زنند.

ارتش یمن که از موشک‌های ضدکشتی به‌خوبی استفاده کرده‌، اکنون به‌طور فزاینده‌ای به این پهپاد‌های سطحی متوسل می‌شود؛ همه ضربه‌ها به اندازه انفجار‌هایی که در اواخر ماه گذشته به کشتی ترنس‌ورلد آسیب زد کاملا قابل مشاهده نیستند، اما در عین حال دردناک هستند.

حمل و نقل کانال سوئز، منبع مهم درآمد برای مصر، دستکم به نصف کاهش یافته و تناژ آن حتی کاهش بیشتری یافته است و کشتی‌هایی که مسیر طولانی را طی می‌کنند به زمان و هزینه آن‌ها افزوده می‌شود.

در ادامه گزارش فارین پالیسی، پرسش‌هایی درباره نیرو‌های مسلح یمن مطرح شده است؛ چگونه گروهی در کشور کوچک و فقیر یمن توانسته‌اند اقتصاد جهانی را به وحشت بیندازند و برخی از بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان را متحیر کنند؟ مبارزه با گروهی که کشتی‌های تجاری را تهدید می‌کردند به معنای واقعی کلمه دلیل پیدایش نیروی دریایی آمریکا بود.

شکست ائتلاف آمریکا و انگلیس در دریای سرخ؛ قابلیت‌های روزافزون نیروهای مسلخ یمن

نیروی دریایی آمریکا، انگلیس و گروهی از کشتی‌های اروپایی در حال گشت‌زنی، تقریبا از آغاز کارزار ارتش یمن با موفقیت کمی تلاش کرده‌اند حمل و نقل عادی خود را بازگردانند.

یک بازی گران‌قیمت برای آمریکا و غرب

تلاش آمریکا و انگلیس برای «تضعیف» توانایی ارتش یمن، به یک بازی گران‌قیمت ختم شده است.

ارتش یمن ثابت کرده که بیشتر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت، تحرک بیشتری دارد و به پیروزی‌های بسیاری دست یافته است.

کارشناس فارین‌پالیسی، معتقد است که نیرو‌های ارتش یمن سطح واقعا شگفت‌انگیزی از عمق، در موشک‌ها و راکت‌ها و موشک‌های ضد کشتی بالستیک دارند.

انتهای پیام/

نظر شما