شناسهٔ خبر: 67561702 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پرونده بیرانوند فرقی با سایر پرونده ها ندارد!

رییس کمیته تعیین وضعیت سازمان لیگ فوتبال، اعلام کرد پرونده علیرضا بیرانوند به تازگی به این کمیته رسیده و رسیدگی به آن با سایر پرونده ها تفاوتی نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

ورزشی جماران؛ جمشید نورشرق در نشست خبری بعدازظهر امروز (یکشنبه) خود اظهار داشت: موضوع واسطه‌های نقل‌وانتقالات، ایجنت‌ها یا کارگزاران فوتبال که خود این عبارت در سال‌های گذشته بر حسب تصمیم‌های فیفا دستخوش تغییرات شده، موضوعی است که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. بخش مهمی از صنعت فوتبال در اختیار شاغلین در این حوزه است. انتظار از فدراسیون فوتبال این است که با نظارت و کنترل کافی در این بخش امکان فعالیت شفاف، صحیح و منطبق بر مقررات را فراهم کند.

وی در ادامه یادآور شد: قبلاً در سال 1397 مقرراتی در زمینه فعالیت واسطه‌های نقل‌وانتقالات داشتیم که گذشت این چند سال باعث شد با توجه به تغییرات در فیفا، مقررات ما نیز به‌روز و جدید شود. اواخر سال گذشته متن جدید مقررات به تصویب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال رسید. در دستورالعمل ناظر بر قراردادها، اشخاصی حق فعالیت در این حوزه و ارتباط قراردادی با باشگاه‌ها برای معرفی بازیکن را دارند که دارای پروانه فعالیت معتبر باشند، چه در حوزه داخلی و چه خارجی. این پروانه فعالیت را فیفا، هر سال دو بار در سال صادر می‌کند و سال 2024 آخرین سالی خواهد بود که دو بار آزمون برگزار می‌شود و از سال آینده آزمون یک بار برگزار خواهد شد. در این زمینه (نقل‌انتقالات فوتبال) کسانی می‌توانند فعالیت کنند که دارای پروانه معتبر باشند.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: همه اطلاع دارید اشخاصی در این حوزه فعالیت دارند که دارای پروانه فعالیت نیستند. طبیعتاً وقتی دارای مجوز نیستند آن نظارت کافی روی آنها اعمال نمی‌شود. بنابراین، سعی و تلاش‌مان این است که موضوع را تقویت کنیم. موضوعات دیگری نیز ذکر شده است که متن آن را در سامانه معرفی شده مشاهده کرده‌اید. در این مقررات، نکات خوبی درج شده و برای اشتغال در کارگزاری فوتبال نیاز به ساماندهی بیشتری است. وقتی مقررات به مرحله عمل برسد، اصلاحیه‌ای باشد آن را انجام خواهیم داد.

نورشرق ادامه داد: حسب مورد و برحسب تخلفی که می‌تواند رخ دهد، ارکان قضایی فدراسیون فوتبال وارد رسیدگی می‌شوند. موارد متعددی داشته‌ایم که کمیته اخلاق رسیدگی کرده است. اگر موضوعی به کمیته وضعیت ارتباط پیدا کند و بر اساس مقررات جدید تخلفاتی رخ دهد، حتماً رسیدگی خواهیم کرد. همت‌مان بر این است که اگر تخلفاتی رخ دهد، آنها را به حداقل برسانیم. در فاصله چند روزه که مقررات در سامانه بارگذاری شده است، با تماس‌های مختلفی مواجه شدم. اتفاقاتی ممکن است بیفتد که یا مستند نبوده یا قابل اثبات نیست. اینها به شکل ابعادی مطرح می‌شود و مرجع رسیدگی‌کننده در فدراسیون یا خارج از فدراسیون براساس مستندات می‌توانند رسیدگی کنند. ممکن است مواردی نقل شود که اثباتی برای آن وجود نداشته باشد. همین چند روز پیش به من گفته شد در باشگاهی با شخصی که مجوز ندارد، کار می‌کنند و بازیکن معرفی می‌شود. به آنها توصیه کردم مقررات را ببینید که چیزهایی منع شده است. باید ذینعفی این موضوع را مطرح کند تا از سوی فدراسیون برخورد صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون موارد تخلفی به فدراسیون گزارش شده است یا خیر، تصریح کرد: عرض کردم تماس‌های متعددی بوده که در کمیته اخلاق رسیدگی شده است.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال در واکنش به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه تخلف بازیکن یا مربی به صراحت گفته می‌شود، ولی چرا راجع به واسطه‌های نقل‌وانتقالاتی گزارشی داده نمی‌شود، گفت: هیچ استثنایی وجود ندارد، ولی ساز و کار انتشار آرای کمیته اخلاق بر اساس چارچوبی است که در خود این کمیته حاکم است و آنها بیشتر می‌توانند توضیح دهند. هیچ استثنایی وجود ندارد.

یک‌ خبرنگار از نورشرق در مورد آخرین وضعیت پرونده فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم فوتبال پرسپولیس با این باشگاه سؤال پرسید که رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال گفت: نشست خبری امروز متمرکز بر موضوع کارگزاران است. این (فسخ قرارداد بیرانوند) خبر روز و جذابی است، ولی ارتباطی به نشست خبری امروز ندارد. به جهت احترام باید بگویم پرونده به تازگی به کمیته وضعیت ارجاع شده است و هیچ فرقی با سایر پرونده‌ها ندارد. آنچه که به‌عنوان طرح دعوی از سوی پرسپولیس داده شده است، به طرف مقابل ابلاغ کرده‌ایم. جلسه رسیدگی به‌زودی برگزار می‌شود و اگر پرونده پس از جلسه به موعد تصمیم‌گیری برسد حتماً کمیته وضعیت در زمان مناسب تصمیم را ابلاغ خواهد کرد.

وی درباره اینکه فدراسیون فوتبال باید اسامی کارگزارانی را که پروانه فعالیت دارند، رسماً اعلام کند، تصریح کرد: بله، این کار را انجام داده‌ایم. این مجوزها باید سالانه تمدید شود. ممکن است فردی مجوز داشته باشد، ولی به دلیل عدم تمایل یا عدم اشتغال یا هر دلیل دیگری مجوزش را تمدید نکرده باشد، او نیز فاقد مجوز تلقی می‌شود. کسانی که دارای مجوز هستند، اسامی‌شان در سامانه بارگذاری شده است.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال راجع به اینکه فردی به نام علی مطوری به‌عنوان کارگزار غیررسمی محروم شده، ولی این فرد سال گذشته با باشگاهی مثل استقلال ارتباط داشته است، گفت: عملکرد فدراسیون فوتبال در گذشته نشان داده است که ورود جدی می‌کند. این انتظار می‌رود از فعالیت افرادی که فاقد مجوز فعالیت هستند، جلوگیری شود. در حوزه مالیاتی، کسانی که با مجوز فعالیت می‌کنند مکلف هستند قراردادهای‌شان را در کمیته وضعیت ثبت کرده و به اطلاع سازمان لیگ برسانند. طبیعی است اداره مالیات از نحوه گردش مالی آنها اطلاع پیدا می‌کند. اشخاصی که فاقد مجوز هستند و نقل‌وانتقالات سنگینی داشته باشند، مسئله مالیاتی‌ اقتضا می‌کند که ورود داشته باشد تا تبعیضی به وجود نیاید.

نورشرق افزود: چند پرونده ما در زمینه کارگزاران نوع رسیدگی مالی است، اینها مطالباتی نسبت به نقل‌وانتقالاتی که انجام داده بودند، داشتند یا بازیکنی دنبال فسخ قرارداد با کارگزار بود که منجر به اختلاف می‌شد. ما متعدد از این پرونده‌ها داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قانونی است کارگزاری چندین بازیکن تحت قرارداد در اختیار داشته باشد، تأکید کرد: اصولاً در جامعه برای کارگزاری کلمه دلالی را می‌شنوید که بار منفی ایجاد می‌کند، در حالی که در قانون تجارت ما شغل معتبری برای دلالی با تفاوت‌هایی تعریف شده است. در مقررات تجارت گفته شده است این شغل‌ها قائم به شخص هستند، یعنی کسی که پروانه اشتغال به دلالی دارد فقط خودش می‌تواند فعالیت داشته باشد. این قانون، قانون مادر است. کسی که دارای مجوز داشته باشد این صلاحیت به او داده نشده است که مرجع نماینده‌ای باشد. اگر بازیکنی کسی را بخواهد به‌عنوان نماینده معرفی کند، باید فرد دارای مجوز باشد و هم اینکه اختیار معرفی نماینده در قرارداد پایه با طرف خودش را داشته باشد. اگر این دو شرط نباشد این امکان وجود نداشته باشد که یک نفر بنشیند و چند نفر را به‌عنوان نماینده معرفی کند.

نورشرق در مورد اینکه آیا فدراسیون محدودیتی برای کارگزاران جهت عقد قرارداد با تعداد مشخصی از بازیکنان در نظر گرفته است، عنوان کرد: بله، این مسئله بارها مطرح شده و ممکن است انحصار ایجاد کند. حتماً این موضوع مطلوب نیست. بخش مهمی از فعالیت سوء در زمینه کارگزاران مربوط به سمت دیگر قضیه است. اگر شما سمت دیگری نداشته باشید این اتفاق رخ نمی‌دهد. به نظرم مدیران محترم باشگاه‌ها باید با دقت بیشتری به این موضوع کنند. همین که یک نماینده بازیکن با شما وارد مذاکره می‌شود اول ببینید مجوز دارد یا خیر. مسئله دوم این است که براساس مقررات باید همه چیز شفاف باشد. پای قرارداد در صورت وجود کارگزار باید امضای کارگزار ثبت شود. این شفافیت به همه کمک می‌کند و به نظرم هر چقدر شفافیت بیشتر باشد دایره فساد کوتاه‌تر می‌شود.

«در فصل گذشته شنیده شد یک واسطه نزدیک به 100 میلیارد تومان درآمد داشته است و تعداد زیادی از بازیکنان را زیرنظر دارد و گاهی نیز گفته می‌شود مربیان و سرمربیان هم در بخش جابه‌جایی بازیکنان فعالیت دارند.»، وی در واکنش به طرح این موضوع گفت: نفس دارا و درآمد بالا اشکال ندارد؛ نکته مهم این است که شفاف باشد و به قوانین پایبند باشند. اگر به ما گزارش شود خارج از چارچوب یک درآمدی کسب شده، این یک تخلف است که در صورت اثبات قابل رسیدگی است. ما به گونه‌های دیگری هم ورود کردیم؛ مثلاً در یک مورد یک ایجنت مطرح پرونده‌ای را درباره یک بازیکن مطرح کرد و مبلغ بسیار قابل توجهی را مطالبه کرد؛ ما چون در نقل‌و‌انتقالات بازیکن دخالت این ایجنت برای ما محرز نشد و از آن مهم‌تر قرارداد کارگزاری او با بازیکن نزدیک کمیته وضعیت به ثبت نرسیده بود، دعوی را رد کردیم. می‌خواهم بگویم اینها ابزارهای بازدارنده است و نشان می‌دهد اگر قرار است کسی فعالیت کند باید در چه چارچوبی فعال باشد.

نورشرق در پاسخ به این پرسش که «آیا سقف مشخصی برای ایجنت‌ها راجع به قرارداد با بازیکنان مشخص شده است؟»، عنوان کرد: درباره انحصار یک نکته مهم وجود دارد؛ وقتی تعداد مشخصی ایجنت وجود داشته باشد، انحصارزاست. چطور می‌توانیم این انحصار را بشکنیم؟ اینطور که فضا را باز کنیم. ما قبل از مقرره جدید فیفا با آزمونی که برگزار می‌کردیم سعی کردیم فضا را بشکنیم. ما بعد از آزمونی که در سال اول برگزار کردیم بررسی کردیم و دیدیم که افراد فعالیت نمی‌کنند. این نشان می‌دهد دارا بودن فعالیت و بلد بودن قائده بازی چیز دیگری است. الان براساس مصوبه فیفا دو بار در سال آزمون برگزار می‌شود. همین الان از 29 مرداد تا 13 مهر ثبت‌نام چهارمین آزمون کارگزاری فیفا را خواهیم داشت که در تاریخ 30 آبان برگزار می‌شود. پنجمین آزمون هم از تاریخ 24 دی ماه تا تاریخ 10 اسفند ثبت‌نام آغاز می‌شود و در تاریخ 31 اردیبهشت ماه سال 1404 آزمون برگزار خواهد شد. همین آزمون‌ها هم کمک بزرگی است.

رئیس کمیته وضعیت تصریح کرد: سال 97 پیش‌بینی شده بود که هر دو سال یک بار فدراسیون آزمون برگزار کند. از وقتی این مسئله آزمون فیفا مطرح شد، این شبهه پیش آمد که فدراسیون کماکان می‌تواند آزمون داخلی را برگزار کند یا خیر. موافقان و مخالفانی هم وجود داشت. همانطور که در مقررات سال 97 داشتیم، عیناً در مقررات جدید هم این موضوع پیش‌بینی شده است. از فیفا چندین ماه پیش یک ایمیلی آمد و در آن اعلام شد که در صورتی که شما در قانون ملی امر برگزار آزمون را پیش‌بینی نکردید، با توجه به آزمون فیفا، آن را برگزار نکنید. آنجا برداشت این بود که آزمون را برگزار نکنید. اینجا عبارت قانون ملی محل مناقشه شد. اگر منظور مقررات کارگزاران ما بود که ما پیش‌بینی کرده بودیم و می‌توانیم برگزار کنیم، اما اگر قانون کشوری منظور فیفاست، چنین چیزی وجود ندارد. با این حال به خاطر اینکه این ابهام وجود داشت؛ ما استعلام کردیم و منتظر پاسخ استعلام هستیم. اگر در آن استعلام به ما بگویند که مجوز داریم، قطعاً در کنار آزمون فیفا برگزار خواهیم کرد و در دو سطح مجوز خواهیم داد. در حال حاضر صرفاً آزمون فیفا که قرار است دو بار در سال برگزار شود مطرح است.

نورشرق در پاسخ به این سؤال که تعداد کارگزاران معرفی شده چند نفر است، گفت: حدود 40 نفر! ما هیچ رتبه‌بندی هم نداریم، ولی طبیعتاً بعضی‌ها تعداد پرونده‌های نقل‌و‌انتقالاتی‌شان بیشتر است.

«آیا برای کارگزاران تعداد بازیکنان محدودی در نظر گرفته شده است؟»، وی در پاسخ به این پرسش گفت: خیر در مقررات به‌صورت خاص این محدودیت پیش‌بینی نشده است. این کنترل بهتر است از سوی باشگاه‌ها اعمال شود و سبد بازیکنان‌شان را با یک کارگزار خاص نبندند.

وی در مورد این موضوع که ظاهراً به باشگاه‌ها توصیه شده است تا با دستور بازیکن نگیرند، اظهار داشت: این قبلاً در مقررات تحت عنوان نفوذ افراد ثالث وجود داشت. ما قبلاً پرونده‌ای داشتیم که یک بازیکن بندی در قراردادش داشت که تا زمانی که فلانی مربی است حضور دارد او بماند و بعدش بتواند فسخ کند. این شرط قراردادی بود و زمانی که ما رسیدگی می‌کردیم بنا بر همین بند و به دلیل نفوذ اشخاص ثالث، فسخ قرارداد او غیرقانونی تلقی شد.

رئیس کمیته وضعیت درباره شایعه اعمال نفوذ برخی افراد در برخی پرونده‌های کمیته وضعیت، تأکید کرد: این کاملاً شایعه و بی‌اساس است. گاهی بعضی تکذیب‌ها به شایعه دامن می زد، ولی واقعاً اینطور نیست. واقعاً هیچ قصد و سمت و سویی وجود ندارد و ارکان فدراسیون کاملاً مستقل هستند.

نورشرق درباره فسخ‌های عجیب برخی بازیکنان توضیح داد: در قانون فیفا مسائلی مثل فسخ و غرامت، باید تعادل داشته باشد. یعنی یک باشگاهی نمی‌تواند بگوید من هر وقت بخواهم قراردادم را فسخ می‌کنم، ولی برای بازیکن چنین چیزی پیش‌بینی نشده باشد. یا بر عکس؛ این شروط زمانی مورد پذیرش قرار می‌گیرد که تناسب در آن رعایت شده باشد. این موضوع آنقدر مهم است که در دستورالعمل هم به آن اشاره شده است.

وی در پایان گفت: حتماً ما این را ادعا نداریم که فعالیتی بی‌نقص داریم، ولی تلاش می‌کنیم به سمت خوبی حرکت کنیم. باید مسائلی که به ما مربوط می‌شود از گذشته بهتر شود. من این اطمینان را می‌دهم که ما حرکت رو به رشدی را درباره کارگزاران شاهد باشیم.

 

نظر شما