شناسهٔ خبر: 67560507 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نورشرق: بخش زیادی از صنعت فوتبال در اختیار ایجنت ها است

رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال گفت: بخش مهم و زیادی از صنعت فوتبال در دست کارگزاران فوتبال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، جمشید نورشرق در نشست خبری درباره مقررات ملی کارگزاران فوتبال اظهار داشت: در رابطه با واسطه‌های نقل و انتقالات، این موضوع با تصمیماتی که فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا گرفته با تغییراتی مواجه شده است. مطابق با آخرین تغییرات، عنوانی که در مصوبه فعلی هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال انتخاب شده کارگزاران نقل و انتقالات فوتبال است.

او ادامه داد: بخش مهم و زیادی از فوتبال در اختیار افرادی است که در این حوزه فعالیت دارند. انتظار از فدراسیون فوتبال این است که با نظارت و کنترل کافی، امکان فعالیت شفاف، صحیح و منطبق با مقررات را فراهم کند.

او افزود: پیش از این و در سال ۱۳۹۷ نیز مقرراتی در حوزه نقل و انتقالات داشتیم که با توجه به تغییرات در فیفا مقررات ما هم بروزرسانی شد.  در سال گذشته هم متن جدید مقررات به تصویب اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال رسید. در دستورالعمل ناظر بر قراردادها، اشخاصی حق فعالیت در این حوزه و ارتباط قراردادی با باشگاه‌ها برای معرفی بازیکن چه داخلی و چه خارجی را دارند که دارای پروانه فعالیت معتبر باشند،  این پروانه فعالیت را فیفا، هر سال دو بار در سال صادر می‌کند و سال ۲۰۲۴ آخرین سالی خواهد بود که دوبار آزمون برگزار می‌شود و از سال آینده آزمون یک بار برگزار خواهد شد.

واسطه‌های نقل و انتقالات داشتیم. گذشت این سال‌ها اقتضا می‌کرد به لحاظ تغییراتی که در مقررات فیفا انجام شده بود، منطبق با مقتضیات روز مقررات جدید را داشته باشیم. اواخر سال گذشته متن جدید مقررات به تصویب هیات رئیسه فدراسیون فوتبال رسید.

رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فدراسیون فوتبال تصریح کرد: یکی از تاکیدات مهم این است اشخاصی که حق اشتغال و فعالیت در این حوزه را دارند و دارای پروانه فعالیت معتبر باشند(چه در داخل و چه پروانه‌هایی که از سال گذشته فیفا براساس امتحانات خودش 2 بار در سال برگزار می‌کند و از سال 2025 حسب اعلام اخیر فیفا سالی یکبار آزمون برگزار می‌شود) باید فعالیت کنند.

نورشرق ادامه داد: کسانی باید فعالیت کنند که دارای مجوز معتبر باشند. اشخاصی در این حوزه فعالیت دارند که پروانه ندارند. وقتی مجوز ندارند، نظارت لازم اعمال نمی‌شود.

وی افزود: هیچ استثنائی در این زمینه وجود ندارد ولی سازوکار انتشار آرای کمیته اخلاق براساس چارچوبی است که در خود این کمیته حاکم است.

رئیس کمیته تعیین وضعیت درمورد ماجرای فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند با پرسپولیس، اظهار داشت: این نشست مربوط به موضوع کارگزاران است. این ماجرا، موضوع جذاب روز است ولی ارتباطی با موضوع جلسه ندارد. فقط می‌توانم بگویم این پرونده به تازگی به کمیته وضعیت ارجاع شده و ما مثل سایر پرونده‌ها به آن رسیدگی می‌کنیم.

وی افزود: آنچه به عنوان طرح دعوی از باشگاه پرسپولیس به فدراسیون واصل شده را به طرف مقابل ابلاغ کردیم و منتظر پاسخ هستیم. جلسه رسیدگی هم به زودی برگزار می‌شود. اگر پرونده بعد از جلسه رسیدگی قابل تصمیم گیری باشد، حتما در زمان مناسب کمیته وضعیت آن را ابلاغ خواهد کرد.

نورشرق درخصوص اینکه آیا اسامی ایجنت‌های معتبر در سایت فدراسیون فوتبال اعلام و بروزرسانی شده و در این صورت چرا برخی باشگاه‌ها با برخی ایجنت‌ها کار می‌کنند و پس از بروز مشکل به کمیته وضعیت شکایت می‌کنند، گفت: بله این کار را انجام دادیم. در مقررات به صراحت پیش بینی شده است. وقتی شما انتظار دارید با اشخاص دارای مجوز کار شود، این انتظار متقابل هم وجود دارد که اشخاص دارای مجوز معرفی شوند.

او تاکید کرد: مجوزها باید سالانه تمدید شود. ممکن است فردی مجوز داشته باشد ولی به خاطر عدم تمایل، عدم استغال یا هر دلیل دیگری، مجوزش را تمدید نکند. آن هم فاقد مجوز تلقی می‌شود. چند ماه است اسامی کسانی که مجوز معتبر دارند بارگذاری شده است ولی براساس مقررات وظیفه انتشار اسامی اشخاص را نداریم.

نورشرق درمورد حکم محرومیت برخی کارگزاران که فعالیت گسترده ای با بعضی باشگاه ها در فصل گذشته داشتند یادآور شد: عملکرد فدراسیون فوتبال در گذشته نشان داده ورود جدی می‌کند. انتظار بجای اشخاصی که مجوز معتبر دارند و براساس چارچوب شفاف، درست و مطابق با مقررات فعالیت دارند این است که از فعالیت اشخاص فاقد مجوز، جلوگیری شود.

رئیس کمیته تعیین وضعیت ادامه داد: هرچه ابزارهای سخت گیرانه تر برای کنترل این موضوع که انتظار جامعه است، اعمال شود به نظرم شاغلین این حرفه هم انتظار دارند از فعالیت افراد بدون مجوز جلوگیری شود. دلایل متعددی وجود دارد. در حوزه مالیاتی؛ کسانی که با مجوز فعالیت می‌کنند، مکلف هستند با تمام قراردادها را در کمیته وضعیت ثبت کنند و به اطلاع سازمان لیگ برسانند. طبیعتا مراجع مالیاتی از گردش مالی آن‌ها اطلاع پیدا می‌کنند و مالیاتشان پرداخته می‌شود ولی اشخاصی که مجوز ندارند و حضور سنگینی در نقل و انتقالات دارند، همین مساله مالیاتی اقتضا می‌کند ورود جدی شود تا این تبعیض ناروا رقم بخورد.

انتهای پیام/

نظر شما