شناسهٔ خبر: 67561263 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی:

نمایشگاه «قرآن و مقاومت» در ۱۰۰ هیأت کشور برپا می‌شود

باباخانی با اشاره به برپایی نمایشگاه «قرآن و مقاومت» گفت: این نمایشگاه براساس خط محتوایی مقاومت سازمان در محرم امسال طراحی شده است که در قالب ۳۰ تابلو در ۱۰۰ هیأت اکران می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری تشریح برنامه‌های «نهضت ملی زندگی با آیه‌ها» در محرم و تابستان امروز (یکشنبه) با حضور حجت‌الاسلام «مجید باباخانی» رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی و حجت‌الاسلام «علی تقی‌زاده» رئیس سازمان دارالقرآن برگزار شد. 

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در ابتدای این نشست اظهار داشت: جریان هیأت کشور، جریان مردمی و فعال و موثری است که این روز‌ها در اوج فعالیت خود است. مجموع این زیست بوم برنامه مناسکی را دارند. در رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی بناست مفاهیم قرآن در زندگی و متن جریان زندگی مردم وارد شود که اثرات زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه جریان هیأت، جمع مومنانه‌ای برای احیای امر اهل بیت است، افزود: این مفهوم که هیأت از قرآن جدا نیست رویکرد اصلی ماست. اگر هیأتی با قرآن نسبت نداشته باشد، کار خود را به صورت کامل انجام نداده است و هرچه به این موضوع بپردازیم هیأت‌ها پربارتر می‌شوند. باباخانی افزود: با برنامه‌ریزی مشترک، بنا داریم هیأت‌ها امسال قرآنی‌تر باشند؛ چه در فرم برای استفاده از محتوا‌های شکلی و هنری و هم پرداختن به مفاهیم و معانی با توجه به آیاتی که در زبان علمای ما بیشتر تکرار شده است. در هر موسمی به خصوص محرم به دنبال این هستیم که فضای هیأتی بیش از پیش قرآنی‌تر شوند.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی تصریح کرد: مبلغین هیأت‌ها برای تبیین مفاهیم قرآنی با رویکرد مقاومت و جنبه‌های تمدنی، اجتماعی و دنیای امروز، محتوای لازم را دریافت کردند. اهتمام ویژه به آیات تلاوت شده توسط سیدالشهداء از مسیر مکه به کربلا در هیأت‌ها خواهیم داشت.

وی گفت: سیدالشهداء اسوه مقاومت بود و این درس را باید از عاشورا به مردم دهیم که هر زمان ایستادگی و مقاومت بوده موجب موفقیت و سربلندی شده و هرجا وادادگی رخ داده موجب ذلت می‌شود.

باباخانی گفت: این مفاهیم توسط مبلغان روی منبر، اشعار و نوحه مداحان، برپایی نمایشگاه قرآنی در هیأت‌ها، اجرای پویش آیات قرآنی و حفظ آیات قرآن، به مخاطبان هیأت‌ها ارائه می‌شود.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی تصریح کرد: ۱۰ هزار هیأت داریم که فراتر از مناسک برنامه‌های فرهنگی دارند که بستر آماده‌ای برای اجرای این برنامه هستند که در ماه رمضان هم پای کار بودند. هیات‌های کوچک و مجالسی که صرفاً در محرم هشتند، از این مجالس عمدتاً الگو می‌گیرند و به مرور محقق می‌شود.

وی افزود: رویداد حماسه هیأت ایجاد شده است تا محور‌هایی به هیأت‌ها پیشنهاد می‌دهد تا موجب اقدام و عمل در هیأت‌های کوچک شود و در نهایت هم از برگزیده‌ها تقدیر می‌شود. جدای از آن تمرکز روی برنامه‌ها و مفاهیم قرآنی موجب می‌شود که آرام آرام فضای هیأت‌ها قرآنی‌تر شود.

باباخانی گفت: هیأت دانش‌آموزی برای ما اولویت ویژه دارد ما مجموعه تشکل‌یار نخل تاسیس کردیم که هیأت‌های نوجوانان تحت پوشش دارند و به آنها خدمتت محتوایی دارند و تلاش داریم تا از این مجموعه‌ها حمایت کنیم.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: نمایشگاه قرآنی در قالب ۳۰ تابلو به موضوعات مختلف حوزه مقاومت، غزه از انقلاب اسلامی تا تمدنی حوزه مقاومت می‌پردازد که در دهه محرم در ۱۰۰ هیأت برپا می‌شود. این نمایشگاه به مدت دو هفته ادامه دارد و دیگر هیأت‌ها هم با دریافت محتوای این نمایشگاه می‌توانند آن را برپا کنند.

وی با بیان اینکه در هر استان شورای شبکه هیأت را داریم که مجموعه شبکه‌های مردمی عضو هستند و پیوند این نهادها، اعزام قاری قرآن را تسهیل می‌کنند گفت: ما باید طبع قرآن در هیأت‌ها ایجاد کنیم که موجب می‌شود تقاضا افزایش یابد و در این صورت قطعاً فرایند به صورت مردمی توسط موسسات قرآنی عملیاتی می‌شود. موسسات قرآنی در پویش‌های مختلف با هیأت‌ها مرتبط می‌شوند.

رئیس سازمان دارالقرآن و دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها در این نشست اظهار داشت: نهضت ملی زندگی با آیه‌ها با هدف تبیین آیات ناظر بر موضوعات کاربردی و مورد نیاز امروز نهضت اسلامی در درگیری با جبهه دشمن، در ایام محرم نیز برگزار می‌شود.

وی افزود: در ایام محرم با توجه به ظرفیت مجالس عزاداری، ۱۰ آیه با محور محتوایی «مقاومت و پیشرفت» ویژه دهه اول این ماه انتخاب شده است که بر اساس این آیات کتاب منبر برای محتوای منبر قرآنی مجالس عزاداری و کتاب تلاوت تدبری برای تلاوت اول مجالس عزاداری، تدوین و منتشر شده است. در برنامه حسینیه معلی هم همین ۱۰ آیه را قرائت و تفسیر می‌کنند.

تقی‌زاده گفت: ترویج برگزاری کرسی تلا‌وت تدبری در هیأت‌ها را در دستور کار داریم.

در این نشست از دو کتاب «عشق جهانی» و «منبر تدبری» رونمایی شد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما