شناسهٔ خبر: 67554983 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۰۰ نمایشگاه قرآنی در هیات‌های مذهبی برپا می‌شود+ فیلم

تهران-ایرنا- رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی از برپایی صد نمایشگاه قرآنی در هیات‌های مذهبی در ماه های محرم و صفر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت‌الاسلام مجید باباخانی امروز یکشنبه ۱۷ تیر در نشست خبری تشریح برنامه‌های نهضت ملی زندگی با آیه ها در محرم و تابستان در پاسخ به ایرنا گفت: در بیش از صد هیات‌ مذهبی که در ماه های محرم و صفر به عزاداری می پردازند، نمایشگاه قرآن برپا می شود و مفاهیم قرآنی در قالب هنر و تصاویر و پوستر ارائه می شود.

وی افزود: درحدود ۳۰ تابلوی گرافیکی طراحی شده که هم بخش محتوایی دارد و هم به مسائلی مانند غزه پرداخته شده است. در واقع پیوندمیان ایستادگی از نهضت امام حسین(ع) تا انقلاب اسلامی و نهضت جهانی و همچنین موضوع های تمدنی در حوزه مقاومت وجود دارد و قرار است در مدت دو تا سه هفته محرم در صد هیات اجرا شود.

باباخانی افزود: فایل این تابلوها را در اختیار هیات ها قرار می دهیم تا این نمایشگاه را در فضای مجازی منتشر کنند. البته اگرچه معارف قرآنی در هیات ها وجود دارد ولی هیاتی که نتواند با قرآن نسبتی بگیرد در احیای امر دین موفق نخواهد بود.

وی افزود: امسال هیات های مذهبی از فضای قرآنی بیشتری برخوردار هستند چه در تلاوت و چه در مفاهیم آیات که در دستور کار سازمان دارالقرآن قرار گرفته است. ما تلاش کردیم به موضوع هایی همچون مقاومت در جهان امروز اهتمام بیشتری داشته باشیم. چون امام حسین پرچمدار مقاومت است.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی ادامه داد: امام حسین(ع) از مسیر مکه تا کربلا آیاتی را تلاوت کردند که تلاش کرده ایم تا این آیات در هیات ها بیشتر تلاوت شود. امام حسین(ع) اسوه مقاومت بود و درس آزادگی و مقاومت را باید از عاشورا به مردم بدهیم. هر جا ایستادگی و مقاومت در طول تمدن ها وجود داشته، باعث موفقیت شده و هر جا وادادگی بوده موجب ذلت و بدبختی ملت ها و مردم بوده است.

وی افزود: این مفاهیم توسط مبلغان بر روی منبر تبلیغ می شود یا در قالب شعر و نوحه توسط مداحان خوانده می شود. البته پویش آیات قرآنی و حفظ آیات قرآن نیز به مخاطبان هیات‌ها ارائه می‌شود. 

حجت الاسلام علی تقی زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم

۱۵۰۰ کرسی تلاوت تدبری در محرم سال گذشته برگزار شد

حجت الاسلام علی تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با ارائه گزارشی از نهضت ملی زندگی با آیات گفت: این طرح در ماه رمضان و عید برگزار شد و در هیات ها فعال نبود ولی در همان حد بیش از ۶ هزار مبلغ به پویش ید بیضا آمدند. یعنی سخنرانی های شب قدر و ماه رمضان قرین با قرآن بود به گونه ای که مبلغان بر بالای منبر قرآن در دست داشته باشد. 

وی در پاسخ به ایرنا درباره نتایج اجرای پویش های قرآنی در هیات های ماه محرم گفت: سال گذشته بیش از هزار و ۵۰۰ کرسی تلاوت تدبری در هیات ها برگزار شد ولی به صورت آزمایشی برگزار شد و امسال امیدواریم به ۱۰ هزار هیات را به عنوان هیات های پیشرو در حوزه قرآن داشته باشیم و این کار باعث می شود یک حرکت الهام بخش در فضای هیات کشور شکل بگیرد. 

تقی زاده با اشاره به برنامه زندگی با آیه‌ها در تابستان گفت: نهضت ملی زندگی با آیه‌ها در ایام اوقات فراغت تابستان با محوریت سوره ها و آیاتی مناسب مقاطع سنی هفت تا ۱۲ سال (دوره ابتدایی) و بالای ۱۲ سال (نوجوان، جوان و بزرگسال) برگزار می شود که شامل فهم و حفظ ۱۰ فراز نورانی قرآن است. در واقع پنج فراز مربوط به ماه مبارک رمضان است که برای تثبیت تکرار شده و پنج فراز دیگر با توجه به مناسبت‌های تابستان انتخاب شده است.

وی از آیات متناسب با عید غدیر و موضوع های هفته وحدت، برادری، ماه محرم و اربعین حسینی به عنوان فرازهای دیگر یاد کرد و گفت: رویکرد محتوایی ماه محرم با اشاره به موضوع های استقامت و مقاومت صادقانه است و همچنین به مناسبت ایام اربعین به منظور تبیین برکات و آثار همکاری و همدلی در مسیر تعالی فردی و اجتماعی پرداخته شده است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از علاقه مندان برای حضور در این طرح خواست تا در شبکه اجتماعی ایتا به عضویت گروه سفیران آیه ها درآیند تا سوره ها و فرازهای مربوط برای این دو مقطع سنی را که شامل تولیدات رسانه‌ای و مسابقه است، مطالعه کرده و در مسابقات زندگی با آیه‌ها شرکت کنند.

در این مراسم از کتاب های مقاومت و پیشرفت شامل ۱۰ قطعه منتخب ماه محرم و کتاب عشق جهانی به قلم رضا رضای رحمتی و همچنین پوستر زندگی با آیه ها همراه اباعبدالله رونمایی شد.

نظر شما