شناسهٔ خبر: 67561118 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاص یکهزار میلیارد ریال اعتبار به میراث جهانی فارس

شیراز – ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار حفاظت، مرمت و ساماندهی به مجموعه تخت جمشید و محور ساسانی به عنوان ۲ مورد از میراث جهانی فارس در نظر گرفته شده است که تا پایان امسال اختصاص داده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، محمد ثابت اقلیدی در حاشیه افتتاح هتل پنج ستاره رز در شهر جدید صدرا، به خبرنگاران اعلام کرد: تخت جمشید یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و محور ساسانی نزدیک به ۴۰۰ میلیارد ریال بودجه دارند و که امسال به آنها تخصیص می‌یابد.

وی عنوان کرد: ۲۰ طرح میراثی در منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس از محل اعتبارات ملی، استانی و مسوولیت اجتماعی شرکت ملی نفت در دستور کار قرار گرفته است.

ثابت اقلیدی یادآور شد: آثار ساسانی قلعه دختر، شهر گور و کاخ اردشیر در شهرستان فیروزآباد، شهر بیشاپور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور در شهرستان کازرون و کاخ ساسانی در شهرستان سروستان از آثار تاریخی فارس هستند که به عنوان محور ساسانی ثبت جهانی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: مساجد تاریخی و بازار وکیل فارس نیز از محل مصوبات سفر نخست رئیس جمهور شهید به فارس، یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارند که بخشی از آن اجرایی شده و بخشی طی ۲ ماه آینده اجرایی می‌شود.

وی عنوان کرد: مرمت بازار وکیل که با اعتبار یکهزار میلیارد ریالی مسوولیت اجتماعی وزارت نفت اجرایی شده، در قالب ۱۴ پروژه انجام می‌شود.

ثابت اقلیدی عنوان کرد: در مرحله نخست، مرمت اردو بازار، بازار حاجی، بازار نو (وکیل شمالی)، سرای گمرک، سرای احمدی، سرای روغنی و سرای فیل در این پروژه مرمتی در دستور کار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیز به مساجد تاریخی فارس اختصاص یافته که اکنون برآوردهای اولیه در حال انجام است و تا ۲ ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود.

وی گفت: مرمت مساجد تاریخی فارس، مانند مسجد وکیل و مشیر و مسجد جامع نیریز و مسجد قدس در دستور کار قرار گرفته است.

ثابت اقلیدی یادآور شد: مسجد قدس در نزدیکی حرم مطهر شاهچراغ (ع) قدمگاه امام زمان (عج) است و مرمت و معرفی آن در جهت تقویت گردشگری مذهبی شیراز انجام می‌شود.

نظر شما