شناسهٔ خبر: 67552641 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی فارس مطرح کرد:

از آغاز مرمت بازار وکیل تا اختصاص بودجه برای مرمت تخت جمشید

مرضیه جوانمردی فر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از شروع کار مرمت بازار وکیل و همچنین اختصاص بودجه برای مرمت تخت جمشید و محورهای ساسانی برای امسال و سال آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمد ثابت اقلیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از شروع به‌کار مرمت بازار وکیل خبر داد و گفت: کار مرمت بازار وکیل با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان شروع شد. مرمت به دلیل حساسیت و دقت و زمان بر بودن کار زیادی می‌طلبد، برای سهولت کار، این پروژه را به ۱۴ قسمت به نیت ۱۴ معصوم تقسیم کردیم.

وی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در محور تخت جمشید ۱۱۰ میلیارد تومان و در محور ساسانی ۴۰ میلیاردتومان بودجه تخصیص داده ‌می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: یک هتل و همچنین ۳ اقامتگاه افتتاح شد که این ۳ اقامتگاه ۳ پروژه هستند و در بافت تاریخی شهر شیراز قرار دارند.

ثابت اقلیدی در خصوص خانه‌های خلاق گفت: پروژه بعدی ارگ کریم خان و بحث خانه خلاق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. یک پایگاه در محور زندیه ایجاد کردیم. افرادی که فعالیت‌های خلاق‌محور و نوآورانه دارند، می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند و ان‌شاءالله شاهد تأثیر دانش و فن آوری نوین در این ۳ بخش تخصصی باشیم.

وی اظهار کرد: رونمایی از کمپین والریان را داریم که این کمپین درجهت تحقق منویات مقام معظم رهبر در سفر به  استان فارس و شهر شیراز باتوجه به اقدامات غرب در ایتالیا و روم و  ایجاد فضای روایتگری غلط مبنی بر شکست ایران از روم است. ایشان تأکید بر معرفی سنگ نگاره‌ها داشتند و کمپین «این به اون در» در واقع یک کمپین بازاریابی است و عناصر متعددی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در خصوص عناصر و بخش‌های کمپین این به اون در، تصریح کرد: در این کمپین سعی داریم آثار تاریخی خود را در حوزه داخلی و در حوزه بین‌المللی به دنیا معرفی کنیم. بخش دیگر مرمت این سنگ نگاره‌ها است که البته تأمین اعتبار شده است.

ثابت اقلیدی افزود: مجسمه شکست والریان در میدان سه شهرستان داراب، مرودشت و کازرون احداث می‌شود. با هماهنگی که با فرمانداری و شهرداری این سه شهرستان انجام شده است، مجسمه شکست والریان به صورت سه بعدی با متریال عالی احداث می‌شود.

وی اظهار کرد: موضوع دیگر ایجاد زیرساخت‌های والریان است و اینکه بتوانیم در تنگه چوگان و بیشابور مسیر دسترسی به این آثار ایجاد کنیم و نورپردازی انجام شود. بحث دیگر پروموشن و معرفی این آثار است تا در زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی اقدام موثری انجام دهیم.

ثابت اقلیدی ادامه داد: موضوع دیگر، بحث تأثیر آرایه‌های سنگ نگاره‌ها به روی عناصر صنایع دستی ماست که می‌توان به روی زیور آلات، خاتم، مقعر و منبت این آرایه‌ها کار شود.

وی در خصوص اعتبارات مرمت مساجد و مجموعه زندیه گفت: به لطف خدا و مدد شهید جمهور در سفر اول ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم، ۱۰۰ میلیارد تومان برای بازار وکیل و ۳۰ میلیارد برای مساجد تاریخی تأمین اعتبار شد. مرمت بازار شروع شده است و مرمت مساجد هم تا دوماه آینده شروع می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: مساجد قدمگاه امام زمان(عج)، مسجد وکیل، مسجد مشیر، مسجدجامع نی‌ریز و مسجد قدس به زودی مرمت می‌شوند تا ان‌شاءالله در بحث گردشگری مذهبی برنامه ویژه‌ برای این مساجد داشته باشیم.

انتهای پیام

نظر شما