شناسهٔ خبر: 67560903 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حرم رضوی آماده خدمت‌رسانی به ۶ میلیون زائر حسینی است

مشهد-ایرنا- مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: ۱۱ موکب مردمی جهت پذیرایی از زائران در فضاهای مختلف حرم مطهر رضوی مستقر شده است و طبق پیش‌بینی ها تا پایان عاشورا از ۶ میلیون زائر پذیرایی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رضا خوراکیان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شعار محوری امسال حرم مطهر رضوی ویژه ایام محرم و صفر، «آزادگان عالم در خیمه حسین‌ هستند» است و در تمامی دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ای، به آن پرداخته می‌شود.

وی اظهار کرد: اهدای پرچم حرم مطهر رضوی به ۸۰ هیات برتر کشوری و بین‌المللی در کشورهای مسلمان مانند هند و پاکستان، تغییر گل‌آرایی در صحن‌ها، لغو مراسم نقاره‌زنی در ۲ ماه محرم و صفر و هماهنگی دستگاه صوت برای هیات‌هایی که از قبل ثبت‌نام کرده‌اند، از دیگر برنامه‌های ویژه هیات های مذهبی است.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: تسهیل ورود برای هیات های نسبت به سال‌های گذشته فراهم شده است و ورود پرچم، علم و سایر علایم تبلیغاتی عزاداری به حرم مطهر مانعی ندارد، فقط ورود طبل و سنج به حرم مطهر ممنوع است و هر هیات می‌تواند برنامه مستقل عزاداری خود را در حرم رضوی داشته باشد.

وی افزود: مراسم «حسینیه حرم» از دیگر برنامه‌های محوری حرم مطهر رضوی است که در صحن قدس برگزار می‌شود، این مراسم در دهه اول محرم ویژه عزاداری اقوام و استان‌های مختلف است و هر شب مردم یک استان در این صحن به عزاداری خواهند پرداخت.

خوراکیان با بیان اینکه برنامه‌های عزاداری در حرم مطهر رضوی در ۴۱ سرفصل تهیه شده است، ادامه داد: آیین شیرخوارگان حسینی، «احلی من العسل»، مقتل خوانی روز عاشورا، خطبه خوانی و شام غریبان از جمله برنامه های دهه اول محرم است.

وی بیان کرد: مراسم‌هایی ویژه عرب‌زبان‌ها و اردو زبان‌ها نیز در این ایام خواهیم داشت، همچنین روزانه برنامه‌های حرم به سه زبان فارسی، عربی و اردو برگزار و  به ۱۰ زبان زنده دنیا نیز به‌ تناسب حضور زائران از دیگر کشورها برنامه‌هایی اجرا خواهد شد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: بنا به ورود خیل زائران بیش از ۹ هزار خدمه افتخاری به طور ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا به زائران خدمت خواهند داشت، تدابیر گسترده امنیتی انجام شده تا بهترین شرایط را داشته باشیم.

به گفته وی، مسیر ورود هیات ها از تمامی درب‌های حرم رضوی فراهم است و بعد از دورزدن داخل صحن‌های پیرامونی از بست طوسی وارد و از بست نواب صفوی خارج می‌شوند.

نظر شما