شناسهٔ خبر: 67558950 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر عالی حرم رضوی خبرداد

پیش‌بینی میزبانی از ۶ میلیون زائر در حرم رضوی

زهرا نیکدل

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: پیش‌بینی میزبانی از ۶ میلیون زائر تا پایان روز عاشورا در حرم رضوی صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

رضا خوراکیان، امروز ۱۷ تیرماه، در نشست خبری اعلام برنامه‌های حرم مطهر رضوی در ماه محرم اظهار کرد: شعار محوری که برای این ایام تعیین شده «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» است که این شعار در تمام دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی در تمام کشور به آن پرداخته می‌شود. محرم امسال ویژگی‌هایی دارد؛ همزمان با فصل تابستان است و در ایام دهه اول سالروز واقعه گوهرشاد و هفته عفاف حجاب قرار گرفته است و شاهد شرایط پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و تحولات منطقه‌ای و شرایط جبهه مقاومت در کشور هستیم.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی افزود: بر این اساس محورهایی در حوزه محتوایی طراحی شده تا طبق مفاهیم و رویکردهای جامعه باشند، بحث جهاد و مبارزه با طاغوت، همراهی جامعه اسلامی در حمایت از حق، مقاومت در برابر انحرافات، جایگاه ولی جامعه امر در نظام اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر و پیوستگی جامعه محورهایی است که در محتوای برنامه‌ها قرار دارد و برای آن سرفصل‌هایی داریم.

وی بیان کرد: اولین برنامه دهه محرم اذن عزا بود که در شب اول و صحن انقلاب برگزار شد، همزمان با برگزاری این برنامه، تعویض پرچم گنبد و سیاه‌پوشی حرم مطهر انجام شد. نقاره‌زنی در محرم و صفر نخواهیم داشت، اهداء پرچم به ۸۰ هیأت‌ برتر کشوری و چندین هیأت بین‌المللی نیز انجام شد.

خوراکیان گفت: سیاهپوشی و نورآیی حرم مطهر متناسب با ایام عزا انجام شد و گل‌آرایی حرم مطهر متناسب با این شرایط تغییراتی را خواهد داشت، همزمان از ابتدای دهه اول محرم که به سمت عاشورا می‌رویم این شرایط توسعه پیدا می‌کند، حضور موکب‌ها در پذیرایی از زائرین را خواهیم داشت. امسال ۱۱ موکب در حرم مطهر و فضاهای پیرامونی آن مستقر می‌شوند. پیش‌بینی میزبانی از ۶ میلیون زائر تا پایان عاشورا توسط مردم در این موکب‌ها انجام شده است.

 مدیر عالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: امسال سعی کردیم تسهیل ورود برای هیأت‌ها را داشته باشیم و شرایط بهتری را فراهم کنیم، فقط ورود طبل و سنج ممنوع خواهد بود، زمینه ورود پرچم علم و سایر اقلام تبلیغاتی هیأت‌ها به حرم فراهم شده است. برای همه هیأت‌ها فضایی ایجاد شده که در صورت نداشتن دستگاه صوت، صوت همراه توسط آستان قدس ارائه شود و هر هیأت، عزاداری خاص خود را داشته باشد به گونه‌ای که مزاحمت برای بقیه هیأت‌ها ایجاد نشود.

وی گفت: بسته شعر و محتوایی ویژه محرم آماده شده که در جلسه‌ ۱۳ تیرماه بخشی از کتب شعر تقدیم مداحان شد و در جلسه آینده بحث محتوایی و مجموعه‌های آماده در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت.

خوراکیان افزود: در مراسم سلام عزا، اعلام عزای اباعبدالله در روز اول محرم ساعت ۷ صبح با آیین مخصوص خود انجام شد. از جمله کارهای دیگری که قبلا بود و سعی شد در دهه اول محرم توسعه پیدا کند، حسینیه حرم است. غیر از روز تاسوعا و عاشورا در کل دهه برای اقوام و استان‌های مختلف امکان عزاداری فراهم شده تا برنامه خاص خود را داشته باشند که علاوه‌بر برنامه‌هایی است که حرم مطهر دارد. شرایط این برنامه‌ها تحت عنوان حسینه حرم در صحن قدس فراهم شده و هر شب حداقل از ۴ استان برنامه خواهیم داشت.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: برنامه رسمی حرم در رواق امام خمینی خواهد بود و از حضور بزرگان محور مرثیه‌سرایی استفاده خواهد شد. قرائت زیارت عاشورا، ناحیه مقدسه و سایر ادعیه در این ایام انجام خواهد شد. همچنین مراسمی تحت عنوان صبر جمیل ویژه خواهران با استفاده از سخنرانان و ذاکران خواهر در رواق نجمه خاتون و سایر قسمت‌های حرم مطهر خواهیم داشت.

وی گفت: مراسم شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم، ۲۲ تیر ماه در رواق امام خمینی ساعت ۸ تا ۹ و نیم برگزار خواهد شد. برنامه‌های قرآنی در دهه اول محرم با توجه با اینکه اصحاب سیدالشهدا انس ویژه‌ای با قرآن داشتند و شب عاشورا به قرائت قرآن اختصاص دادند، سعی شده توسعه پیدا کند و از محفل قرآنی ویژه خواهران، کارگاه قرآنی، جلسات قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان خواهیم داشت و محفل قرآنی عشاق حسین هر روز در دارالقرآن برگزار خواهد شد.

خوراکیان بیان کرد: عزاخوانی فرشته‌ها در حسینه کودک که ویژه‌ کودکان در مجموعه کبوترانه و بخشی دیگر از آن در صحن امام حسن(ع) برگزار خواهد شد. نقاشی و رنگ‌آمیزی کودکان را نیز خواهیم داشت که با حضور بیش از ۲۰۰۰ کودک انجام خواهد شد. همچنین پرده‌خوانی واقعه نهضت عاشورا ویژه دختران نوجوان در مجموعه حرم مطهر خواهیم داشت.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: برنامه احلی من‌العسل، اجتماع نوجوانان است که پنجشنبه ۲۱ تیر در رواق امام خمینی برگزار خواهد شد. مقتل‌خوانی و قرائت زیارت ناحیه مقدسه را هر روز خواهیم داشت و برنامه بهشت دانایی که معرفی کتب ویژه واقعه عاشورا است، بازخوانی می‌شود.

وی افزود: شعرخوانی و مشاعره محرمی، دکلمه‌خوانی توسط کودکان و نوجوانان در برنامه‌های حرم است. پویش نصب پرچم در درب منازل توسط نوجوانانی‌که تحت عنوان برنامه نورالهدی با حرم مطهر ارتباط دارند، انجام خواهد شد.

خوراکیان گفت: امسال نمایش آیینی ۴ نوبت در روزهای دوم و ششم و همچنین شب دهم و دوازدهم در حرم مطهر برگزار می‌شود و سعی شده از گروه‌های برتر استفاده شود. از قدیمی‌ترین آیین‌های حرم خطبه‌خوانی است که انجام می‌شود و یکی از مهمترین زمان‌هایی که خطبه‌خوانی انجام می‌شود شب عاشورا است.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: شب عاشورا با الهام‌گیری از سیره اصحاب سیدالشهدا، تا صبح برنامه‌های ویژه‌ای در حرم خواهیم داشت و محوریت آن آشنایی با معارف و شخصیت یاران حضرت است که چه ویژگی داشتند و چگونه شد که توانستند در جبهه حق موفق شوند.

وی افزود: مقتل‌خوانی در روز عاشورا توسط نماینده ولی‌فقیه و مراسم شام غریبان حضرت سیدالشهدا و شمع‌گردانی در شام عاشورا برگزار خواهد شد و در همه این مراسم امکان حضور عموم مردم فراهم شده و صرفا با حضور خدام و افراد خاصی از آستان قدس نیست.

خوراکیان در رابطه با مراسم‌ مخصوص عرب و اردو زبانان گفت: در این دهه مراسم ویژه‌ای برای عرب و اردو زبانان خواهیم داشت. حی علی‌العزا، مراسم ویژه‌ سخنرانی و برنامه عرب‌زبانان در صحن غدیر برگزار خواهد شد. مشابه آن برای اردو زبانان نیز برنامه داریم.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: آیین‌های خاص عربی و مسابقات فرهنگی برای عرب‌زبانان هم برگزار خواهد شد. ۲۴ هزار کتاب متفاوت و متناسب این ایام تهیه شده که همراه با مسابقه در اختیار گروه‌های خاصی از زائرین قرار خواهد گرفت. محصولات فرهنگی شامل شال عزا، پیراهن مشکی و تولیدات ویژه کودکان نیز تهیه شده است.

وی افزود: ۷‌ عنوان مسابقات ویژه کودکان متناسب با اطفال عاشورایی در دهه اول محرم برگزار خواهد شد. در کنار همه این اقدامات، پیش از روز عاشورا و تاسوعا از ۴ تا ۹ هزار نفر در هر روز خدمت‌رسانی به زائرین در قالب خدمت‌های مختلف به صورت افتخاری انجام خواهد شد که همه توسط خدمه افتخاری و مجموعه آستان قدس انجام می‌شود.

خوراکیان در رابطه با حوزه‌های امنیتی گفت: در حوزه امنیتی تدابیر گسترده‌ای انجام شده تا بتوانیم بهترین شرایط را داشته باشیم. تقاضای ما از مردم عزیز این است که با عوامل امنیتی همراهی لازم را داشته باشند، این تدابیر محدودیت‌هایی برای مردم به دنبال خواهد داشت اما برای اجرای آن ناگزیر هستیم و سعی شده محدودیت حداقلی در این زمینه اجرا کنیم. هرچند که ما امنیت را حداکثری پیش‌بینی کردیم.

 مدیر عالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: در حوزه‌های مختلف امداد و نجات پیش‌بینی گسترده‌ای شده و بیش از ۱۰۰ گروه داخل حرم هستند و همچنین ظرفیت مهمانسرا حرم به بیش از ۲ برابر ارتقا پیدا می‌کند تا انشالله بتوانیم شرایط بهتر برای زائرین فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: با همکاری رسانه ملی و سایر رسانه‌ها ظرفیت‌های قابل توجهی فراهم کردیم. ظرفیت گزارش کار و اقدامات ما بخشی از کار است. همچنین تنوع قومیت‌ها در حرم مطهر را شاهد هستیم که بخشی از آن چون کثرت ندارند به چشم نمی‌آیند؛ ولی حضور و برنامه خاص خود را دارند.

خوراکیان بیان کرد: ما به ۳ زبان فارسی، عربی و اردو برنامه روزانه رسمی داریم، اما به بیشتر از ۱۰‌ زبان در ایام محرم برنامه خواهیم داشت. حرم حضرت رضا(ع) محور وحدت مسلمانان است. امیدواریم مجموعه آستان قدس بتواند وظیفه خود نسبت به زائرین را انجام دهد.

 مدیر عالی حرم مطهر رضوی در رابطه با محدودیت‌های پارکینگ‌های حرم در این ایام و محل خواب زائران گفت: برای روز تاسوعا و عاشورا به دلایل امنیتی پارکینگ نداریم ولی در اطراف حرم با همکاری شهرداری فضایی برای این ایام اختصاص داده شده که به شکل موقت تردد را تسهیل کند. محل خواب برای زائران آقایان و بانوان است و اگر ظرفیت حرم پاسخگو نباشد، مکان‌هایی در بیرون حرم پیش‌بینی شده و زائران به بیرون حرم هدایت می‌شوند.

وی با اشاره به عدم حضور افراد غیر مسلمان در حرم بیان کرد: افرادی که مسلمان نیستند در محل مسجد و حرم حضور پیدا نمی‌کنند و محل‌های مخصوص برای این افراد پیش‌بینی شده تا حضور پیدا کنند و برنامه‌هایی برای توریست‌ها نیز فراهم شده است. محوریت کار در حرم زیارت است و هیچ برنامه‌ای از جمله عزاداری نباید به گونه‌ای باشد که زیارت مختل شود.

انتهای پیام

نظر شما