شناسهٔ خبر: 67560119 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون آبفای کشور:

معاون آبفای کشور: تکمیل پروژه‌های کلان نیازمند بخش خصوصی است

آستارا - ایرنا - معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با اتکا به منابع دولتی موجود نمی‌توان پروژه‌های کلان آب و فاضلاب کشور را به پایان رساند و بخش خصوصی باید ورود کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ذوالفقار مهدی زاده روز یکشنبه در مراسم کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب شهر آستارا؛ آماری از وضعیت جمع آوری بهداشتی فاضلاب در سطح کشور ارائه و اظهارکرد: متاسفانه شاخص بهره‌مندی از طرح‌های فاضلاب در نوار شمالی کشور به دلیل مشکلات موجود در آبهای سطحی و تراکم بالای جمعیتی پایین است.

وی افزود: شاخص پوشش فاضلاب بهداشتی در سطح کشور حدود ۵۵ درصد با ۲۸۵ واحد تصفیه خانه به ظرفیت ۶.۳ مترمکعب در مدار بهره برداری است که این شاخص متاسفانه در استان گیلان ۲۸ درصد و در استانهای مازندران و گلستان کمتر از ۲۰ درصد است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه تسریع در اجرای پروژه های فاضلاب محور عمل است، افزود : با توجه به حضور معاون امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور در اینجا امید است در خصوص تامین منابع مالی این پروژه توجه ویژه ای به استان شود.

معاون امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور هم با اشاره به مشکلات چندین ساله شهرستان آستارا در بخش آب، منابع تامین، مخازن ذخیره و مهار آب، قول مساعد داد که کلنگ زنی پروژه تصفیه خانه آب طی ماه های آینده انجام شود.

محمد ابراهیم نیا در ادامه با اشاره به مشکلات فاضلاب آستارا بیان کرد: به طور جدی از آبانماه سال گذشته موضوع اتمام پروژه نیمه تمام فاضلاب این شهرستان طی چندین جلسه با معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب آبفای گیلان مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

وی در ادامه از مردم شهرستان خواست با توجه به شرایط خیابان ها و کوچه های آستارا با همکاری و همراهی با شرکت آبفا آن را در سرانجام رساندن این طرح عظیم یاری رسانند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان هم در این مراسم با تشریح احجام این طرح اظهار کرد: احداث تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۶ هزار و ۳۰۰ مترمکعب در شبانه روز، ۱۵ ایستگاه پمپاژ؛ اجرای ۱۰۵ کیلومتر شبکه فاضلاب بهداشتی و ۱۰ هزار فقره انشعاب؛ احجام کلی طرح تاسیسات فاضلاب آستاراست که برای بهره مندی ۳۲ هزار نفر از هم استانی های عزیزمان در شهرستان آستارا در حال اجراست.

علیرضا غیاثی بیان کرد: تاکنون اجرای این طرح ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و احداث سازه ایستگاه پمپاژ اصلی ورودی به تصفیه خانه فاضلاب؛ اجرای بیش از ۱۵ کیلومتر لوله گذاری شبکه جمع آوری شامل؛ خطوط اصلی و فرعی، اجرای یک کیلومتر خط انتقال ورودی به تصفیه خانه فاضلاب به قطر ۶۰۰ میلیمتر، ۷۰۰ فقره انشعاب و اجرای یک واحد پکیج تصفیه فاضلاب با ظرفیت یک هزار مترمکعب در شبانه روز در شهرک مهدی با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد احجام عملیاتی طرح تاسیسات فاضلاب شهرستان است.

مدیر عامل آبفای گیلان با اشاره به اعتبارات این طرح گفت: تاکنون یک هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح تاسیسات فاضلاب آستارا هزینه شده است و برای تکمیل طرح نیازمند ۲۸ هزار میلیارد اعتبار است.

وی تصریح کرد: در ادامه اجرای این طرح که امروز با کلنگ زنی استاندار گیلان آغاز شد، یکی از سه پروژه اصلی قابل اجرا شامل؛ لوله گذاری شبکه جمع آوری فرعی و اصلی فاضلاب در قطرهای ۲۰۰، ۲۵۰ و ۳۱۵ میلیمتر به طول یک هزار و ۶۹۶ متر در خیابانهای امام خمینی (ره) و محرم نژاد با اعتباری بالغ بر ۲۸۲ میلیارد ریال در مدت ۱۰ ماه اجرایی خواهد شد.

غیاثی ادامه داد: همچنین طبق قرارداد شبکه جمع آوری اصلی فاضلاب در قطرهای ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیمتر به طول یک هزار و ۷۱۱ متر در خیابانهای حکیم نظامی و شریعتی با اعتبار ۲۹۱ میلیارد ریال در مدت ۱۲ ماه عملیاتی می شود.

وی اعلام کرد: پروژه سوم قابل اجرا در این طرح نیز اجرای خطوط انتقال فاضلاب تحت فشار و نقطه ثقل از ایستگاه پمپاژ PS۱ تا ایستگاه پمپاژ اصلی ورودی به تصفیه خانه فاضلاب (PM) در قطرهای ۵۰۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ به طول ۲ هزار و ۵۵۰ متر با صرف اعتباری معادل ۳۶۵ میلیارد ریال است که مطابق با قرارداد در مدت زمان ۱۴ ماه اجرایی خواهد شد.

مدیر عامل آبفای گیلان تصریح کرد: در مجموع اجرای ۶ کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۹۴۰ میلیارد ریال، ا حجام اجرایی این ۳ پروژه است که با اتمام و بهره برداری از آنها جمعیتی معادل ۲۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته و از نتایج آن بهره مند خواهند شد.

فرماندار شهرستان آستارا هم در این مراسم اظهارکرد: یکی از ماموریت هایی که در دولت سیزدهم مکلف به انجام آن بودیم اتمام پروژه های ناتمام بود که یکی از مهمترین آنها طرح جمع آوری بهداشتی فاضلاب آستاراست.

محمدرضا شهاب زاده افزود: فاز اول این طرح بزرگ در اردیبهشت ماه امسال به اتمام رسید و فاز دوم امروز آغاز و با کسب تجربه از کاستی های مرحله نخست آغاز شد و امید است این فاز بدون مشکل و با سرعت هر چه تمام تر اجرایی و با اتمام و بهره برداری از آن شیرینی بهره مندی از مزایا و برکات این طرح عظیم به کام مردم آستارا بنشیند و دغدغه چندین ساله مردم مرتفع شود.

وی ادامه داد: نبود سیستم فاضلاب یکپارچه در شهرستان آستارا مشکلات عدیده بهداشتی و درمانی برای مردم ایجاد می کند و نگاه ویژه مسئولان کشوری را می طلبد.

در ادامه نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه مشکلات فاضلاب در آستارا پیشینه بسیار قدیمی دارد و نوعی کم لطفی در این خصوص به شهرستان شده که به موجب آن مشکلات عدیده ای بین مردم آستارا به وجود آمده است، لذا از مسئولان کشوری و استانی انتظار است با نگاه ویژه به بحث فاضلاب این شهرستان بنگرند.

ولی داداشی افزود: در مجلس شورای اسلامی مصوبات خوبی برای سامدندهی وضعیت فاضلاب آستارا انجام شده بود ولی عدم پیگیری بعضی مسئولان باعث شد این پروژه به درازا بکشید.

عملیات اجرایی پروژه های احداث شبکۀ جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب شهر آستارا در قالب ۳ پروژه با مبلغ اولیه قرارداد ۹۴۰ میلیارد ریالی امروز یکشنبه آغاز شد.

نظر شما