شناسهٔ خبر: 67559775 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

لاوروف درباره انتخابات فرانسه: آرای فرانسوی‌ها دستکاری شده است!

مهر

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که انتخابات جاری در فرانسه «مصداق دموکراسی» نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به مرحله دوم انتخابات پارلمانی فرانسه که امروز (یکشنبه) آغاز شده است، تاکید کرد که دور دوم این انتخابات شباهتی به دموکراسی ندارد.

لاوروف دراین‌باره گفت: مرحله نخست انتخابات پارلمانی (فرانسه) برگزار شده است. آنها دو مرحله دارند و مرحله دوم احتمالاً با هدف دستکاری خواسته کسانی که در مرحله اول رای دادند، مهندسی شده است.

وی تاکید کرد: وقتی برخی نامزدهایی که متقاعد به شرکت (در انتخابات) شده بودند، به خواست کسی که به قول معروف قصد پیروزی بر محافظه‌کاران و پوپولیست‌ها را دارد، می‌توانند انصراف دهند، دیگر (این انتخابات) شباهت چندانی با دموکراسی ندارد.

دیپلمات ارشد روسه تصریح کرد: اگر انتخابات در فرانسه تنها یک مرحله‌ای بود، این کشور با تغییرات بزرگی مواجه می‌شد.

در مرحله دوم انتخابات فرانسه ۵۷۷ عضو پارلمان انتخاب خواهند شد. در پایان مرحله نخست، نمایندگان حزب راست‌افراطی «رالی ملی» به رهبری مارین لوپن و ریاست جردن باردلا و کسب ۳۳.۱۵ درصد آراء پیروز شد. حزب چپ‌گرای «جبهه نوین مردمی» با ۲۷.۹۹ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت و ائتلاف امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه موسوم به «با هم» با تنها ۲۰.۰۴ درصد آراء در تعقیب آنهاست.

ماکرون بلافاصله پس از پایان مرحله نخست خواستار ائتلاف علیه راست‌های افراطی شد و چپ‌گرایان از این درخواست استقبال کردند. در ادامه نامزدهایی که از حیث شمار آراء در جایگاه سوم قرار گرفته بودند، با امید به رای اعتراضی حامیان‌شان علیه «رالی ملی»، به طور دسته‌جمعی (در مجموع ۲۲۴ نامزد) انصراف دادند.

نظر شما