شناسهٔ خبر: 67558656 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تنفیذ ریاست جمهوری چیست؟

پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس‌جمهور، دوره چهارساله ریاست‌جمهوری در ایران با تنفیذ اعتبارنامه رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، مسعود پزشکیان در انتخابات پانزدهم تیرماه با کسب ۱۶۳۸۴۴۰۳ رای در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

مسعود پزشکیان پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری باید وزیران پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رای اعتماد از نمایندگان معرفی کند.

تنفیذ اعتبارنامه رئیس‌جمهور به چه معناست؟

طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب رئیس‌جمهور با رای مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

از آنجا که تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از اختیارات، ولی فقیه، در قانون اساسی است، تنفیذ جنبه تشریفاتی ندارد و قانونا تا زمانی که ولی فقیه حکم رئیس‌جمهور منتخب را تنفیذ نکند، وی ریاستی بر قوه مجریه ندارد، اما به لحاظ عرفی مراسمی تشریفاتی است.

تنفیذ حکم ریاست جمهوری نقش نظارتی بر دوران ریاست‌جمهوری دارد و در صورت انحراف رئیس‌جمهور از اصل تعیین شده، او را فاقد اعتبار و مشروعیت می‌کند. بر این اساس اختیار عزل نهایی رئیس‌جمهور توسط مقام رهبری که در بند ۱۰ اصل صد و ده قانون اساسی به عنوان یکی از اختیارات رهبری که پس از رأی به عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور از سوی مجلس یا حکم به تخلف قضایی او از سوی دیوان‌عالی کشور پیش‌بینی‌شده، نتیجه منطقی امضای حکم ریاست‌جمهوری است.

بر اساس ماده ۱ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران چهارسال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه به وسیله مقام رهبری آغاز می‌شود.

اعتبارنامه رئیس‌جمهور چیست؟

اعتبارنامه به معنای سند صحت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای رئیس‌جمهور منتخب است. در آن سند نام رئیس‌جمهور منتخب و تعداد آرای وی و مجموع آرا ذکر می‌شود.

بعد از اینکه صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تأیید شود، اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر می‌شود.

اعضای شورای نگهبان اعتبارنامه رئیس‌جمهور را امضا می‌کنند و به مقام معظم رهبری ارسال می‌کنند.

برابر قانون مذکور، آغاز دوره ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ است و دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ اعتبارنامه توسط مقام معظم رهبری آغاز می‌شود.

مرحله بعد تحلیف است که رئیس‌جمهور باید در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند و طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی در حضور اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضاییه و سایر مقامات لشکری و کشوری، سوگندنامه یاد کند.

انتهای پیام/

نظر شما