شناسهٔ خبر: 67558406 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

زمان تحلیف ریاست جمهوری مسعود پزشکیان مشخص شد | آخرین جزئیات از زمان حضور در پاستور+ جدول

بر اساس اعلام نماینده مجلس شورای اسلامی، مراسم تحلیف مسعود پزشکیان روز 14 یا 15 مردادماه و بعد از مراسم تنفیذ برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند: پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مسعود پزشکیان بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 15 تیرماه به عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شد اما او برای ورود به پاستور باید اعتبارنامه ای از سوی شورای نگهبان و سپس حکم تنفیذ از مقام معظم رهبری دریافت کند.

صدور اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب

در این زمینه، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در برنامه صف اول گفته بود: «بعد از اینکه صحت انتخابات توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار بگیرد، اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر می‌شود. اعضای این شورا اعتبارنامه را امضا و سپس خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال می‌کنند. بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد که زمان برگزاری آن از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می شود.»

طحان‌نظیف درباره اعتبارنامه این توضیح را هم داده بود: «اعتبارنامه به معنای سند صحت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای رئیس‌جمهور منتخب است. در آن سند نام رئیس‌جمهور منتخب و تعداد آرای وی و مجموع آرا ذکر می‌شود.»

زمان استعفای پزشکیان از نمایندگی مجلس

به گزارش اقتصادنیوز، مجتبی یوسفی در خصوص استعفای مسعود پزشکیان از نمایندگی مجلس هم به ایرنا اعلام کرده بود که پزشکیان باید 31 تیرماه در مجلس حضور یابد و بر اساس مواد ۹۰ تا ۹۳ آیین نامه داخلی مجلس، نماینده مستعفی ۳۰ دقیقه فرصت دارد به تشریح دلایل خود برای استعفا بپردازد و مخالف یا مخالفین استعفا نیز تا سقف ۳۰ دقیقه فرصت صحبت دارند. پس از آن استعفا در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود.

چهار سال پزشکیان از چه روزی آغاز می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، برابر اعلام سخنگوی شورای نگهبان، «طبق قانون، آغاز دوره ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ است و چهار سال از آن روز آغاز می‌شود. مرحله بعد تحلیف است که رئیس‌جمهور باید در مجلس شورای اسلامی حضور یابد و طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی در حضور اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه سوگندنامه یاد کند. البته مقامات داخلی و خارجی نیز می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند.»

طبق آنچه یوسفی به ایرنا اعلام کرده بود مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در قامت رئیس جمهور دولت چهاردهم روز 14 یا 15 مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. به گزارش اقتصادنیوز، در ادوار گذشته مراسم تحلیف روسای جمهور روز 14 مردادماه و همزمان با صدور فرمان مشروطیت برگزار شد. 

همچنین مراسم رأی اعتماد به وزرای دولت چهاردهم در شهریورماه خواهد بود که برای این امر، رئیس جمهور منتخب به مدت 2 هفته بعد از برگزاری مراسم تحلیف فرصت دارد وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.

در ادامه جدول زمان بندی برگزاری تشریفات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان را می بینید. 

mYVWnX3rtxXI

نظر شما