شناسهٔ خبر: 67556835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

طحان‌نظیف؛

مراسم تنفیذ پس از صدور اعتبارنامه برگزار می‌شود/ برگزاری مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی

صاحب‌خبر -
مراسم تنفیذ پس از صدور اعتبارنامه برگزار می‌شود/ برگزاری مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی
خبرگزاری آریا - سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه بعد از تأیید صحت انتخابات، اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای این شورا صادر می‌شود، گفت: اعضا آن اعتبارنامه را امضا می‌کنند و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال می‌کنند و بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد که زمان برگزاری آن از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آریا، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه حضور مردم پای صندوق‌های رای حماسی بود، گفت: آن‌ها از حق تعیین سرنوشت خود استفاده کردند لذا این حضور یک پیروزی بزرگ برای ملت رشید ایران و یک ناکامی برای بدخواهان آن‌ها بود؛ این حماسه‌ در حالی رقم خورد که مردم ایران زیر بمباران ناجوانمردانه تبلیغاتی دشمن برای تحریم انتخابات بودند.
وی اظهار کرد: باید یادآور شد در یک هفته، حدود 10 درصد بر میزان مشارکت مردم افزوده شد که جا دارد بنده از مردم بزرگ ایران به خاطر این حضور و لبیک به دعوت رهبر معظم انقلاب تقدیر و تشکر کنم؛ این افزایش معنادار و گویای نکاتی است.
طحان‌نظیف افزود: رقابت‌های انتخاباتی تمام شده و از امروز باید شاهد رفع مشکلات مردم از سوی قوای سه‌گانه به خصوص قوه مجریه و رئیس‌جمهور منتخب باشیم؛ امیدواریم منتخب مردم قدر حضور مردم را بداند و گام‌های مهمی برای پیشبرد امور آنها بردارد.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همه اذعان دارند که رقابت‌ها هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم جدی بود. شورای نگهبان نیز در بررسی صلاحیت‌ها نگاه حزبی، جناحی و گروهی ندارد بلکه نگاهش تخصصی، حرفه‌ای و حقوقی بوده و ما با عینک سیاسی به افراد نگاه نمی‌کنیم.
وی تصریح کرد: بعد از اینکه صحت انتخابات توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار بگیرد، اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر می‌شود. اعضا آن اعتبارنامه را امضا می‌کنند و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال می‌کنند. بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد که زمان برگزاری آن از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام خواهد شد.
طحان‌نظیف در این زمینه، گفت: برابر قانون آغاز دوره ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ است و چهار سال از آن روز آغاز می‌شود. همچنین مرحله بعد تحلیف است که رئیس‌جمهور باید در مجلس شورای اسلامی حضور یابد و طبق اصل 121 قانون اساسی در حضور اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه سوگند یاد کند؛ البته مقامات داخلی و خارجی نیز می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: باید یادآور شد اعتبارنامه به معنای سند صحت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای رئیس‌جمهور منتخب است. در آن سند نام رئیس‌جمهور منتخب و تعداد آرای وی و مجموع آرا ذکر می‌شود./
پایان پیام

نظر شما