شناسهٔ خبر: 67558182 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تشریح فرآیند اجرایی نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳

معاون آزمون های سازمان ملی سنجش با تشریح فرآیند اجرایی کنکور ۱۴۰۳ گفت: «اعمال سوابق تحصیلی ۵۰ درصدی» و «پذیرش دانشجو - معلم برای دانشگاه فرهنگیان» تفاوت های کنکور ۱۴۰۳ است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دکتر علی صدر امروز در نشست خبری تشریح فرآیند برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ گفت: کنکور ۱۴۰۳ نسبت به کنکورهای گذشته دو تفاوت عمده داشت که بخشی از آن به اعمال سوابق تحصیلی به میزان ۵۰ درصد و بخش دیگر آن به پذیرش دانشجو - معلم برای دانشگاه فرهنگیان اختصاص دارد.

وی افزود: کارت ورود به جلسه نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ از ۱۶ تیرماه در سایت سازمان ملی سنجش قابل دسترس است و به داوطلبان توصیه می شود که زودتر کارت خود را دریافت کنند. همراه داشتن کارت ملی و یا شناسنامه عکس دار الزامی است و داوطلبان برای احراز هویت باید آن را همراه داشته باشند. اندازه کارت را در زمان پرینت تغییر ندهند.

صدر خاطرنشان کرد: در تمامی ۴۰۸ شهری که آزمون در آن برگزار می شود باجه رفع نقص کارت ورود به جلسه کنکور سراسری وجود دارد که داوطلبان می توانند در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه به باجه های رفع نقص مراجعه کنند. برخی از اطلاعات در صورت مغایرت قابل رفع است که باید به سامانه مراجعه کنند.

وی با اشاره نواقص کارت که نیاز به رفع دارد، یادآور شد: برخی از نواقص کارت توسط خود داوطلب قابل رفع کردن است که داوطلب می تواند با ورود به کارپوشه آزمون سراسری خود در سایت سازمان ملی سنجش، اطلاعاتی که مغایرت دارد را ویرایش کند. اطلاعات شناسنامه ای قابل ویرایش نیست زیرا سازمان ملی سنجش این اطلاعات را از سازمان ثبت احوال دریافت کرده است.

معاون آزمون های سازمان ملی سنجش افزود: اگر اطلاعات سال اخذ دیپلم، معدل و شبیه آن مغایرت وجود داشته باشد، نیاز است که فرد آن را در سامانه جامع آزمون سراسری آن را اصلاح کند. اگر کد دانش آموزی و محل اخذ دیپلم مغایرتی مشاهده شد نیاز است که داوطلب به آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه و آن را رفع کند.

وی افزود: در صورت مشاهده مغایرت در بند جنسیت و معلولیت قطعا داوطلب باید به باجه رفع نقص مراجعه کند. در صورت نداشتن عکس، داوطلب باید با به همراه داشتن یک قطعه عکس به باجه رفع نقص مراجعه کند. در صورت مغایرت در سهمیه نیز باید به توضیحات ویرایش این بخش در اطلاعیه سازمان ملی سنجش مراجعه کنند.

صدر درباره رشته های هنر و رشته علوم ورزشی که دارای آزمون عملی هستند، گفت: داوطلبان این رشته ها حتما باید هزینه شرکت در آزمون عملی این رشته ها را در صورت علاقمندی در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۲ تیرماه پرداخت کنند. این داوطلبان حتما باید در یکی از دو نوبت کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ و آزمون یکی از گروه های آزمایشی اصلی (علوم تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی) شرکت کرده باشند.

وی با اشاره به فرآیند برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: در نوبت صبح ساعت ۷:۳۰ دقیقه در حوزه ها بسته می شود و داوطلبان توجه داشته باشند که دیرتر مراجعه کنند اجازه ورود ندارند. آزمون بعدازظهر پنجشنبه ساعت ۱۴ در حوزه ها بسته می شود. وسایل الکترونیکی از هر نوع آن و چه روشن و چه خاموش به معنی تخلف است و منجر به محرومیت از آزمون می شود.

معاون آزمون های سازمان ملی سنجش درباره دفترچه های هر گروه آزمایشی گفت: در گروه علوم ریاضی و فنی دو دفترچه داده می شود. در گروه علوم انسانی هم دو دفترچه به داوطلبان داده می شود. در گروه علوم تجربی چهار دفترچه داده می شود که یک دفترچه مختص گروه بهیاری است. در گروه های زبان و هنر نیز تنها یک دفترچه داده می شود.

نظر شما