شناسهٔ خبر: 67556584 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

آمادگی ایران و ترکیه برای گسترش همکاری‌های سینمایی

صاحب‌خبر -

موضوع همکاری‌های ایران و ترکیه در زمینه تولیدات سینمایی، برگزاری کارگاه‌های مشترک میان هنرمندان دو طرف و تسهیل شرایط برای اکران عمومی فیلم‌ در سینماهای دو کشور مورد بحث و تبادل نظر رایزن فرهنگی کشورمان و مدیرکل امور سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه قرار گرفت.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید قاسم ناظمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در ترکیه به همراه معاونت این نمایندگی فرهنگی با بیرول گوون، مدیرکل و کمال اویصال، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که در ساختمان و دفتر مرکزی امور سینمایی وزارت فرهنگ انجام شد، ناظمی با اشاره به سبقه و صبغه سینمای ایران در دوره پس از انقلاب اسلامی و نیز با نظر به اهمیتی که حوزه سینما در ارتباطات میان فرهنگی دارد، بر لزوم همکاری‌های ایران و ترکیه در زمینه سینما و تولیدات سینمایی تأکید کرد.

وی با بیان توضیحاتی در زمینه وضعیت سینمایی ایران به برگزاری جشنواره‌های مختلف عمومی و تخصصی فیلم در ایران از آمادگی رایزنی جمهوری اسلامی در ترکیه برای همکاری با اداره سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه خبر داد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ترکیه اظهار داشت: این نمایندگی فرهنگی برای برقراری ارتباط میان سینماگران ترک و جشنوراه‌های فیلم ایران آمادگی لازم را دارد.

وی افزود: با توجه به گرایشات نوینی که در سینمای ترکیه وجود دارد، می‌توان از ترکیه و سینماگران این کشور به عنوان مهمانان ویژه جشنواره‌های مهمی همچون جشنواره بین‌المللی فجر، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و یا جشنواره بین‌المللی حقیقت که اختصاص به فیلم‌های مستند دارد، دعوت کرد.

ناظمی تأکید کرد: حضور ترکیه باعث آشنایی بیشتر هنرمندان دو کشور و طبیعتا سرآغازی برای کارهای جدید و مشترک خواهد بود.

وی در ادامه پیشنهادات خود برای همکاری‌های سینمایی ایران و ترکیه، از آمادگی طرف ایرانی برای حضور کارگردانان شناخته شده‌ای چون مجیدی مجیدی، رضا میرکریمی و دیگر کارگردانان ایرانی در ترکیه خبر داد و گفت: حضور این شخصیت‌ها در هیأت‌های داوری جشنواره‌های فیلم ترکیه می‌تواند زمینه شناخت عمیق‌تر دو طرف و حرکت در جهت همکاری‌های هنری میان هنرمندان دو کشور را فراهم آورد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ترکیه ادامه داد: از جمله نکات کمتر دیده شده سینمای ایران، حضور پررنگ زنان علاوه بر بازیگری در حوزه کارگردانی و فیلم سازی است. با توجه به فضاسازی رسانه‌های ضدایرانی در جهان با هدف نشان دادن چهره حقیقی فضای هنری و فرهنگی ایران می‌توان هفته فیلم‌های ایرانی کارگردانان زن ایرانی را در ترکیه برگزار کرد.

وی همچنین، از مهمترین حوزه‌های مشترک فعالیت، برگزاری کارگاه‌های مشترک میان هنرمندان دو طرف با هدف انتقال تجربیات متقابل و نیز تسهیل شرایط برای اکران عمومی فیلم‌های ایرانی در سینماهای ترکیه را به عنوان موضوعات قابل توجه دو طرف در این حوزه دانست.

سینمای ایران در ترکیه جایگاه ویژه‌ای دارد

بیرول گوون، رئیس اداره سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه «سینمای ایران بر سر ما جا دارد» از آمادگی تمام عیار خود و مجموعه تحت امرش برای همکاری با ایران در حوزه فیلم و سینما خبر داد و بر اهمیت جایگاه تاریخی سینمای ایران در تاریخ سینمای جهان اشاره کرد.

گوون با اشاره به آمادگی کامل مرکز سینمایی وزارت فرهنگ برای همکاری با ایران، بر لزوم ایجاد یک کمیسیون ویژه هماهنگی و برنامه ریزی برای اجرای پیشنهادات طرف ایرانی تأکید کرد و گفت: درصدد آن هستیم تا در سال آینده میلادی که سال روابط فرهنگی ایران و ترکیه است از ایران به عنوان میهمان ویژه جشنواره راه فرهنگ بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره ملی، امسال در 16 شهر و سال آینده در 20 شهر مهم ترکیه برگزار خواهد شد، گفت: ایران این امکان را خواهد داشت که در شهرهای محل برگزاری این جشنواره اکران ویژه برای فیلم‌های خود داشته باشد و زمینه آشنایی مردمان این شهرها با سینمای ایران فراهم آید.

رئیس اداره سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه خاطرنشان کرد: می‌توان شهرهایی همچون وان و قونیه را که به جهت جغرافیایی و یا به جهت تاریخی دارای روابط وثیقی با ایران هستند به عنوان شهرهای پایلوت برای اکران فیلم‌های ایرانی در نظر داشت.

گوون ادامه داد: ما امسال برای نخستین بار جشنواره فیلم‌های خانوادگی را برگزار خواهیم کرد. در این جشنواره هدف آن است که مردم را با فیلم‌هایی که می‌توان به راحتی و طیب خاطر به صورت خانوادگی تماشا کرده و دستاوردهای اخلاقی و معنوی برای نهاد خانواده داشته باشد، آشنا کنیم که بی شک ایران و سینمای آن یکی از اصلی‌ترین موارد حاضر در این جشنواره می‌تواند باشد.

وی افزود: سینمای ایران با رویکرد اخلاقی و انسانی خود شناخته می‌شود و از این منظر همچون همه جهان در ترکیه نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس اداره سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه با اشاره به سرآمد بودن کارگردانان ایرانی در حوزه فیلم سازی و شهرت کارگردانان ترک در زمینه سریال‌سازی پیشنهاد کرد که کارگاه‌های فیلم سازی کارگردانان ایرانی در استانبول و کارگاه‌های سریال سازی کارگردانان ترک در ایران برگزار شود.

وی اضافه کرد: همچنین، می‌توان زمینه حضور عوامل فنی هر دو کشور در فرآیند تولید محصولات دو طرف را فراهم آورد.

در ادامه این نشست، مقرر شد تا زمینه امضای تفاهم‌نامه همکاری و تولیدات مشترک فیلم و سریال میان ایران و ترکیه از سوی سازمان‌های سینمایی وزارت فرهنگ دو کشور مورد بررسی قرار گیرد که این پیشنهاد با استقبال طرفین روبرو شد.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما