شناسهٔ خبر: 67556343 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

توسط گروه فرهنگی شاهدان شیراز روی داد؛

آغاز خیام خوانی در گستره بافت تاریخی شیراز

دبیر اجرایی گروه فرهنگی شاهدان شیراز از آغاز فعالیت‌های ادبی در زمینه خیام خوانی در بافت تاریخی شیراز و در عمارت تاریخی نصیر نظام خبر داد.

صاحب‌خبر -

سید محی‌الدین حسینی ارسنجانی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: خیام خوانی به‌عنوان فعالیتی نو در بافت تاریخی شیراز و مجموعه گردشگری و اقامتی نصیر نظام از یک ماه پیش آغاز شده است.

 وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های مدیر انجمن ادبی «رادیو اقلیم عشق» و با همراهی‌های آقایان رنجبر و ستار دو تن از خیامی خوان‌های مطرح جنوب کشور، فعالیت ادبی خیام خوانی که پیش‌تر از این در برخی مناطق و نواحی ایران از جمله در نیشابور و خراسان بزرگ و استان بوشهر برگزار شده و می‌شود در فارس و شیراز نیز این هنر ارزنده که توأم با خوانش اشعار ناب خیام نیشابوری شاعر بلندآوازه و موسیقی سنتی اقوام ایرانی همراه است در یک روز از هفته (پنجشنبه‌ها) در این مرکز فرهنگی و ادبی برگزار شده و با استقبال خوب ادبا و شاعران، دوستداران شعر و ادب پارسی و عموم مردم مواجه شد.

 ارسنجانی ادامه داد: عمر خیام نیشابوری (۴۴۰ - ۵۱۷ هجری قمری) فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی و لقبش «حجت‌الحق» بوده است، رباعیات خیام شهرت جهانی داشته و به زبان‌های زنده دنیا ترجمه یا برگردانده شده، آوازه وی در غرب به طور مشخص مدیون ترجمه اشعار خیام توسط ادوارد فیتز جرالد است.

 به گفته این پژوهشگر حوزه شعر و ادب شیراز، خیام خوانی یا رباعی خوانی، سبکی خاص و متمایز از خواندن رباعیات خیام به‌صورت آواز با بهره‌گیری از آلات و سازهای مختلف موسیقی و جزئی از موسیقی محفلی و خصوصی خراسان بزرگ به‌ویژه نیشابور و بندر بوشهر است و با یزله‌خوانی که از فرم‌های کهن موسیقی بوشهر است، همراه می‌شود.
 
حسینی ارسنجانی در تشریح هنر خیام خوانی یادآور شد: این گونه از اجرای متأثر از موسیقی ردیف ایرانی که سازهای اصلی آن ضرب و نی جفتی (سازهای محلی جنوب ایران) یا فلوت همراه با دم‌گرفتن متمادی حاضران است، در مایه‌های بیات ترک (بیات زند) و آواز دشتی یا از آواز افشاری نیز برای اجرای آن بهره می‌گیرند.

 وی خاطرنشان کرد: خیام خوانی، برجسته‌ترین و پرطرفدارترین موسیقی بومی در استان بوشهر است که محبوبیت آن نه‌تنها در این استان بلکه در تمام کشور و حتی خارج از مرزهای ایران مشهود است. یک نوع از موسیقی که بر پایه خواندن و اجرای رباعیات خیام شکل می‌گیرد. رباعی را کامل‌ترین قالب شعر در دنیای ادبیات جهان می‌دانند؛ زیرا دارای فلسفه‌ای است که بر مبنای آن حکمی صادر می‌شود و در پس آن اندیشه‌ای ژرف نهفته و به لحاظ ساختار، چهار مصراع است.

 دبیر اجرایی گروه شاهدان شیراز، گفت: در خیام خوانی هم همان‌گونه که از نامش پیداست، تمرکز اصلی روی مرور رباعیات حکیم عمر خیام است که با زبان شعر از جور و جفای زمانه صحبت می‌کند و دنیا را به نقد می‌کشاند و دست آخر به این نتیجه می‌رسد که نباید در غم گذشته و ترس از آینده بود و باید همین لحظه از زندگی را غنیمت شمرد و دلخوش بود. در خیام خوانی گاهی ابیاتی از حافظ، سعدی و باباطاهر نیز به گوش می‌رسد که دلیل آن، وجود مضامین مشابه در این ابیات با رباعیات خیام است.

 

انتهای خبر/

 

منبع: ایبنا

نظر شما