شناسهٔ خبر: 67555727 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فعالیت ۱۸ شعبه قضایی امر به معروف و نهی از منکر در استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل از راه‌اندازی و فعالیت ۱۸ شعبه قضایی برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر در این استان خبر داد و گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید به فرهنگ همگانی در جامعه تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سیدابراهیم میرعباس‌زاده روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران به مناسبت آغاز دهه امر به معروف و نهی از منکر افزود: این شعب قضایی به منظور حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر راه اندازی شده است.

وی با بیان این که ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل به دنبال مچ‌گیری از کسی نیست و اصلاح امور جامعه اسلامی را مد نظر دارد، اظهار کرد: در ماههای گذشته به دنبال جراحت وارده به سه نفر از آمران به معروف، پیگیری قضایی لازم انجام شده و ضمن برخورد قضایی با ضاربان عوامل امر به معروف در استان، مجوز جانبازی آن سه نفر دریافت شده است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل همچنین با اشاره به تشکیل کارگروه تدوین برنامه برای تغییر نگرش در زمینه امر به معروف و نهی از منکر گفت: استاد امر به معروف استان در قالب این برنامه برای احیای امر به معروف و نهی از منکر در ۱۸ عرصه به صورت تخصصی فعال شده است.

وی اقتصاد، بهداشت و درمان، هنر، فضای مجازی، اصناف و کسبه، عفاف و حجاب و حقوق عامه را از جمله عرصه‌های مورد توجه ستاد امر به معرف در استان اردبیل برشمرد و اضافه کرد: در این ۱۸ عرصه، متخصصان هر حوزه جذب شده‌اند و ۳۰۰ گروه جهادی نیز در قالب آن برای توانمندسازی در عرصه‌های مختلف و مطالبه‌گری فعال شده‌اند.

حجت‌الاسلام میرعباس‌زاده اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر را دارای اصول خواند و با بیان این که در اجرای این فریضه دینی باید از رفتار سلیقه‌ای اجتناب کرد، گفت: دلسوزی به امور مردم و جامعه اسلامی مهمترین ویژگی اجرای عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و برتری جویی در آن جایی ندارد.

وی با اشاره به تشکیل چندین معاونت برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل از جمله معاونت مطالبه‌گری، معاونت نظارت عمومی، معاونت علمی و آموزشی، معاونت زن و امور خانواده و نیز معاونت فرهنگی و روابط عمومی افزود: این معاونت‌ها در کنار نهی امر منکر، برخی امور معروف و قابل تعمیم به جامعه را شناسایی کرده و در جهت تقویت و ترویج آن فعال شده‌اند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل شناسایی و تشویق مروجان معروف را از جمله ابتکارات ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ذکر کرد و ادامه داد: در قالب همین کار، جشن تولد شهروندان به عنوان بستر مناسب برای ترویج امر به معروف و اقدام خیرخواهانه شناسایی شده و بر این اساس، تنها با جمع آوری خیرات شهروندان در یک مراسم جشن تولد، ۹ پرونده قضایی مالی با آزادی ۶ زندانی حل و فصل شده است.

وی از فراهم شدن زمینه آزادی چند زن زندانی با همین روش در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: در همین زمینه برای آیین‌های عروسی شهروندان نیز برنامه داریم تا با کمک و مساعدت آنها در مراسم عرورسی، علاوه بر آزادی زندانیان، در اموری مثل تهیه منزل اجاره‌ای برای شهروندان مستمند نیز اقدام کنیم.

حجت‌الاسلام میرعباس‌زاده از برگزاری ۲ هزار و ۳۰۰ ساعت دوره آموزشی آفلاین، آنلاین حضوری و غیرحضوری برای اعضای فعال ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: در این دوره‌ها، معیارهای امر به معروف و نهی از منکر و چارچوب شرعی و قانونی این فریضه دینی آموزش داده می شود تا اجرای آن با مشکلی مواجه نشود.

وی فریضه امر به معروف و نهی از منکر ضرورتی در راستای نظارت همگانی به شکل فراگیر برای اصلاح امور جامعه دانست و بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر اگر بموقع، مناسب و بهنگام مورد توجه قرار نگیرد، استعدادهای بالقوه مثبت به بالفعل تبدیل نمی‌شود.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل همچنین با اشاره به نامگذاری دهه اول محرم به نام دهه احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر با الهام از قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: کل فلسفه قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا برای احیای امر به معروف و نهی از منکر است تا در جامعه فضیلت‌ها رشد و ناهنجاری‌ها از بین برود.

وی تاکید کرد: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل به هیچ وجه برخورد سلیقه‌ای و سلبی را ندارد و در موضوع حجاب و عفاف نیز باید به صورت عالمانه ورود پیدا کرده و به دور از نگاه جرم انگارانه، شرایطی را فراهم کنیم تا با کار فرهنگی و سایر عوامل بازدارنده بتوان اهداف این حوزه را دنبال کرد.

حجت‌الاسلام میرعباس‌زاده با بیان این که تهیه لباس شایسته و آبرومند برای یک زن مسلمان در شهر اردبیل بسیار کار سختی شده است، افزود: لباس‌های مختلفی با تنوع سلیقه‌ای وارد بازار شده که تعدادی از آنها به هیچ وجه قابلیت استفاده برای گروه‌های مختلف جامعه را ندارد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل با ارائه گزارشی از روند اقدامات این ستاد در ایام دهه اول محرم گفت: دهه محرم فرصتی برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و برنامه‌های مختلفی نیز در این دهه در سطح استان اردبیل به اجرا در می آید.

نظر شما