شناسهٔ خبر: 67555162 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرعامل صنایع فرآوری گندم «پایارد» مطرح کرد:

چالش تامین گندم باکیفیت/ دولت در سیاست‌هایش تجدید نظر کند

مدیرعامل صنایع فرآوری گندم «پایارد» مطرح کرد: صنایع تبدیلی «پایارد» در زمینه فرآوری گندم و محصولاتی مانند نشاسته، گلوتن، گلوکز و... فعالیت دارد.

صاحب‌خبر -

حامد دلیری، مدیرعامل صنایع تبدیلی «پایارد» در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: این شرکت در استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه احداث شده و در زمینه فرآوری گندم و تولید محصولات نشاسته ای، گلوتن، گلوکز و دیگر فرآورده‌های گندم فعالیت دارد؛ همچنین این شرکت ظرفیت ۳۰ هزار تن ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای خصوصی خود را دارد که طبق پروانه مقدار آن تا ۵۰ هزار تن قابل افزایش است؛ در این شرکت ابتدا گندم تبدیل به آرد شده و محصولاتی مانند نشاسته، نشاسته دامی، گلوتن و گلوکز از آن فرآوری و تولید می‌شود.

وی شرح داد: محصولاتی که در این شرکت تولید می‌شود، در صنایع مختلف ازجمله: شیرینی، شکلات، کیک، ماکارونی، سس، کالباس، چسب‌سازی، معدن، خوراک دام و  آبزیان و... کاربرد دارد.

اشتغال‌زایی

دلیری ادامه داد: میزان اشتغال‌زایی این شرکت ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر نیز به‌طور غیرمستقیم است که اگر فازهای بعدی این شرکت راه‌اندازی شود، حدود ۱۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تقریبا با ۳۵ درصد ظرفیت شرکت تولید انجام می‌شود و با بهره‌برداری از سایر فازهای شرکت، تا پایان امسال تمام ظرفیت‌ها به کار گرفته خواهد شد.

صادرات

مدیرعامل صنایع تبدیلی «پایارد» همچنین عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی این شرکت صادرات است و در حال حاضر به کشورهایی مانند ترکیه، هندوستان، عراق و دیگر کشورهای عربی صادرات دارد؛ همچنین ما اولین شرکت ایرانی هستیم که توانسته است در بازار اروپا نشاسته بفروشد.

چالش تامین گندم باکیفیت

دلیری به برخی چالش‌های پیش روی فعالیت این شرکت اشاره کرد و گفت: بحث تامین گندم یکی از چالش‌های شرکت‌هایی مانند ما است؛ که به دلیل سیاست‌گذاری  گندم که در دست دولت است، ما را با مشکلات این چنینی مواجه کرده است.

وی افزود: اگر شرکت‌ها بخواهند صادرات انجام دهند، باید برنامه‌ریزی‌های بهتری از این جهت انجام گیرد و لازم است دست واحدهای دولتی  مقداری باز بماند تا چنین مشکلاتی پیش نیاید.

دلیری توضیح داد: گندم تولیدی در کشور، کیفیت‌های متفاوتی دارد؛ مثلا در استان آذربایجان غربی گندم مناسب تولید نمی‌شود و ما مجبوریم گندم مورد نیاز را از استان‌های جنوبی مانند خوزستان تامین کنیم که هزینه حمل آن را باید پرداخت کنیم. حتی در این مورد به دولت پیشنهاد داده‌ایم که اجاز دهد بذر گندم مناسب را خودمان وارد کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهیم اما تاکنون همکاری لازم صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما