شناسهٔ خبر: 67555064 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دهقانی مطرح کرد:

هم‌افزایی معاونت علمی و دستگاه‌ها برای شکوفایی طب سنتی

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهور بر هم‌افزایی معاونت علمی و دستگاه‌ها برای شکوفایی ظرفیت‌های حوزه طب سنتی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی، در نشست شورای راهبردی گیاهان دارویی با اشاره به اهمیت توسعه فناوری گیاهان دارویی و عرصه طب سنتی در کشور گفت: سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنکی در حوزه طب سنتی آن‌چنان که باید توفیق چندانی کسب نکرده است.

وی افزود: این حوزه حائز فرصت های متعدد از حیث تاریخی، فرهنگی و اقتصادی است و مقام معظم رهبری موکدا بر اهمیت این حوزه تاکید داشته اند. امید داریم در معاونت علمی توجهی جدی به این حوزه شود و با این کارها، این حوزه دانشی فرهنگی و اقتصادی مورد توجهی دوباره قرار بگیرد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی نیز با اشاره به اهمیت آیین نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی در پیاده‌سازی راهبردهای حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: از منظر سیاستگذاری دو نوع و جنس سیاست عام و خاص داریم. سیاستگذاری های عمومی ناظر به ریل گذاری های کلی هستند و مشی کلی را تعیین می‌کنند، اما دنیا به این سمت و سو گام گذاشته است که بر مبنای مزیت‌های بومی و فرصت‌ها به سیاست‌گذاری های خاص نیز دست می زند که این کار با شکل گیری ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی شکل اجرایی گرفت. آیین‌نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی گامی از جنس سیاست‌های خاص است که در راستای آخرین خواسته های آیت‌الله شهید ابراهیم رییسی بود.

جواد مشایخ، بیان کرد: در سیاستگذاری دو موضوع اهداف و ابزار سیاستی را نیاز داریم که در سند گیاهان دارویی و طب سنتی وجود دارد. ابزار سند گیاهان دارویی نیز قرار است در کنار تمام قوانین و مجوزها تسهیل و ریل گذاری جدیدی را برای شرکت های این حوزه ایجاد کند.

وی افزود: ما در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی به رغم وجود ظرفیت ها دچار عقب ماندگی هایی هستیم و این آیین نامه ابزاری برای تسهیل این جبران این عقب‌ماندگی ها است. برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز مشابه همین روند اجرا شد و تعارضات با سایر دستگاه ها نیز قابل حل است.

در این نشست، آیین نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی بررسی و تصویب شد. با ابلاغ این آیین نامه در آینده نزدیک، زمینه فعالیت ضابطه مند مؤسسات فعال در حوزه طب سنتی فراهم خواهد شد.

نظر شما