شناسهٔ خبر: 67554020 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا:

مهاجرت نخبگان تابعی از رفتار مسئولان کشور است

روح‌اله قیطاسی

عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی گفت: مسئولان باید توجه داشته باشند که مهاجرت نخبگان تابعی از رفتار و موضع‌گیری آن‌ها و تابعی از فضای حاکم بر جامعه است. وقتی افراد صاحب‌منصب و صاحب قدرت به نزاع و درگیری با یکدیگر می‌پردازند و در مقابله با هم موفقیت‌ها را کوچک می‌شمارند و ضعف‌ها را بزرگ نشان می‌دهند، طبیعی است که افراد نخبه و یا مستعد تاب و توان تحمل چنین فضایی را نداشته باشند و بخواهند که کشور را ترک کنند.

صاحب‌خبر -

علی منتظری، عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع مهاجرت نخبگان اظهار کرد: اصولاً موضوع مهاجرت نخبگان چند وجهی است. یک وجه از موضوع این است که برخی نخبگان از سر ناچاری و ناامیدی و علی‌رغم میل باطنی به خارج از کشور می‌روند و این بخش نگران‌کننده ماجراست. حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا باید وضعی پیش بیاید که این افراد از روی استیصال، مجبور به ترک کشور و فعالیت در کشورهای دیگر شوند.

عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با بیان اینکه گروه دیگری که به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، استعدادهای معمولی هستند که به دنبال زندگی، آرامش و مزایای مادی و رفاهی بهتر هستند، تصریح کرد: این مسئله در کشورهای دیگر نیز دیده می‌شود و افراد ترجیح می‌دهند با تحمل رنج سفر و دوری از خانواده و وطن، فرصت‌ها و زندگی بهتری را تجربه کنند. این نوع مهاجرت اصولاً نباید مهاجرت نخبگان تلقی شود.

وی افزود: به نظر من این‌گونه مهاجرت‌ها، چندان ناپسند نیستند؛ مهاجرت‌هایی که فرصت‌های بیشتر و بهتری برای توانایی‌های افراد فراهم می‌کنند. همه ملت‌ها از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند و ایرانی‌ها هم باید بتوانند از این فرصت‌ها استفاده کنند و ضمن فراهم کردن یک زندگی بهتر به کشور خود نیز کمک کنند.

منتظری بیان کرد: به‌هرحال بحث مهاجرت فارغ‌التحصیلان و متخصصان، تابعی از وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داخل کشور است. با افزایش به هم‌ریختگی اجتماعی، نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها، میزان مهاجرت نیز افزایش پیدا می‌کند و برعکس، هر زمان که کشور از یک آرامش، ثبات و رفاه نسبی برخوردار باشد، این موضوع یا مطرح نمی‌شود و یا کمتر به یک مسئله تبدیل می‌شود.

عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: سیاستمداران، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی باید توجه کنند که یکی از آثار سوء دعواها و مشاجره‌های آنان در فضای عمومی، مهاجرت نخبگان است. بی‌توجهی به مسائل اصلی، بزرگ‌نمایی مسائل حاشیه‌ای، نزاع‌های بی‌حاصل، قدرت‌طلبی و ثروت‌اندوزی نوکیسه‌گان باعث می‌شود افرادی که واقعاً قصد خدمت به کشور را دارند، نتوانند این همه آشفتگی و فشار عصبی را تحمل کرده و به ناچار، مجبور به ترک کشور می‌شوند.

وی افزود: مسئولان باید توجه داشته باشند که مهاجرت نخبگان تابعی از رفتار و موضع‌گیری آن‌ها و تابعی از فضای حاکم بر جامعه است. وقتی افراد صاحب‌منصب و صاحب قدرت به نزاع و درگیری با یکدیگر می‌پردازند و در مقابله با هم موفقیت‌ها را کوچک می‌شمارند و ضعف‌ها را بزرگ نشان می‌دهند، طبیعی است که افراد نخبه و یا مستعد تاب و توان تحمل چنین فضایی را نداشته باشند و بخواهند که کشور را ترک کنند.

منتظری بیان کرد: این یک تذکر برادرانه به مسئولان و گروه‌های سیاسی است که مراقب باشند؛ اعمال، رفتار و کردار آن‌ها بسیار تعیین‌کننده است. کاری نکنیم که حتی دلبستگان انقلاب دچار یأس و ناامیدی شوند. اگر کسانی واقعاً موجب یأس و ناامیدی در جامعه و در نهایت، منجر به مهاجرت بخشی از تحصیل‌کردگان شوند و باعث شوند که کشور از توان و استعداد این افراد محروم گردد، خیانت بزرگی در حق مردم و کشور مرتکب شده‌اند. همه ما وظیفه داریم در جهت حفظ آرامش و وحدت کشور حرکت کرده و در چارچوب منافع ملی عمل کنیم.

انتهای پیام

نظر شما