شناسهٔ خبر: 67552014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات خراسان‌شمالی به روایت آمار

بجنورد- ایرنا- میزان مشارکت هشت شهرستان خراسان‌شمالی در انتخابات ۱۵ تیرماه بیش از ۵۰ درصد بود و شهرستان بام و صفی آباد با ۷۲.۹۰ درصد و راز و جرگلان با ۴۵.۷۷ درصد بیشترین و کمترین مشارکت را رقم زدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ۱۶ تیرماه بعد از یک ماه رقابت های انتخاباتی بالاخره نهمین رییس جمهور منتخب کشور با مشارکت تماشایی مردم مشخص شد.

مردم برخلاف بسیاری از تحلیل های مسموم سیاسی در این رویداد سیاسی به روند نزولی مشارکت ها ایست دادند و نوید مشارکت حماسی را در سال های آینده به ویژه در انتخابات اعضای شورای اسلامی شهر و روستا دادند.

همه برای حماسه سازی در ۱۵ تیرماه پای کار بودند و بسیاری از افراد برخلاف مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خود را از تعیین سرنوشت سیاسی محروم نکردند به گونه ای که میزان مشارکت در خراسان شمالی نیز رشدی هشت درصدی داشت.

بر اساس اعلام نهایی ستاد انتخابات خراسان شمالی از مجموع ۹۲۷ شعبه در ۱۰ شهرستان تعداد ۳۸۰ هزار و ۸۱۸ رای اخذ و مشارکت ۵۳.۴۷ درصدی در این خطه رقم خورده است.

مشارکتی که میزان رای دهی هشت شهرستان خراسان شمالی بیش از ۵۰ درصد بود، حضور افراد سالخورده و احساس مسوولیت آن جالب توجه و جلیلی رای بیشتری از پزشکیان در این خطه از شمال شرق کشور کسب کرد.

انتخابات خراسان‌شمالی به روایت آمار

احساس مسوولیت سالخورده ها

گرچه حضور پرشور جانبازان، مادران به همراه نوزاد، عروس و دامادها و رای اولی ها در پای صندوق های رای ۱۵ تیرماه تصاویر ویژه و نابی از شعبه های انتخابات خراسان شمالی خلق کرد اما حضور پر رنگ سالخوردگان نیز جلوه ویژه ای به این دوره از انتخابات بخشیده بود.

در این دوره از انتخابات شاهد حضور پیر مردها و پیرزن ها بالای ۸۵ سال در پای صندوق های رای بودیم که با شوق وصف ناپذیری رییس جمهور اصلح خود را انتخاب کردند.

شرکت افراد سالخورده در انتخابات نشانگر حس مسوولیت افراد سالخورده در برابر سرنوشت جامعه است.

انتخابات خراسان‌شمالی به روایت آمار

رشد هشت درصدی مشارکت

برای انتخاب نهمین رییس جمهور کشور ۹۲۷ شعبه اخذ رای در سراسر خراسان شمالی برپا شد که از این تعداد ۶۱۳ شعبه ثابت و مابقی سیار است.

همچنین از ۹۲۷ شعبه اخذ رای استان، ۴۳۲ شعبه در مناطق شهری و ۴۹۵ شعبه در مناطق روستایی آرای مردم را اخذ خواهند کرد.

در این دوره از انتخابات ۷۱۲ و ۲۷۰ نفر واجد شرایط بودند که از این تعداد ۳۸۰ هزار و ۸۱۸ نفر در انتخابات شرکت و مشارکت ۵۳.۴۷ درصدی را ثبت کردند.

مردم خراسان شمالی در هشتم تیرماه تنها ۳۲۰ هزار و ۴۰۷ رای به صندوق های انتخاباتی انداخته بودند که این میزان در دور دوم هشت درصد رشد یافت.

انتخابات خراسان‌شمالی به روایت آمار

کمترین و بیشترین مشارکت

بیشترین میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مربوط به شهرستان بام و صفی آباد با ۷۲.۹۰ و کمترین آن مربوط به شهرستان رازوجرگلان با ۴۵.۷۷ درصد است.

شهرستان گرمه با ۷۱.۴۸ درصد، جاجرم با ۶۵.۵۹ درصد، بجنورد با ۵۴.۴۱ درصد، فاروج با ۵۳.۷۸ درصد، سملقان با ۵۱.۹۵ درصد، اسفراین با ۵۰.۵۰ درصد، شیروان با ۵۰.۰۱ درصد و مانه با ۴۸.۹۲ درصد به ترتیب در رتبه های بعدی بیشترین مشارکت خراسان شمالی قرار دارند.

شهرستان میزان مشارکت

بام و صفی آباد

۷۲.۹۰ درصد
گرمه ۷۱.۴۸ درصد
جاجرم ۶۵.۵۹ درصد
بجنورد ۵۴.۴۱ درصد
فاروج ۵۳.۷۸ درصد
سملقان ۵۱.۹۵ درصد
اسفراین ۵۰.۵۰ درصد
شیروان ۵۰.۰۱ درصد
مانه ۴۸.۹۲
رازوجرگلان ۴۵.۷۷ درصد

انتخابات خراسان‌شمالی به روایت آمار

پیشتازی جلیلی با پنج هزار و ۸۹۶ رای

خراسان شمالی ۷۱۲ و ۲۷۰ نفر واجد شرایط رای داشت که ۲ نامزد مرحله دوم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری توانستند ۳۷۲ هزار و ۸۷۰ رای را اخذ کنند.

از این تعداد ۱۸۳ هزار و ۴۸۷ نفر به «مسعود پزشکیان» و ۱۸۹ هزار و ۳۸۳ نفر نیز به «سعید جلیلی» رای دادند.

در این بین سعید جلیلی در این خطه از شمال شرق کشور پنج هزار و ۸۹۶ رای بیشتر از پزشکیان کسب کرد.

مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در یکهزار و ۵۸۰ نقطه شهری و روستایی خراسان شمالی با مشارکت ۴۵ درصدی مردم این خطه برگزار شد.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در روستاها سکونت دارند.

به گزارش ایرنا، در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری -روز جمعه هشتم تیر ماه- مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، و مسعود پزشکیان با یکدیگر به رقابت پرداختند، اما با توجه به اینکه هیچ یک از آنها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را کسب کنند، انتخابات با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که بیشترین آرا را کسب کرده بودند به دور دوم راه رفت. سرانجام در انتخاباتی که روز گذشته برگزار شد، پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای به عنوان نهمین رییس جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.

نظر شما