شناسهٔ خبر: 67581944 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جمعه سرنوشت

گروه گزارش- کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان اصفهان روز شنبه آمار نهایی دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، کل آرای ماخوذه در این دوره از انتخابات در استان اصفهان یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۵۹ رأی هزار بود که از میان آن‌ها یک میلیون و ۷۸۳ هزار و ۸۹۸ رأی صحیح است.

صاحب‌خبر -

همچنین بر اساس اطلاعیه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات اصفهان، مسعود پزشکیان با ۷۰۲ هزار و ۹۷۵ رأی معادل ۳۵/۳۸ درصد آرا و سعید جلیلی با یک میلیون و ۸۰ هزار و ۹۲۳ رأی معادل ۹۸/۵۸ درصد آرای ماخوذه در این استان را کسب کردند. یزان مشارکت مردم این استان در دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۴۱ درصد بود.

دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری جمعه ۱۵ تیر همزمان با سراسر کشور در سه هزار و ۱۶۹ شعبه اخذ رأی استان اصفهان برگزار شد.

«مسعود پزشکیان» با کسب اکثریت آرا در دومین مرحله چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور منتخب مردم شد.

مجموع آرای اخذ شده در کل شعب داخل و خارج از کشور ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ بود که بر این اساس تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ و تعدادی آرای سعید جلیلی ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ است. میزان مشارکت در سطح کشور نیز ۴۹.۸درصد اعلام شد.

بر اساس اعلام روز یکشنبه ستاد انتخابات استان، شهرستان چادگان با ۹۶.۰۹ درصد و شاهین شهر و میمه با ۳۹.۴۳ درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین مشارکت را در انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری داشتند.

بر اساس مجموع آراء اخذ شده به تفکیک هر حوزه انتخابیه، بیشترین آرای مسعود پزشکیان بعد از اصفهان و کاشان در نجف‌آباد و کمترین آن در خور و بیابانک کسب شد.

بیشترین آرای سعید جلیلی نیز به ترتیب در حوزه انتخابیه اصفهان، کاشان و خمینی شهر و کمترین آرای وی در بویین میاندشت بدست آمد.

دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در سه هزار و ۱۶۹ شعبه اخذ رای اصفهان برگزار و میزان مشارکت مردم استان ۴۸.۸۳ درصد اعلام شد که نسبت به مرحله اول نزدیک هشت درصد افزایش یافت.

بر اساس نتایج رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در اصفهان، مجموع آرای پزشکیان در استان ۷۰۲ هزار و ۹۷۵ رای و مجموع آرای جلیلی یک میلیون و ۸۰ هزار و ۹۲۳ رای بود.

در مرحله دوم انتخابات، مسعود پزشکیان ۳۸.۳۵ درصد و سعید جلیلی ۵۸.۹۸ درصد، مجموع آرای صحیح اخذ شده در استان اصفهان را به خود اختصاص دادند. ‌تعداد آرای سعید جلیلی در کل کشور ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای و میزان مشارکت نیز ۴۹.۸ درصد اعلام شده است.

اصفهان در ۱۴۰۰ نیز تجربه های جالبی به نمایش گذاشت. حیدرقاسمی، عضو ستاد انتخابات، درباره میزان مشارکت اصفهان گفته بود: ۴۴ درصد از افراد واجد شرایط رأی دادن در استان اصفهان در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ پای صندوق رأی آمدند.

این آمارها نشان می‌دهد که اصفهانی ها رویکرد مثبت‌تری نسبت به سعید جلیلی داشته‌اند. بررسی این مسئله نیازمند کار جامعه شناسی و روانشناسی سیاسی روی مردم استان است که چرا اصفهانی ها، چهره اصولگرایی مانند جلیلی را که در میان اصولگرایان هم با مخالفینی رو به روست، به پزشکیان ترجیح داده اند. اگرچه پزشکیان نیز ۷۰۰ هزار رای در استان کسب کرد که آمار قابل توجهی است اما کسب یک میلیون رای توسط جلیلی در اصفهان، نیاز به بررسی عمیقی دارد.  اصفهان اگرچه در گذشته نیز بارها این تمایل را به چهره های تندرو نشان داده بود و حضور برخی از چهره های مطرح جریان اصولگرا در این شهر از اول انقلاب، نشان می دهد که اصفهان تمایل قابل توجهی به چنین گرایش‌های سیاسی دارد. هرچند اصلاح طلبان نیز در این استان بدون شانس نبوده اند و پیروزی‌های متعددی را کسب کرده‌اند. از مجلس تا شورای شهر که می توان گفت تجربه بدی نیز به جا نگذاشتند.

 

نظر شما