شناسهٔ خبر: 67550412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نان کامل قوت جان می‌شود

اعظم قهرمانی

نان، قوت اصلی اکثر مردم جامعه است و بسیاری از ما هر روز یا دست کم چند روز هفته از نان در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنیم، بنابراین به عنوان یک ماده غذایی پر مصرف، سلامت آن بسیار با اهمیت است.

صاحب‌خبر -

نسیرین علیزاده مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه نان از مواد غذایی اصلی در کشور است و طبق برآوردها، روزانه هر فرد ۳۱۰ گرم نان مصرف می کند، عنوان کرد: مصرف نان در کشور ما ۳۶ درصد نسبت به کشورهای خاورمیانه بیشتر است و روزانه ۴۰ تا ۶۰ درصد کالری روزانه در ایران، از این طریق تامین می شود.

وی افزود: اکنون ۴۵ درصد از پروتئین روزانه از طریق نان و غلات به دست می آید و اگر نان سفید به نان کامل تبدیل شود، مردم می توانند از مواد مغذی بسیار موجود در آن بهره مند شوند.

علیزاده با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰ برنامه احیای پخت نان کامل در کشور برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف نان کامل، فواید و تاثیرات بسیاری روی اقتصاد سلامت دارد.

وی ادامه داد: مصرف نان کامل در  بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت تاثیرگذار است و بار بیماری های غیرواگیر را کاهش می دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دانه گندم کامل، متشکل از سه قسمت، لایه سبوس، مغز گندم و بخش جوانه است، اضافه کرد: لایه سبوس دارای فیبر، ویتامین های گروه ب و آنتی اکسیدان ها، مغز گندم شامل نشاسته و پروتئین و بخش جوانه که قسمت اصلی است سرشار از مواد مغذی، چربی های غیراشباع، سلنیوم، مواد معدنی و ... است.

وی از تاثیر مصرف نان کامل بر سلامت گفت و افزود: مصرف غلات کامل بر سلامت تاثیر مستقمی دارد، در ایران ۱۵ عامل، دلیل بیماری های غیرواگیر و مرگ های زودرس است که سه عامل از این تعداد در ارتباط با تغذیه است.

علیزاده ادامه داد: در کشور ما مصرف کم غلات کامل، اولین و مهم ترین عامل تغذیه ای مرگ زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر است.

وی با بیان اینکه یکی از بیماری های شایع در کشور دیابت است، عنوان کرد:  مصرف نان کامل تا ۲۲ درصد در بهبود بیماری دیابت تاثیرگذار است زیرا هضم کندتری دارد و سیری زودتری دست می دهد این امر موجب کاهش مصرف نان و کاهش وزن می شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: مواد موجود در نان کامل تاثیر بسیار خوبی در گلوگز و انسولین دارد و در نهایت موجب پیشگیری و کنترل بیماری دیابت می شود.

وی بیان کرد: نان کامل در کاهش تجمع تری گلسیرید کمک و سبب کاهش ابتلا به کبد چرب و بیماری های قلبی و عروقی می شود.

وی یادآوری کرد: مصرف سه تا پنج واحد نان کامل در روز، در بهبود بیماری ها و هم در کاهش ریسک مرگ ناشی از این بیماری ها تاثیرگذار است.

وی گفت: اکنون دو نانوایی در استان به صورت کامل پخت می کنند و مردم می توانند نان کامل را از این دو نانوایی تهیه کنند.

بهروز علیزاده مدیرگروه سلامت و محیط کار در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: نان کامل یکی از کامل ترین غذاهایی است که می شود در قوت روزانه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با تصفیه مواد غذایی مثل نان و آب، املاح و مواد مغذی را می گیریم و این امر چیزی جز آسیب به بدن در پی ندارد، افزود: مقدمات کار در استان فراهم شده است تا به سمت احیای نان کامل پیش برویم.

علیزاده عنوان کرد: پخت نان کامل از مرکز استان آغاز شده و به زودی در سایر شهرهای استان نیز انجام می شود، برای کاهش قیمت آن نیز مکاتباتی توسط کارگروه آرد و نان استانداری با شورای آرد و نان جهت اصلاح قیمت آرد انجام شده است.

انتهای پیام

نظر شما