شناسهٔ خبر: 67549607 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هواشناسی اصفهان درباره افزایش گرما و گرد و خاک هشدار داد

اصفهان- ایرنا- اداره کل هواشناسی اصفهان درباره تقویت و ماندگاری توده هوای گرم و افزایش گرد و خاک در مناطق مختلف استان هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی اصفهان درباره تقویت و ماندگاری توده هوای گرم تا دوشنبه این هفته در مناطق مرکزی، شمالی و شمال شرقی استان هشدار سطح زرد صادر کرد.
بر اساس این گزارش، هواشناسی اصفهان با توجه به این شرایط برای احتمال گرمازدگی هشدار داده و بر مراقبت‌های لازم برای افراد دچار بیماری های پوستی و همچنین مصرف بهینه و مدیریت حامل های انرژی تاکید کرده است.
اداره کل هواشناسی اصفهان در اطلاعیه دیگری همچنین برای تداوم وزش باد به همراه گرد و خاک و کاهش میدان دید تا اواسط هفته جاری هشدار نارنجی صادر کرد.
فعالیت این مخاطره جوی تا روز سه‌شنبه در مناطق شرق و شمال اصفهان ادامه دارد؛ برای مناطق غربی استان نیز افزایش ابر و احتمال طوفان لحظه‌ای پیش بینی شده است.

هواشناسی اصفهان درباره افزایش گرما و گرد و خاک هشدار داد طوفان لحظه ای روز گذشته در فریدن از توابع غرب اصفهان

اداره کل هواشناسی اصفهان با توجه به این موضوع درباره احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابه‌جایی با بالگرد و گلایدر، اطمینان از استحکام سازه های موقت، پارک نکردن خودرو در کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و همچنین عدم سم‌پاشی باغ ها و زمین های کشاورزی هشدار داد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، کاهش میدان دید، افت کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده برای مناطق شمال، شرق، مرکز و جنوب استان تا سه‌شنبه این هفته پیش‌بینی می‌شود.

منصور شیشه‌فروش در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت شاهد خیزش کانون‌های گرد و غبار و فرسایش بادی درون و برون استانی در مناطق شمال و شرق اصفهان، کاشان، آران و بیدگل، نایین، چوپانان، بادرود، خور و بیابانک، اردستان، مهاباد، زواره، ورزنه، جرقویه، کوهپایه، سجزی، هرند، انارک و کویرهای مجاور با سمنان و نیز کانون‌های نقطه ای در شرق اصفهان و تالاب گاوخونی خواهیم بود.

وی افزود: با استقرار الگوی گرم تابستانی، دمای هوا نیز بین ۲ تا سه درجه سانتی‌گراد در طول روز افزایش می‌یابد.

شیشه‌فروش به قرار گرفتن دوباره شاخص آلودگی هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت ناسالم، اشاره و بیان کرد: فعالیت‌های منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها از جمله خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، همچنین فعالیت معادن و حمل و نقل خاک و گچ در این روزها ممنوع است.

وی، بر استفاده از ماسک استاندارد، ممنوعیت ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضای باز در شرایط گرد و خاک و رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای با توجه به کاهش شعاع دید تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس هشدار مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، رنگ زرد برای آگاهی بخشی، رنگ نارنجی برای حفظ آمادگی و رنگ قرمز برای اقدام است.

اصفهان در سال‌های اخیر با چالش کم‌آبی، خیزش گرد و خاک و خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی مواجه شده است. در آغاز فصل تابستان بر اثر وزش باد و فعال شدن کانون‌های فرسایش بادی تشدید آلودگی هوا در این کلانشهر، چالش های زیست محیطی این استان دوچندان می کند.

نظر شما