شناسهٔ خبر: 67549231 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بایدن؛ بودن یا نبودن

زهرا اصغری

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت درخواست‌ها برای تغییر «جو بایدن» به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا روی کاغذ کار آسانی است اما به لحاظ کمپینی و درون حزبی چالش‌های زیادی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،«جو بایدن» ۸۱ ساله به‌عنوان پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور روز ۲۷ ژوئن (هفتم تیر) نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را برگزار کردند.

بایدن در جریان مناظره ۹۰ دقیقه‌ای با ترامپ بارها با مطرح ساختن جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و پاره شدن رشته افکارش و سکوت‌های عجیب گاف داد و سردرگم ظاهر شد. این نمایش ضعیف بایدن بعد از سلسله مداوم گاف‌های مکرر او در انظار عمومی در طول دوره ریاست‌جمهوری‌اش که سلامت فیزیکی و ذهنی او را زیر سوال برده بودند، زنگ خطر را برای بسیاری از چهره‌های سیاسی دموکرات و مفسران و تحلیل‌گران در ایالات متحده به صدا در آورده و بسیاری از آن‌ها خواستار انصراف دادن بایدن از رقابت انتخاباتی شدند.

رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا اخیرا در مصاحبه با تلویزیون خبری ای‌بی‌سی نیوز دلیل عملکرد ضعیفی که از خود در اولین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ نشان داد، ناشی از «سرما خوردگی و خستگی» دانست و تاکید کرد که دائما تحت معاینه پزشکی قرار دارد.

بایدن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مایل است تحت معاینات پزشکی مستقل که شامل آزمایش‌های شناختی و هم‌چنین مربوط به سیستم اعصاب است قرار بگیرد و نتایج آن را با مردم آمریکا به‌اشتراک بگذارد، گفت: «ببینید، من هر روز تست‌های شناختی انجام می‌دهم. می‌دانید، من نه تنها برای انتخابات کارزار برگزار می‌کنم، بلکه جهان را نیز اداره می‌کنم. اغراق نمی‌کنم اما ما ملت مهم جهان هستیم.»

ویدئو کارزار انتخاباتی ترامپ درباره جملات نامفهوم بایدن در مناظره

ترامپ رقیب ساده‌ای نیست

«رحمان قهرمان‌پور» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا درباره شمار زیادی از درخواست‌ها از دموکرات‌ها برای جایگزینی فردی دیگر برای جو بایدن به خاطر کهولت سن و بیماری بعد از برگزاری اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: نگاه به این مساله از سه زاویه حقوقی، سیاسی و کمپینی مورد توجه است. نامزد حزب دموکرات به طور رسمی در ماه اوت در «کنوانسیون (کنگره) ملی دموکرات‌ها» انتخاب خواهد شد و در آنجا، یک نامزد باید حمایت اکثریت مسئولان حزبی را که از سراسر کشور به این کنگره می‌آیند را به دست آورد. در حال حاضر آقای بایدن بیشترین حمایت را در بین اعضای حزب خود دارد و این موضوع مهمی است و تا به اینجای کار هم‌چنان بیشترین حمایت‌ها از ماندن او در قدرت حکایت دارد.

وی ادامه داد: به لحاظ سیاسی فرمانداران و سناتورها و نمایندگان دموکرات در ایالات مختلف باید بر سر یک فرد اجماع کنند و هر کس انتخاب شد باید با قاطعیت از او در انتخابات حمایت شود و سایر دموکرات‌ها دیگر اعتراض نکند. در آمریکا این طور نیست که حزب دموکرات و جمهوری‌خواه سلسله مراتب و دبیرکل داشته باشد، همه چیز عرفی و اجماعی است و کسی که به عنوان رییس‌جمهور انتخاب می‌شود اگر از حزب دموکرات باشد او رئیس حزب دموکرات می‌شود یا بالعکس. بنابراین اگر به هر حال حزب دموکرات در آمریکا به سمت تعیین جانشین برای بایدن است باید به نحوی این کار را انجام دهد که نظم درونی حزب بهم نخورد و اعتراض گسترده نشود چون در آن صورت معترضان در انتخابات به کمک حزب در ایالات خود نمی‌آیند و امکانات را بسیج نمی‌کنند که به لحاظ عملیاتی و لجستیکی موضوع بسیار مهمی است.

فعلا بایدن بیشترین حمایت را در بین اعضای حزب دموکرات دارد و بیشترین حمایت‌ها از ماندن او در قدرت حکایت دارد.

بایدن؛ بودن یا نبودن تماشای مناظره ترامپ و بایدن

هریس مورد حمایت نیست

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع جانشین بایدن یک بخش کمپینی هم دارد و از این منظر مهم است چه کسی را بخواهید به عنوان جانشین معرفی کنید. «کاملا هریس» معاون بایدن که تاکنون مورد تایید و حمایت نیست و نمی‌تواند ترامپ را شکست دهد یا میشله اوباما. به هر حال جدای از آمادگی و موافقت حزب، ترامپ رقیب ساده‌ای نیست. هم‌چنین به لحاظ کمپینی در فاصله سه ماه مانده تا انتخابات هر کس بیاید، کار سختی در پیش دارد و نیاز است برای این کار تیم و مشاور داشته باشد و بتواند در یک کمپین به تبلیغات انتخاباتی بپردازد و به ایالات مختلف سفر کند که به نظر برای این کار وقت زیادی نیست. به هر حال رقیب دموکرات‌ها قوی است. 

قهرمان‌پور تصریح کرد: به نظر می‌آید با توجه به کهولت سن و بیماری احتمالی که بایدن دارد او باید به عنوان کاندیدای حزب دموکرات تغییر کند اما کار کمپین انتخابات کار ساده‌ای نیست و آن‌ها می‌دانند که با مشکل مواجه می‌شوند. از سویی گزینه بهتر هم ندارند؛ گزینه‌ای که تضمین کند به اندازه بایدن شانس رقابت در انتخابات و رقابت با ترامپ را داشته باشد.

وی ادامه داد: انتظار داشتم ببینم سران حزب دموکرات تا امروز در این رابطه بیشتر صحبت کنند، در این میان «باراک اوباما» گفت که چاره‌ای نداریم که بایدن را بپذیریم و بایدن هم در رابطه با مناظره و نقاط ضعفش اعلام کرد که کسالت داشته است و مشاورانش به او گفتند استراحت کند اما او نپذیرفته است. به نظر می‌آید جریان اصلی حزب نمی‌خواهد در این رابطه ریسک کند اما به لحاظ کمپینی اگر از تغییر بایدن مطمئن نشوند که نتیجه بهتری خواهد داشت دست به این کار نمی‌زنند، در عین حال که این ریسک را هم باید بپذیرند با ادامه رقابت با بایدن، ترام بهتر عمل خواهد کرد و شانس بیشتری برای پیروزی دارد.

هریس فعلا مورد تایید و حمایت نیست و نمی‌تواند ترامپ را شکست دهد. جدای از آمادگی و موافقت حزب دموکرات برای تغییر بایدن، ترامپ رقیب ساده‌ای نیست.

بایدن؛ بودن یا نبودن تماشای مناظره ترامپ و بایدن

وضعیت دموکرات‌ها سخت است

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد که وضعیت حزب دموکرات سخت و دشوار است، شاید فرد جدید رای نیاورد اما بایدن هم با این شرایط شانسی برای پیروزی ندارد. علائم و شرایط نشان می‌دهد که می‌خواهند بایدن را نگه دارند و در سطح تصمیم‌گیری سیاسی ظاهرا نظرشان این است که در رقابت بماند و امیدوارند مناظره دوم را بهتر اداره کند.

وی گفت: دموکرات‌ها مناظره را قبول کردند می‌خواستند ببینند اگر بایدن اشتباه کرد، فرصت جبران داشته باشند اما چون سه ماه تا انتخابات زمان داریم در این مدت می‌توانند ضعف بایدن را ترمیم کنند، اما مهم است در ۱۰ سپتامبر و آخرین مناظره بایدن موفق شود و اگر نشود، شکستش قطعی است. دموکرات‌ها معتقدند که مناظره دوم بهتر خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: حزب دموکرات برای مناظره اول ۲ شرط اساسی گذاشتند؛ اول اینکه میکروفون‌ها در زمان صحبت هر یک از ۲ کاندید قطع باشد و دوم اینکه تماشاگر در محل مناظره نباشد. بنابراین استراتژیست‌های حزب دموکرات از لحاظ فنی و کمپینی کارشان درست بود اما مساله‌ای که دیده نشده بود این بود که تبلیغاتی که جمهوری‌خواهان درباره سلامت بایدن می‌کنند بیش از تصوراتشان تاثیرگذار باشد.

وضعیت حزب دموکرات سخت و دشوار است؛ شاید فرد جدید برای جایگزینی بایدن رای نیاورد اما بایدن هم با این شرایط شانسی برای پیروزی ندارد.

بایدن؛ بودن یا نبودن تماشای مناظره ترامپ و بایدن

ممکن است جریان قدرتمندی برای تغییر بایدن ایجاد شود

قهرمان‌پور درباره تحلیل و درخواست برخی از رسانه‌های متنفذ و فعالان سیاسی و رسانه‌ای برای تغییر بایدن اظهار کرد: سیستم آمریکا مبتنی بر دموکراسی اجماعی است، این طور نیست کسی گفت بایدن کنار برود، مقامات حزب با این حرف او را بلافاصله حذف کنند. بعد از مناظره اول، سی‌ان‌ان نوشت مقامات حزب دموکرات شدیدا نگران هستند و از این واقعه شوکه شدند و بسیاری گفتند که بایدن نمی‌تواند برنده شود. ممکن است از پایین جریان قدرتمندی ایجاد شود برای تغییر بایدن تا در بالا سران را قانع کنند که یک طرح نو در بیندازند، در عین حال تغییر بایدن تصمیم نامتعارفی است که باید دید حزب دموکرات به این مساله تن می‌دهد یا خیر.

وی اظهار کرد: انتخابات در آمریکا یک روند است و قبل از هر چیز باید در انتخابات مقدماتی و درون حزبی رای‌گیری شود و این مرحله جزو روند انتخابات است و از آنجایی که زمان کافی برای این اقدام نیست، تغییر کاندید بدون انتخابات مقدماتی کاری سخت است. آن‌ها باید افکار عمومی را در رابطه با تغییر بایدن بدون برگزاری انتخابات مقدماتی درون حزبی قانع کنند و برای مردم روشن باشد که چرا بدون انتخابات یک نفر را معرفی می‌کنند.

ممکن است از پائین حزب دموکرات جریان قدرتمندی برای تغییر بایدن ایجاد شود تا در بالا سران را قانع کنند که یک طرح نو در بیندازند.

بایدن؛ بودن یا نبودن مناظره ترامپ و بایدن

یک شکست پایان کمپین دموکرات‌ها نیست

قهرمان‌پور گفت که «یک شکست پایان کمپین دموکرات‌ها نیست و آن‌ها حتما به فکر جبران هستند. از لحاظ استراتژی‌های رقابتی تیم بایدن فرصت دارد او را آماده کند؛ این که بتواند یا نه نمی‌دانیم. با این حال وضعیت پزشکی بایدن را تیمش بهتر می‌داند به ویژه اگر پزشک‌ها گفته باشند که وضعیت همین است، مناظره بعد هم بهتر نمی‌شود».

یک شکست پایان کمپین دموکرات‌ها نیست و آن‌ها حتما به فکر جبران هستند.

وی در پاسخ به اینکه با این توضیحات به نظر چه بایدن باشد چه فرد جدیدی از سوی حزب معرفی شود در هر ۲ صورت احتمال باخت دموکرات‌ها در رقابت پیش رو بالاست گفت: به لحاظ عملیاتی این مساله آنقدر که روی کاغذ آسان است، در عمل نیست. هم به لحاظ کمپینی، هم درون حزبی چالش‌هایی وجود دارد. تا الان به طور جدی ندیدیم مساله تغییر بایدن از سوی سران حزب دموکرات مطرح شود و صرفا از سوی فعالان رسانه‌ای و سیاسی مطرح شده است به عبارتی از سوی رکن چهارم دموکراسی این خواسته مطرح شده و اگر بخواهد به تصمیم حزبی تبدیل شود، باید به کنگره حزب دموکرات در آگوست بیاید و نمایندگان ۵۶۰ ایالات در این باره تصمیم بگیرند.

انتهای پیام

نظر شما