شناسهٔ خبر: 67548952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

سفر

سردترین شهرهای ایران در تابستان

با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، خانواده‌ها فرصت استراحت و سفر بیشتری دارند. در این فصل اما با گرمای هوا، سفر به برخی نقاط کشور دلپذیر‌تر و برخی نقاط گرمسیری نا‌ممکن و یا آزار دهنده است. اگر در این تابستان قصد سفری مهیج در مکانی خوش آب و هوا را دارید، شناخت سردترین شهرهای ایران در تابستان می‌تواند به شما کمک کند تا در یکی از این شهرها چند روزی را اتراق کرده و از هیاهو زندگی روزمره دور شوید. در ادامه به معرفی این شهرها و مناطق زیبای طبیعی خواهیم پرداخت.

صاحب‌خبر -

تابستان کجا بریم خنک باشه؟!

به نقل از وب سایت پته: نقاط بهشتی ایران برای فرار از گرمای جهنمی تابستان به این شرح هستند: گیلان، کردستان، مازندران، اردبیل، همدان، تهران، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، گرگان، استان فارس و ... است که ما در ادامه به معرفی معروف ترین آن ها می پردازیم.

اردبیل در تابستان

یکی از شهرهای خنک ایران، شهر اردبیل است. این شهر در طول سال میانگین دمای بین ۸ تا ۱۰ درجه را تجربه می‌کند. وجود کوهستان و جنگل در اطراف اردبیل و بارش‌های فراوان در این شهر باعث شده تا هوای این شهر در فصل تابستان معتدل و خنک باشد. گرمای این شهر در مرداد ماه و اوج گرما بیش از ۳۰ درجه نمی‌شود و جنگل فندقلو در کنار این شهر حتی خنک‌تر از مرکز شهر اردبیل است. وجود فرودگاه مجهز و اتوبان‌های ایمن در مسیر اردبیل، باعث می‌شود تا سفر به این شهر از هر نقطه کشور ممکن و راحت باشد. قطعا اردبیل بهترین شهر برای سفر در اوج گرمای تابستان است؛ اما تفریحات کیش در تابستان هم بسیاری را به سوی این جزیره در اوج گرمای تابستان می کشاند.

تفریحات تابستانی در اردبیل

۱. چشمه‌های آب‌گرم سرعین

اردبیل به چشمه‌های آب‌گرم طبیعی خود معروف است. شهر سرعین، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای گردشگران، با چشمه‌های آب‌گرم طبیعی خود از جمله گاومیش‌گلی، ساری‌سو، و بش‌باجیلار، مکان ایده‌آلی برای استراحت و درمان دردهای جسمی است.

۲. دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل در نزدیکی مرکز شهر اردبیل قرار دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است. در این دریاچه می‌توانید از قایق‌سواری و پیاده‌روی در اطراف دریاچه لذت ببرید. همچنین امکاناتی مانند رستوران‌ها و کافه‌ها برای پذیرایی از گردشگران وجود دارد.

۳. منطقه گردشگری فندقلو

فندقلو با طبیعت بکر و جنگل‌های زیبا، یکی از مکان‌های دیدنی اردبیل است. در این منطقه می‌توانید به پیک‌نیک بروید، دوچرخه‌سواری کنید و از مناظر زیبا و هوای خنک تابستانی لذت ببرید.

۴. آبشار سردابه

آبشار سردابه یکی از زیبایی‌های طبیعی اردبیل است که در فاصله کوتاهی از مرکز شهر قرار دارد. این آبشار با مناظر خیره‌کننده و طبیعت سرسبز اطرافش، مقصدی محبوب برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است.

۵. پیست اسکی آلوارس

اگرچه اسکی به فصل زمستان تعلق دارد، پیست اسکی آلوارس در تابستان به یک مقصد تفریحی تبدیل می‌شود. در این منطقه می‌توانید از هوای خنک کوهستانی و مناظر زیبای کوه‌های سبلان لذت ببرید.

۶. بازدید از قلعه‌های تاریخی

اردبیل دارای قلعه‌های تاریخی متعددی است که بازدید از آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای فرهنگی و تاریخی برای شما باشد. از جمله این قلعه‌ها می‌توان به قلعه بابک و قلعه قهقهه اشاره کرد.

۷. مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی

این مجموعه که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، شامل آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، موزه‌ها، و بناهای تاریخی دیگری است که تاریخ و فرهنگ اردبیل را به نمایش می‌گذارند.

۸. گردش در بازار سنتی اردبیل

بازار سنتی اردبیل با فروش محصولات محلی و صنایع دستی، فرصتی عالی برای خرید سوغات و تجربه فرهنگ محلی اردبیل است. در این بازار می‌توانید از محصولات محلی مانند عسل، محصولات لبنی و فرش‌های دستبافت خرید کنید.

۹. دشت مغان

دشت مغان با زمین‌های کشاورزی و مناظر طبیعی بی‌نظیر، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در تابستان است. این منطقه با آب و هوای معتدل و مناظر طبیعی زیبا، مکانی مناسب برای پیک‌نیک و استراحت در طبیعت است.

۱۰. پارک‌های ملی

اردبیل دارای پارک‌های ملی متعددی است که هر کدام از آن‌ها جاذبه‌های طبیعی خاص خود را دارند. از جمله این پارک‌ها می‌توان به پارک ملی نئور و پارک ملی سبلان اشاره کرد که محل مناسبی برای تفریح و گشت‌وگذار در تابستان هستند.

اردبیل در تابستان

شهرکرد در تابستان

بام ایران، شهرکرد نام دارد. این شهر مرتفع‌ترین شهر کشور نسبت به دریا است. محاصره شهرکرد با رشته کوه زاگرس باعث شده تا این شهر یکی از خنک‌ترین مقاصد گردشگران در تابستان باشد. مسیر جاده‌ای شهرکرد با وجود کوهستان اطراف، پر پیچ و خم و چالش برانگیز است. اما این شهر با وجود فرودگاه از طریق هواپیما قابل دسترس است. بلیط هواپیما شهرکرد، در فصل تابستان متقاضی بیشتری نسبت به دیگر فصل‌های این شهر خنک دارد. وجود آبشارهای فراوان و جنگل بلوط در اطراف این شهر و همچنین وجود چادر عشایر در ییلاق‌های شهرکرد، این منطقه را به مکانی جذاب برای عاشقان طبیعت و سبک زندگی عشایری و روستایی کرده و آنها چند روزی را در کنار مردمان بختیاری، ساده و بی‌آلایش زندگی می‌کنند.

تفریحات تابستانی در شهرکرد

۱. چشمه دیمه

چشمه دیمه یکی از زیباترین چشمه‌های ایران است که در نزدیکی شهرکرد قرار دارد. آب این چشمه بسیار خنک و گوارا است و مکانی مناسب برای پیک‌نیک و استراحت در طبیعت می‌باشد.

۲. زاینده‌رود

زاینده‌رود یکی از معروف‌ترین رودهای ایران است که از نزدیکی شهرکرد عبور می‌کند. در فصل تابستان، اطراف این رود مکان مناسبی برای قایق‌سواری، شنا و تفریحات آبی است. همچنین پیک‌نیک در حاشیه رود و لذت بردن از مناظر زیبا از دیگر فعالیت‌های محبوب در این منطقه است.

۳. پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد با مناظر طبیعی بکر و حیات وحش غنی، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در شهرکرد است. این پارک مکان مناسبی برای پیاده‌روی، تماشای پرندگان و عکاسی از طبیعت است.

۴. غار یخی چما

غار یخی چما یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز شهرکرد است. این غار به دلیل داشتن یخ‌های دائمی و مناظر داخلی بسیار زیبا، مکانی منحصر به فرد برای بازدید در تابستان می‌باشد.

۵. دریاچه سد کارون۴

دریاچه سد کارون ۴ یکی از مکان‌های تفریحی محبوب در نزدیکی شهرکرد است. در این دریاچه می‌توانید از قایق‌سواری و تفریحات آبی لذت ببرید. همچنین اطراف دریاچه مکانی مناسب برای کمپینگ و استراحت در طبیعت است.

۶. پارک جنگلی پروز

پارک جنگلی پروز با درختان سرسبز و هوای خنک، یکی از بهترین مکان‌ها برای پیک‌نیک و استراحت در تابستان است. این پارک امکاناتی مانند آلاچیق، مسیرهای پیاده‌روی و زمین‌های بازی برای کودکان دارد.

۷. پیست اسکی چلگرد

اگرچه اسکی به فصل زمستان تعلق دارد، پیست اسکی چلگرد در تابستان به مکانی برای تفریحات کوهستانی تبدیل می‌شود. در این منطقه می‌توانید از هوای خنک کوهستانی و مناظر زیبای اطراف لذت ببرید.

۸. گردش در روستاهای اطراف

روستاهای اطراف شهرکرد مانند سامان و بن دارای مناظر طبیعی زیبا و فرهنگ محلی خاصی هستند. بازدید از این روستاها و آشنایی با زندگی روستایی و محصولات محلی می‌تواند تجربه‌ای جالب و متفاوت باشد.

۹. آبشارهای آتشگاه و تنگ زندان

آبشارهای آتشگاه و تنگ زندان از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهرکرد هستند. این آبشارها با مناظر طبیعی خیره‌کننده و آب‌های خنک، مکانی عالی برای گذراندن یک روز تابستانی در طبیعت می‌باشند.

۱۰. تفرجگاه چشمه زنه

تفرجگاه چشمه زنه یکی از مناطق خوش آب و هوا و دیدنی در نزدیکی شهرکرد است. این منطقه با داشتن چشمه‌های آب سرد و فضای سبز، مکانی مناسب برای استراحت، پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت است.

تبریز

یکی دیگر از شهرهای خنک کشور، تبریز است. شهر تبریز از نظر تمیزی و پاکیزگی رتبه ۱ کشور است و همچنین با وجود بازاری زیبا که به تازگی ثبت جهانی یونسکو شده، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در معرفی پرترددترین سفرهای هوایی ایران در تابستان، شهر تبریز پس از تهران که همیشه پر سفر است در رتبه دوم جای می‌گیرد. دو روستای لیقوان و کندوان که خنک‌ترین روستاهای اطراف تبریز هستند، مقصد گردشگرانی است که در فصل تابستان به دنبال جایی خنک و دنج می‌گردند. اگر به بازدید از شهر تبریز و زیبایی‌های اطراف آن می‌روید، حتما به همراه خود لباس گرم ببرید چرا که شب‌ها هوا تا ۸ درجه خنک می‌شود و ممکن است اندکی سردتان شود.

خنک ترین شهر ایران در تابستان

قزوین

یکی دیگر از شهرهای خنک ایران در تابستان قزوین است. شهر قزوین به شهر دروازه‌ها معروف است. این شهر پر از کاروانسرا‌های قدیمی و مکان‌های تاریخی مختلف است. با توجه به بارش زیاد برف و باران در فصل زمستان و پاییز، این دو فصل مناسب گردش در قزوین نیست. در تابستان اما با سرسبز شدن ارتفاعات الموت در نزدیکی قزوین، گردشگران به دلایل مختلف به این شهر سفر می‌کنند. سفر هوایی به قزوین هم امکان پذیر است و بلیط هواپیما قزوین در تابستان خواهان زیادی دارد. این شهر در گرم‌ترین حالت تابستانی تا ۳۰ درجه و شبها دمای هوا بین ۱۲ تا ۱۷ درجه خواهد بود.

شهمیرزاد استان سمنان

بسیاری استان سمنان را استانی کویری و گرم تصور می‌کنند. اما این استان محل تلاقی کوهستان البرز و مازندران است. وجود آب و هوای ییلاقی و طبیعت زیبا در شهر شهمیرزاد بسیاری از مردم را برای فرار از گرمای طاقت فرسا استان های جنوبی به این منطقه روانه می‌کند. یکی از اصلی‌ترین جاذبه های اطراف این شهر، جنگل ابر اوپرت است. جایی که در گرم‌ترین روز خود به سختی به ۲۰ درجه می‌رسد و به جزء تابستان در هیچ فصل دیگری قابل بازدید نیست. رودخانه شیر قلعه و بلبل دره را می‌توان به عنوان دیگر جاذبه های دیدنی این شهر معرفی کرد.

سمنان در تابستان

بردسیر استان کرمان

یکی دیگر از استان‌های کویری که در بیشتر مناطق خود آب و هوایی گرم را دارد، استان کرمان است. اما در دل این کویر، قسمتی کوهستانی قرار گرفته که آب و هوای خنک و مناظر چشم نوازی دارد. شهر بردسیر، بام استان کرمان است و کوهستانی پر از گل را به پیش چشمان شما می‌کشد. این شهر یکی از زیباترین دشت‌های پر گل را دارد که به لاله زار معروف است. در این قسمت گل‌های بنفشه سرخ پرورش داده می‌شوند و معتبر‌ترین کارخانه‌های عطر سازی اروپایی، رایحه طبیعی خود را از این منطقه تامین می‌کنند. وجود چشمه آبگرم و دشت های پر گل و رودخانه، هم آب و هوای خنکی را در این منطقه حکم‌فرما کرده و هم این منطقه را بسیار زیبا و دلچسب کرده است.

کردکوی استان گلستان

یکی از پرطرفدارترین مقاصد شمالی کشور، سفر به منطقه های ییلاقی و خنک این خطه سرسبز است. کردکوی که در غرب استان گلستان قرار دارد، یکی از این مقصدها است. راه رفتن در کنار ابرها و نفس کشیدن در اکسیژن خالص در این شهرستان و ییلاق‌های اطراف آن این منطقه را پر گردشگر کرده است. شبهای کردکوی در تابستان آنقدر خنک است که ممکن است نیاز به بخاری و لباس گرم داشته باشید. دهکده توریستی جهان‌نما، دهکده‌های درازنو، دهکده ییلاقی یزدان نو، پارک جنگلی کردکوی و آبشارهای دو آب و هفت طبقه را می‌توان معروف‌ترین مکان های گردشگری در تابستان نامید.

لیسار استان گیلان

اگر دوست دارید تا هم در کنار دریا باشید و هم در خنکای ییلاقی این شهر مناسب سفر تابستانه شما است. شهر لیسار که در استان گیلان قرار دارد، با داشتن ساحل دریای خزر و فاصله ۲۰ کیلومتری از جنگل ابر سوباتان، بهترین گزینه برای افرادی است که هم از گرمای تابستان فراری‌اند و هم می‌خواهند در دریا آب‌تنی کنند. سوباتان با داشتن منطقه‌ای کوهستانی، آبشارها و اسب‌های وحشی یکی از زیباترین مناطق و همچنین خنک‌ترین مناطق استان گیلان در تابستان است. همچنین قلعه باستانی صلصال که متعلق به دوران سلجوقیان است، در نزدیکی لیسار قرار دارد.

ییلاق فیلبند استان مازندران

یکی از سحرانگیزترین مناطق استان مازندران، روستای فیلبند است. این روستا در زمستان خالی از سکنه است و به دلیل سرمای زیاد، امکان زندگی در آن وجود ندارد. در تابستان اما، آب و هوای خنک و میوه‌های جنگی وحشی و آبشارها و کوهستان های این منطقه، یکی از مناطق مناسب برای گردشگری است. سردترین نقطه استان مازندران در تابستان، فیلبند است و وجود جنگل ابر در این منطقه بازدید از آن را لذت بخش تر می‌کند.

اقلید استان فارس

استان فارس در تابستان، در بیشتر مناطق خود آب و هوایی گرم و طاقت فرسا دارد. به همین علت بیشتر افرادی که در این استان زندگی می‌کنند برای سفر به منطقه ای خنک، خود را به شهرستان اقلید می رسانند. این شهرستان با ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا، خنک‌ترین منطقه استان فارس است و می‌تواند شما را از گرمای زیاد استان‌های جنوبی نجات دهد. همچنین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی مانند غار و کتیبه براق، باتلاق گور بهرام، تل باکان، حوضچه دختر گبر، دریاچه کافتر، تنگه براق، چشمه محمد رسول‌الله و چشمه بالنگان زیبایی های این شهرستان را بیش از پیش کرده است. اگر قصد سفر به شیراز و بازدید از جاهای دیدنی شیراز در تابستان را دارید بد نیست در مورد این شهر و دیدنی های آن در اوج گرمای تابستان تحقیق کنید تا زمان کمتری را در حین سفر برای این موضوع صرف نمایید.

کلام پایانی

منطقه‌ای که در تابستان، آب و هوای خنکی دارد، بدون شک پر از زیبایی طبیعی و جاذبه های گردشگری است. هر چند دانستن راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی حتی در سفر به شهرهای خنک تر ایران کمک می کند تا سفری لذت بخش را در اوج گرمای تابستان تجربه نمایید.در این مقاله به معرفی مناطق خوش آب و هوا و سردسیر ایران در تابستان پرداختیم. تجربه شما از سفر در تابستان چیست؟ شما برای فرار از گرما و تفریح به کدام شهر پناه می‌برید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظر شما