شناسهٔ خبر: 67555372 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران برای یک سفر یک روزه

تهران، پایتخت ایران، شهری پر جنب و جوش و پویا است که جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوانی برای ارائه به بازدیدکنندگان دارد. علاوه بر جاذبه‌های متعدد داخل شهر، اطراف تهران نیز مملو از مکان‌های دیدنی و تفریحی است که می‌توانید در سفرهای کوتاه آخر هفته از آن‌ها لذت ببرید.

صاحب‌خبر -
روزنو :

 

قزوین

قزوین شهری تاریخی در ایران است که در ۱۸۰ کیلومتری شمال غربی تهران واقع شده است. این شهر به دلیل موقعیت مکانی و جاذبه‌های تاریخی فراوان، از جمله مقاصد محبوب گردشگری در ایران محسوب می‌شود. این شهر که به مدت ۵۰ سال پایتخت ایران بوده است دارای جاذبه‌های خاص و زیبای تاریخی زیادی است که بازدید از آن‌ها می‌تواند برای گردشگران بسیار خاطره ساز باشد. بازار قزوین، مسجد جامع عتیق، حمام قجر و پارک جنگلی باراجین و غار الموت از جمله دیدنی‌های قزوین است.

حتی اگر خودرو ندارید می‌توانید به راحتی با بلیط قطار تبریز تهران از تهران به قزوین برسید و از جاذبه‌های این شهر دیدن کنید.

قم

قم شهری مذهبی و تاریخی در ایران است که در ۱۵۰ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است. این شهر به عنوان دومین پایتخت مذهبی ایران بعد از مشهد شناخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین مراکز زیارتی شیعیان جهان است. قم همچنین دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی است که آن را به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل کرده است.

شهر قم علاوه بر جنبه مذهبی یک سوغات مشهور دارد که در تمام ایران و سایر کشور‌ها طرف‌دار زیادی دارد و آن سوهان است که عطر و طعم خاصش زبانزد است. اگر قصد دارید برای یک سفر یک روزه زیارتی و سیاحتی به قم بروید، دسترسی به قم هم از طریق خودرو شخصی، هم از طریق ماشین‌های خطی یا اتوبوس‌های بین شهری و قطار میسر است.

برای رسیدن به قم با قطار می‌توانید از بلیط قطار اهواز تهران یا کرمان استفاده کنید که در این شهر ایستگاه دارند.

دشت لار

دشت لار یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین دشت‌های ایران است که در مرز دو استان تهران و مازندران واقع شده و به عنوان یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌گردی و گردشگری در نزدیکی پایتخت شناخته می‌شود. این دشت با نام پارک ملی لار نیز شناخته می‌شود و به دلیل برخورداری از آب و هوای خنک و دلپذیر، مناظر طبیعی بکر و چشم‌نواز، تنوع زیستی بالا و پوشش گیاهی و جانوری غنی، در هر فصل از سال پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری است.

دماوند

قله دماوند، بلندترین قله ایران و خاورمیانه، مقصدی محبوب برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان است. که در ۵۶ کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. اما صعود به قله دماوند در یک روز کار آسانی نیست و به آمادگی جسمانی بالا و تجربه کوهنوردی نیاز دارد.

با این حال، اگر به دنبال یک تجربه هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز هستید قدم زدم در دشت شقایق و هویج دامنه‌های دماوند می‌تواند بسیار جذاب باشد.

لواسان

لواسان یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین ییلاق‌های ایران است که در شمال شرق تهران و در دامنه کوه‌های البرز واقع شده است. این منطقه به دلیل داشتن طبیعت بکر و دست‌نخورده، آب و هوای خنک و دلپذیر، باغ‌ها ی سرسبز، رودخانه‌های پرآب و چشمه‌های متعدد، از جمله محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در نزدیکی پایتخت به شمار می‌رود.

در این منطقه می‌توانید از تماشای کوه‌های سر به فلک کشیده، دشت‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان، باغ‌ها و میوه، و گل‌های رنگارنگ لذت ببرید.

فیروزکوه

شهرستانی در شمال شرق تهران که به دلیل وجود روستاهای ییلاقی، آبشارها و چشمه‌های متعدد، در نزدیکی تهران است فیروزکوه یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است که دارای طبیعت بکر و دست‌نخورده، آب و هوای خنک و دلپذیر و جاذبه‌های تاریخی و مذهبی متعدد، از جمله محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می‌رود.

بهترین زمان برای بازدید از فیروزکوه فصل بهار و تابستان است، زمانی که هوا خنک و دلپذیر است و طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد. در پاییز و زمستان نیز فیروزکوه زیبایی خاص خود را دارد، اما به دلیل بارش برف و باران و لغزندگی مسیر، باید احتیاط بیشتری کرد.

فیلبند

فیلبند در ۲۴۰ کیلومتری شمال تهران و ۶۰ کیلومتری جنوب شهر بابل واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۳۰۰ متر است و به همین دلیل، آب و هوایی خنک و کوهستانی دارد و روستایی ییلاقی در استان مازندران و از توابع دهستان خوش رود شهرستان بابل است. این روستا به دلیل موقعیت مکانی و ارتفاع زیادش، به بام مازندران مشهور است.

فیلبند در فصل‌های بهار و تابستان، پوشیده از گل‌های رنگارنگ و سرسبزی است و در فصل‌های پاییز و زمستان، با بارش برف، منظره‌ای سفید و برفی به خود می‌گیرد. جنگل ابر فیلبند بسیاری از گردشگران را به سوی خود می‌کشاند.

الیمستان

الیمستان روستایی توریستی در استان مازندران و از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل است. این روستا به دلیل طبیعت بکر و ییلاقی، به عروس هراز و نگین مازندران مشهور است.

در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۷۰۰ متر است و به همین دلیل، آب و هوایی خنک و کوهستانی دارد.

از جاذبه‌های گردشگری الیمستان می‌توان به جنگل الیمستان اشاره کرد که بسیار زیبا و دارای طبیعتی بکر ودرختان تنومند است مکانی برای استراحت به دور از هیاهوی شهری است.

جنگل شیرگاه

جنگل شیرگاه یکی از جاذبه‌های جذاب استان مازندران است که فاصله کمی تا تهران دارد. اگر قصد دارید کمی از فضای شلوغ تهران دور شوید ولی خودرو شخصی ندارید می‌توانید با رزرو قطار ساری از وب‌سایت https://safarmarket.com/trains برای روز مورد نظرتان یک قطار بگیرید و در ایستگاه شیرگاه از قطار پیاده شوید و کمی در جنگل قدم بزنید و سپس با همان قطار به تهران برگردید. توجه کنید که بلیط رفت و برگشتتان را هم‌زمان بگیرید تا برای برگشت دچار مشکل نشوید.

تنگه واشی

تنگه واشی یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در نزدیکی فیروزکوه است که در استان تهران واقع شده است. این تنگه به دلیل طبیعت بکر و زیبا، صخره‌های به هم پیچیده، رودخانه خروشان و آبشار، از جمله مقاصد محبوب گردشگری در ایران به شمار می‌رود.

فشم

فشم یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای استان تهران است که در شمال شرقی این استان واقع شده است. این منطقه به دلیل طبیعت بکر و ییلاقی، کوه‌ها و دره‌های سرسبز، رودخانه‌ها و آبشارها، از جمله مقاصد محبوب گردشگری در ایران به شمار می‌رود.

روستای برغان

روستای برغان یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی ایران است که در استان البرز و در نزدیکی شهر کرج واقع شده است. این روستا به دلیل طبیعت بکر و ییلاقی، کوه‌ها و دره‌های سرسبز، رودخانه و آبشارها، از جمله مقاصد محبوب گردشگری در ایران به شمار می‌رود. برغان به لقب مهد چنارهای هزارساله و سرزمین آلوچه نیز شناخته می‌شود.

وردیج

روستای وردیج یکی از زیباترین مناطق ییلاقی شهر تهران است که در شمال غرب پایتخت که نزدیکی وردآورد قرار دارد و دارای آب و هوایی دلپذیر است. جاذبه گردنه ارواح سنگی این روستا گردشگران زیادی را بسوی خود جلب می‌کند.

سخن آخر

شهر تهران یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر‌های کشور است که به غیر از ترافیک شلوغی‌ها این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است که می‌توانید با صرف یک روز وقت از این مکان‌ها دیدن کنید و آرامش را به خود هدیه دهید. برخی از جاذبه‌های اطراف تهران به راحتی با خودرو یا حتی قطار قابل دسترسی هستند که آن‌ها را در این مقاله به شما معرفی کرده‌ایم.

نظر شما