شناسهٔ خبر: 67548359 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تولید کامپوزیت‌های جدید با قابلیت حذف بقایای سموم کشاورزی از پساب

یک دانشمند شیمی آلی در تحقیقات پسادکتری خود با ادغام هوشمندانه نقاط کوانتومی در چارچوب‌های فلز-آلی موفق به ساخت کامپوزیت‌های جدید با فعالیت فوتوکاتالیزوری افزایش‌یافته برای تخریب آفت‌کش‌ها در پساب شد. یک دانشمند شیمی آلی در تحقیقات پسادکتری خود با ادغام هوشمندانه نقاط کوانتومی در چارچوب‌های فلز-آلی موفق به ساخت کامپوزیت‌های جدید با فعالیت فوتوکاتالیزوری افزایش‌یافته برای تخریب آفت‌کش‌ها در پساب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ هما ترغان، دانش آموخته دکتری تخصصی شیمی آلی دانشگاه رازی کرمانشاه که با راهنمایی علیرضا علی‌آبادی و حمایت بنیاد ملی علم ایران موفق به اجرای این طرح شده، گفت: همزمان با رشد جهانی جمعیت و تشدید فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی نگرانی‌های زیست‌محیطی روبه افزایش است. طی یک دهه گذشته آلودگی محیط زیست ناشی از زباله‌های خطرناک به یک مشکل جدی و چالش جهانی تبدیل شده است. پساب کارخانه‌ها، صنایع، آزمایشگاه‌ها و فاضلاب‌های خانگی حاوی ترکیبات آلی مختلف مانند سموم دفع آفات، علف‌کش‌هاو رنگ‌های آلی هستند.



وی افزود: این آلاینده‌ها به‌دلیل سمیت و ماندگاری می‌توانند به طور مستقیم بر سلامت اکوسیستم تأثیر بگذارند، علاوه بر این از طریق آلودگی منابع آب آشامیدنی، تهدید‌های جدی برای انسان ایجاد می‌کنند؛ بنابراین تلاش برای دستیابی به حذف مؤثر آلاینده‌های آلی پایدار از پساب‌ها برای کاهش مشکلات ناشی از آلودگی به این مواد شیمیایی سمی، بسیار اهمیت دارد.

این پژوهشگر در ادامه گفت: برای حذف آلاینده‌های آلی روش‌های مختلفی مانند اکسیداسیون شیمیایی، روش‌های بیولوژیکی، احتراق، لخته‌سازی و جذب روی کربن تاکنون استفاده شده است این روش‌ها محدودیت‌هایی از قبیل هزینه بالا، ناکارآمدی و تولید آلاینده‌های ثانویه را دارند.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر، استفاده از فرآیند‌های فوتوکاتالیزوری ناهمگن برای تصفیه آب به دلیل اثربخشی آن در تخریب و تبدیل مواد آلی خطرناک به مولکول‌هایی مثل آب، دی‌اکسید کربن، اسید‌های معدنی ساده و موادی با سمیت کمتر و همچنین امکان استفاده از طیف ماورای بنفش خورشیدی و طیف نور مرئی، در دمای اتاق بسیار مورد توجه گسترده قرار گرفته است. همچنین، سموم دفع آفات از طریق رواناب گیاهان و خاک می‌توانند به آب‌های سطحی برسند.

این محقق در ادامه بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهند که آلودگی آب توسط سموم دفع آفات بسیار گسترده است. در میان بسیاری از راه‌حل‌های بالقوه برای حذف آلاینده‌ها، استفاده از فوتوکاتالیزور‌ها به عنوان یک پدیده نوظهور درحال گسترش است. همانطور که می‌دانید، نور خورشید فراوان، دردسترس، تمیز و بی‌خطر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هدف اصلی از این طرح، معرفی نانوکامپوزیت‌های جدید از چارچوب‌های فلز-آلی و نقاط کوانتومی و استفاده از آنها به‌عنوان فوتوکاتالیزور کارآمد و قابل بازیافت و استفاده مجدد برای حذف و تخریب آفت‌کش‌ها در پساب است. استفاده از این نانوکامپوزیت‌ها می‌تواند به تخریب و حذف آلاینده‌های آلی بیشتری از جمله رنگ‌های آلی کمک کند.

انتهای پیام/

نظر شما