شناسهٔ خبر: 67548174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

نخست‌وزیر جدید بریتانیا طرح اخراج مهاجران غیرقانونی به رواندا را لغو کرد

چهره‌ها و رویکرد جدید در خانه شماره 10

نخست‌وزیر تازه منتخب بریتانیا، طرح اخراج مهاجرانی را که به طور غیرقانونی وارد بریتانیا شده بودند، در اولین روز کاری خود لغو کرد. روزنامه تلگراف به نقل از منابع حزب کارگر بریتانیا گزارش داد که «کی‌یر استارمر» طرحی را که قرار بود بر‌اساس‌آن مهاجران غیرقانونی به رواندا اخراج شوند، لغو کرده است

صاحب‌خبر -

نخست‌وزیر تازه منتخب بریتانیا، طرح اخراج مهاجرانی را که به طور غیرقانونی وارد بریتانیا شده بودند، در اولین روز کاری خود لغو کرد. روزنامه تلگراف به نقل از منابع حزب کارگر بریتانیا گزارش داد که «کی‌یر استارمر» طرحی را که قرار بود بر‌اساس‌آن مهاجران غیرقانونی به رواندا اخراج شوند، لغو کرده است. رویترز هم نوشته است هرچند استارمر قبلا وعده داده بود که سیاست محافظه‌کاران برای اعزام پناه‌جویان به رواندا را لغو کند، اما با توجه به اینکه مهاجرت یک مسئله کلیدی در بریتانیاست، او تحت فشار قرار خواهد گرفت. او باید راهی برای جلوگیری از ورود ده‌ها هزار نفر از فرانسه با قایق‌های کوچک از طریق کانال مانش ارائه دهد.

این طرح ابتدا از طرف بوریس جانسون، نخست‌‌وزیر اسبق بریتانیا، اعلام شد و سپس از طرف لیز تراس و ریشی سوناک ادامه پیدا کرد. قرار بود این طرح در ماه جولای امسال اجرا شود و پناه‌جویانی که از مسیرهای غیرقانونی خود را به انگلیس رسانده‌اند، به رواندا اخراج شوند.

در هفته‌های گذشته وزارت کشور بریتانیا اعلام کرد که ۸۸۲ مهاجر غیرقانونی در یک روز از کانال مانش گذر کردند که بیشترین تعداد مهاجران روزانه در سال جاری بوده است. حدود یک سال قبل، دادگاه تجدیدنظر در بریتانیا طرح دولت ریشی سوناک برای انتقال پناه‌جویان به رواندا را غیرقانونی اعلام کرد.

سه قاضی ارشد دادگاه تجدیدنظر ضمن بیان اینکه سیاست اخراج پناه‌جویان به کشور دیگر به خودی خود غیرقانونی نیست، با صدور رأی اعلام کردند که رواندا نمی‌تواند به‌عنوان یک کشور ثالث امن در نظر گرفته شود، بنابراین فرستادن پناه‌جویان به این کشور غیرقانونی است.

وزرای جدید

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، پس از پیروزی بزرگ حزب کارگر در انتخابات زودرس پارلمانی این کشور و ورود به مقر نخست‌وزیری در خیابان داونینگ لندن، اعضای کابینه خود را معرفی کرد. این اولین دولت حزب کارگر از سال ۲۰۱۰ است که در بریتانیا تشکیل شده است.

دیوید لمی،‌ به‌عنوان وزیر خارجه جدید بریتانیا معرفی شد. لمی قبلا وزیر خارجه دولت در سایه بود. دیوید لمی در پیامی در شبکه ایکس نوشت که باعث افتخارش است که به‌عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا و امور کشورهای مشترک‌المنافع منصوب شده است. قلمرو کشورهای مشترک‌المنافع، علاوه بر بریتانیا شامل ۱۴ کشور دیگر جهان از‌جمله کانادا، استرالیا، نیوزیلند، جامائیکا، بلیز، گرانادا، پاپوآ گینه نو، باهاماس و جزایر سلیمان است. لمی هم مثل استارمر به چالش‌های بزرگ جهان اشاره کرد اما گفت که با قدرت عظیم بریتانیا از این چالش‌ها عبور خواهند کرد. او گفت که «بریتانیا را به منظور تأمین امنیت و رفاه در داخل کشور با جهان مرتبط» خواهد کرد. او در شمال لندن از مادر و پدری اهل گویان متولد شد و اولین بریتانیایی سیاه‌پوستی بود که در رشته حقوق دانشگاه هاروارد در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرد. لمی در سال ۲۰۰۰ در ۲۷‌سالگی از محله تاتنهام لندن به پارلمان راه یافت و در دولت‌های تونی بلر و گوردون براون هم حضور داشت.

نخست‌وزیر جدید بریتانیا همچنین ایوت کوپر را به‌عنوان وزیر کشور انتخاب کرد. خانم کوپر هم وزیر کشور در دولت سایه بود. ایوت کوپر یکی از اعضای عالی‌رتبه در حزب کارگر است و از زمان شکست حزب کارگر در انتخابات ۲۰۱۰ در دولت سایه وزیر کشور بوده است. او که پیش از فعالیت سیاسی،‌ روزنامه‌نگار بود، اولین وزیری است که در تاریخ بریتانیا مرخصی زایمان گرفت. او به همراه همسرش که وزیر سابق آموزش و پرورش بود، در یک برنامه تلویزیونی پرطرفدار مسابقه رقص شرکت کرده است. او از‌جمله سیاست‌مداران بریتانیایی بود که اقدام ایران در حمله موشکی علیه اسرائیل را محکوم کرد و از نقش جنگنده‌های بریتانیایی در همکاری برای سرنگون‌کردن پهپادها و موشک‌های ایران حمایت کرد. او در آن زمان گفته بود که امنیت اسرائیل،‌ اردن، عراق و کل منطقه برای بریتانیا مهم است و از ریشی سوناک، نخست‌وزیر وقت، خواسته بود که واکنشی جدی برای جلوگیری از تکرار این حمله انجام دهد.

اولین‌ها

ریچل ریوز،‌ اقتصاددان سابق بانک مرکزی بریتانیا، هم به‌عنوان وزیر دارایی معرفی شده است. او اولین زنی است که در تاریخ بریتانیا به سِمت وزیر خزانه‌داری که از سمت‌های مهم کابینه است، انتخاب شده است. ریوز را معمولا با کلماتی مانند «مصمم» و «جدی» توصیف می‌کنند اما همکاران و دوستانش می‌گویند که ظاهر او در جامعه به شخصیت او که با صدای بلند می‌خندد و عاشق آهنگ‌های بیانسه است، ربطی ندارد. او بعد از انتخابش به این سمت جدید در یک سخنرانی گفت که اغلب با تصمیمات سیاسی در زمینه خزانه مخالف بوده اما هرگز شک نکرده است که کارکنان وزارت دارایی با چه ازخودگذشتگی کار می‌کنند. او گفت که درباره حجم مشکلاتی که با آن روبه‌رو خواهد شد، دچار تصورات نیست و افزود که نمی‌تواند قول دهد که همه چیز آسان باشد و گفت که راهی طولانی پیش‌‌‌روست. ریوز در واکنش به تشویق‌های بلند حضار گفت: «ما یک تیم تازه هستیم و یک شروع تازه است،‌ پس کار را شروع کنیم».

او که اولین زن در تاریخ بریتانیاست که در سمت وزیر خزانه‌داری منصوب شده است، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که به این دلیل احساس مسئولیت تاریخی می‌کند. او به زنان و دختران جوان که پیامش را می‌خوانند، گفت: امروز این موضوع نشان‌دهنده این است که آنها نباید هیچ محدودیتی برای آرزوی پیشرفت خود قائل شوند.

وز استریتینگ،‌ وزیر جدید بهداشت بریتانیا، هم به خبرنگاران گفت: «نظام درمانی همگانی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) زندگی من را نجات داد و من هم مصمم هستم که زندگی خودم را صرف نجات ان‌اچ‌اس بکنم». در‌ همین‌ حال انجمن پزشکان بریتانیا اعلام کرد که گفت‌وگوهایش را با دولت جدید برای حل مشکلات پزشکان جوان بر سر دستمزد آنها در انگلستان آغاز خواهد کرد. این انجمن می‌گوید که منتظر تماس تلفنی از جانب وز استریتینگ است.

جان هیلی هم به‌عنوان وزیر دفاع جدید بریتانیا معرفی شد. او در حزب مخالف، از طرفداران افزایش هزینه‌های دفاعی و از منتقدان کوچک‌‌کردن ارتش در بریتانیا بود و همراه با دیوید لمی، وزیر خارجه جدید، اصرار دارند که دولت کارگر برای حمایت از اوکراین «تعهد راسخ» دارد. او اولین بار در سال ۱۹۹۷ به عضویت پارلمان بریتانیا انتخاب شد و در دولت‌های تونی بلر و گوردون براون هم حضور داشت. او از کسانی بود که به نفع مداخله بریتانیا در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ رأی داد اما می‌گوید که باید کارهای بیشتری برای «تداوم بازسازی دیپلماتیک، اقتصادی و تأمین امنیت بلندمدت برای عراق» انجام می‌شد.

رویکرد سیاست خارجی

دوره‌های انتخاباتی بریتانیا و آمریکا برای اولین بار از سال ۱۹۹۲ به این‌ سو هم‌زمان شده است و تردیدهای زیادی درباره روابط دو کشور در پایان سال جاری وجود دارد. استارمر با لحنی تحسین‌آمیز درباره بایدن و تمرکزش بر اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری در صنایع داخلی صحبت کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که چهره‌های ارشد حزب کارگر پیش از انتخابات دیدارهایی با همتایان دموکرات‌شان داشته‌اند، بنابراین انتظار می‌رود که استارمر متحد نزدیک بایدن باشد، البته اگر بایدن در سال ۲۰۲۵ همچنان در کرسی ریاست‌جمهوری باقی بماند. اگر دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر پیروز شود، احتمالا روابط آمریکا و بریتانیا گرمی و صمیمیت کمتری داشته باشد. روابط ترامپ و بوریس‌ جانسون محافظه‌کار دوستانه‌تر بود. با توجه به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، رابطه بلندمدت با آمریکا برای بریتانیا حیاتی است و استارمر گفته است فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهوری آمریکا باشد، لندن با واشنگتن همکاری خواهد کرد.

در هر حال، برنامه دیپلماسی بین‌المللی نخست‌وزیر جدید بریتانیا در همان ماه اول بسیار فشرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، او با رهبران اروپایی و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، دیدار خواهد کرد. او هفته آینده در نشست ناتو در واشنگتن شرکت می‌کند و سپس در ۱۸ جولای، در بریتانیا میزبان نشست «جامعه سیاسی اروپا» خواهد بود و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز در این نشست حضور خواهند داشت. استارمر همچنین متعهد شده است در صورت به قدرت رسیدن حزب راست «اجتماع ملی» در فرانسه با آنها همکاری خواهد کرد و توافق‌های دوجانبه میان دو کشور اجرا خواهد شد. حزب کارگر می‌گوید برای «کمک به فرایند صلحی جدید که به راه‌حل دو کشوری منجر می‌شود» کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. اما برای انجام این کار بازه زمانی تعیین نکرده است.

 

نظر شما