شناسهٔ خبر: 67545126 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بورس یکپارچه سبزپوش شد

واکنش بورس به پیروزی پزشکیان چه بود؟ چه خواهد شد؟

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ بورس امروز سبزپوش بود تا اولین واکنش به پایان انتخابات ریاست جمهوری مثبت باشد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: از سال ۹۹ تاکنون مهمترین عاملی که باعث سبزپوشی یا افت شاخص‌های بورس شده است به مفهوم اعتماد سهامداران باز می‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این مدت عنصر اعتماد به حدی مفهوم پیدا کرد که حتی خبر‌های تاثیرگذار نظیر اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها، اصلاح بند «س» تبصره ۶ لایحه بودجه و حتی رشد تدریجی نرخ دلار نیما اثر مثبت کمی بر بازار داشتند. با مشخص شدن نتیجه انتخابات، به نظرمی رسد سهامداران به بازگشت به بورس امیدوار شده و سبزپوشی امروز بازار نیز به همین دلیل بوده است.

بورس یکپارچه سبزپوش شد

در معاملات روز شنبه ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۸۸ هزار و ۱۷۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۴۹ واحد رسید. 
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۲۳ هزار و ۵۵ واحدی در رقم ۶۹۸ هزار و ۹۸ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس با رشد ۸۱۹ واحدی به رقم ۲۲ هزار و ۹۷۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۶ هزار و ۷۱ واحد به سطح ۱۲۵ هزار و ۵۸ واحد رسید.

ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و ۵۳۸ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۳۹ میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نماد‌های بوعلی، وامید، تاپیکو و ثمسکن بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نماد‌های جم، سپید، تجلی، وبملت و وخاور تعلق داشت.

رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۱ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۸ هزار و ۱۴ میلیارد تومان بود که ۳۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۵۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان رسید.

رشد ۲۰۰۰ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

تعداد نماد‌های مثبت ۶۸۴ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۹۴ نماد بوده است. یعنی حدود ۸۸ درصد نماد‌ها سبز بودند.

در معاملات شنبه، ۵۲۰ نماد صف خرید داشتند و ۵۵ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۰۲۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل معاملاتی به ۲ هزار و ۹۹۸ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۶ درصدی به ۱۷۲ میلیارد تومان رسید.

مشکلات بورس حل می شود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بورس، درباره واکنش مثبت بورس به پیروزی پزشکیان به «انتخاب» گفت: با استقبال خوبی که بازار سرمایه از دکتر پزشکیان و تیم اقتصادی با تجربه ایشان کردند، انتظار این می‌رود که دغدغه‌های مؤثر و نکاتی که بازار سرمایه را به این حال و روز انداخته حل شود؛ نکاتی از جمله نرخ بهره بانکی و انتشار اوراق در بازار سرمایه طی سه سال اخیر، چالش‌های اساسی بود که بازار سرمایه را از اولویت دولت انداخته بود. دولتی‌ها برای تأمین کسری بودجه، چشمشان را بر روی چالش‌های بورس بسته بودند و از عهده برطرف کردن دغدغه‌های بورس برنیامدند. درست است که بازار به صورت هیجانی مثبت شد، اما دولت پزشکیان باید به هرچه سریع‌تر به اولویت‌های بورس رسیدگی کند.

وی درباره گام‌های نخست و لازمی که بورس از پزشکیان انتظار دارد بیان کرد: حل مشکل نرخ خوراک خوراک پتروشیمی، دلار نیما و نظام دستوری قیمت‌گذاری و نرخ بهره بانک که در سطح اوراق با ۴۰ درصد معامله می‌شود، نقاط ضعفی بود که برطرف نشد. انتظار می‌رود که دولت ضمن قبول اصل ۴۴ قانون اساسی و کاهش تصدی‌گری دولت بر اقتصاد، در میان مدت به سمت اصلاح ساختار اقتصادی حرکت کند. در صورت اصلاح ساختار اقتصادی، بازار سرمایه نیز به صورت پایدار از رشد بهره می‌برد.

آقابزرگی درباره تداوم جهش مثبت بورس در روز‌های پیش رو گفت: جهش امروز و سبزپوشی بازار، بیش از اندازه خوشبینانه است که تداوم داشته باشد. بدون بر طرف کردن مسائل اساسی بورس و دغدغه‌های فعالان این حوزه، بازار سبز پوش نخواهد ماند. چالش‌های پیش رو از جمله معرفی وزرا و تغییرات در سطح مدیریت اقتصادی کشور، تأثیرات مختلفی را به صورت زمان بر در بورس خواهد گذاشت.

برچسب‌ها:

نظر شما