شناسهٔ خبر: 67540798 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی محوطه‌های پارینه‌سنگی مهاباد آغاز شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: بررسی محوطه‌های پارینه‌سنگی مناطق شمالی این شهرستان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

واحد جولایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با همکاری تیم ۶ نفره از کارشناسان این حوزه و به سرپرستی «رحمت نادری» انجام می شود و در آن محوطه های باستانی با قدمت بیش از ۴۰ هزار ساله در این شهرستان مورد کاوش و بررسی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته مطالعات و بررسی های پراکنده‌ای در مورد محوطه های پارینه سنگی این شهرستان در مناطقی مانند «شیوه‌تو» در جاده مهاباد - پسوه و محوطه روستای «خاتون باغ» این شهرستان انجام شده بود اما بررسی های این دوره گسترده تر و تمامی مناطق شمالی مهاباد و دشت شهرویران را شامل می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: در این بررسی، مناطقی با آثاری مربوط به دوران ابزار سنگی و دوران قبل از یکجانشینی انسان در این مناطق مورد کاوش قرار گرفته و مستند نگاری می شود.

جولایی اضافه کرد: از روی نقوش ابزار سنگ‌های دوران پارینه سنگی می توان به اندیشه ها، باورها، آیین ها و تمامی رخداد های زیستی ساکنان این منطقه پی برد و آنها شناسنامه های کهن و بی بدیل و شاخصه های کم نظیر هویتی مردمانی است که طی هزاره ها در آن سرزمین می زیسته اند.

وی اظهار کرد: دوران پارینه‌سنگی قدیمی‌ترین دوران ماقبل تاریخ انسان و فرهنگ مادی انسانی و دورانی است که در آن انسان برای نخستین بار از ابزار سنگی دست‌ساز استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، تالاب کانی برازان، موزه و حمام میرزا رسول، تخته سنگی فقره قا، برده کنته و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

آذربایجان غربی دارای بیش از یک هزا و ۸۰۰ اثرتاریخی ثبت منلی و جهانی شده است که از این میان تخت سلیمان تکاب، قره کلیسای چالدران،آیین مذهبی قره کلیسای چالدران، وکاروانسرای شاه عباسی خوی از جمله آثار تاریخی قرار گرفته در فهرست جهانی یونسکو هستند.

نظر شما