شناسهٔ خبر: 67539665 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نظر مقام آمریکایی درباره توافق آتش‌بس غزه

مریم مینایی

یک مسؤول برجسته در دولت آمریکا اعلام کرد رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) درآستانه دستیابی به توافقی برای آزادی اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا به نقل از یک منبع برجسته در دولت آمریکا گزارش داد چارچوبی در رابطه با توافق بین تل‌آویو و جنبش حماس برای آزادی اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه ایجاد شده است.

این اظهارات پس از تماس تلفنی میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شامگاه پنجشنبه بیان شد.

یک منبع صهیونیست مطلع از مذاکرات اعلام کرد که این تماس در زمانی صورت گرفت که به نظر می‌رسد تل‌آویو و حماس در آستانه دستیابی به چارچوبی برای توافق هستند.

حماس اخیراً پاسخ خود را به میانجیگران قطری و مصری ارائه کرده است؛ اقدامی که مقامات صهیونیستی معتقدند ۲ طرف می‌توانند وارد مذاکرات مفصل جهت دستیابی به توافق شوند؛ با این حال، این توافق هنوز نهایی نشده و تضمینی هم نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا اواخر ماه مه توافق پیشنهادی سه مرحله‌ای آتش‌بس در غزه را ارائه کرد که در بردارنده نقشه راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه و آزادی اسراست.

اولین مرحله شامل آتش‌بس کلی، خروج نظامیان رژیم اشغالگر از تمامی مناطق مسکونی و آزادی برخی اسرا در نزد حماس، از جمله سالخوردگان، مجروحان و زنان و آزادی زندانیان فلسطینی است.

در حالی که مرحله دوم امکان آزادی همه اسیران زنده باقیمانده، از جمله سربازان مرد را فراهم می‌کند.

مرحله سوم نیز در بردارنده برنامه‌ای برای آغاز بازسازی غزه جنگ‌زده است که طبق گزارش سازمان ملل، ۶۰ درصد زیرساخت‌های حیاتی آن بر اثر حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی ویران شده است.

در جنگ تاکنون، بیش از ۳۶ هزار نفر از فلسطینیان بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

جنبش حماس بعد از اعلام طرح بایدن گفته بود که با رویکرد مثبتی آن را بررسی می‌کند.

مسؤول آمریکایی تاکید کرد: متن کنونی با سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بسیار منطبق است. برخی از مسائل کلیدی مربوط به انتقال از مرحله یک به مرحله دوم واقعاً یک مانع بود و من معتقدم که ما به یک موفقیت دست یافته‌ایم.

این مقام مسؤول در خصوص اینکه آیا دولت معتقد است نتانیاهو می‌تواند تلاش کند توافق را خراب کند، اظهار داشت که این توافق به گونه‌ای ساخته شده است که به طور کامل از منافع اسرائیل محافظت کند و توضیح داد که انتظار می‌رود مذاکرات مربوط به اسیران از روز جمعه در دوحه آغاز شده و طی چند روز آینده ادامه یابد.

این مقام مسئول هشدار داد: دستیابی به توافق نهایی ممکن است مدتی طول بکشد و دولت آمریکا «تمام توان خود را برای کمک به حصول توافق نهایی انجام خواهد داد. این توافقی نیست که در عرض چند روز حاصل شود. هنوز کارهایی باید انجام شود و ما آماده‌ایم تمامی تلاش خود را درراستای تسهیل دستیابی به توافق در نزدیک‌ترین زمان ممکن به‌کار بگیریم.

شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از این مسؤول برجسته گزارش داد: این تماس ۳۰ دقیقه به طول انجامید و متمرکز بر جزئیات توافق بود و بایدن این فرصت را خواهد داشت که هفته آینده در جریان اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره این توافق با دیگر رهبران جهان در واشنگتن صحبت کند.

پیشتر کاخ سفید در بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو اعلام کرد در حال حاضر برای نهایی کردن توافق آتش‌بس و نیز آزادی اسرا به همان شکلی انجام می‌شود که بایدن تعیین و شورای امنیت، گروه هفت و کشورهای جهان تایید کردند. 

یکی از مسؤولان عالی رتبه کاخ سفید به رسانه‌های آمریکایی گفت: گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو حدود نیم ساعت ادامه داشت و در آن به موضوعات مختلفی پرداخته شد که در راس آن‌ها تلاش برای حصول قرارداد تبادل اسرا و تحولات درگیری‌ها با حزب‌الله لبنان در جبهه شمالی قرار داشت.

به گفته این مسؤول آمریکایی، بایدن و نتانیاهو در گفت‌وگوی تلفنی خود درباره تلاش‌های انجام شده برای آرام کردن درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان گفت‌وگو کردند و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به بایدن گفت که تل‌آویو به دنبال راه‌حل دیپلماتیکی است که امکان بازگشت شهرک‌نشین‌ها به خانه‌هایشان در شمال اراضی اشغالی را فراهم کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما