شناسهٔ خبر: 67530198 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اسرائیل به میز مذاکره تبادل اسرا بازگشت 

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: در پی شکست‌های پی‌درپی ارتش صهیونیستی در نوار غزه، تل‌آویو به میز مذاکرات بازگشته و رئیس موساد به دوحه رفته تا درباره تبادل اسرا با حماس گفتگو کند؛ روندی که به گفته مقامات اسرائیلی پیشرفت محسوسی داشته است، اما رهبران حماس گفته‌اند که به وعده‌های تل‌آویو و واشینگتن برای آتش‌بس اعتمادی ندارند. 
درحالی که رژیم صهیونیستی ادعا کرده مرحله سوم جنگ در غزه را که برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت، شروع می‌کند، همزمان تلاش دارد به هر نحوی شده با حماس به توافق برسد و اسرای باقی‌مانده را آزاد کند. هرچند وزرای تندرو اسرائیل با هرگونه آتش‌بس و توقف جنگ در غزه به‌شدت مخالفند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم برای کاهش تلفات و خسارات به روند مذاکره ادامه می‌دهد. پایگاه خبری «خلیج‌آنلاین» به نقل از یک مقام ارشد امریکایی فاش کرد که از سرگیری مذاکرات برای پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از روز جمعه در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است. این منبع گفت که پاسخ حماس، روند عملیاتی ادامه مذاکرات را تسریع می‌کند و ممکن است زمینه را برای انعقاد توافق جهت دستیابی به توافق نهایی آتش‌بس فراهم کند. شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی گزارش داد که «دیوید بارنیا» رئیس سرویس اطلاعات خارجی (موساد)، ریاست هیئت اسرائیل در مذاکرات مبادله اسرا بین تل‌آویو و حماس را بر عهده دارد. 
یک منبع صهیونیستی در این باره گفت که اصلاحات امریکا در فرمول توافق مبادله اسیران منجر به پیشرفت در مذاکرات بین اسرائیل و حماس شد. به گفته وی، بر سر هویت و تعداد اسرای فلسطینی که حماس خواستار آزادی آن‌ها است، اختلاف وجود دارد. این موضوع آسان نخواهد بود، اما رهبری اسرائیل باید تصمیم بگیرد که ۱۲۰اسیر بازداشت شده را بازگرداند. 
«گادی آیزنکوت»، عضو پیشین کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: ما در نقطه‌ای قرار داریم که به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین نقطه به توافق تبادل اسرا در ۹ ماه گذشته است. آیزنکوت افزود: «با این حال، برای من دشوار است که ببینم نتانیاهو به آن سطح استراتژیک از رهبری برسد و با این توافق موافقت کند.» وی گفت: «نتانیاهو در مورد اینکه آیا تصمیم به بازگرداندن اسرا بگیرد یا اینکه ثبات کابینه خود را حفظ کند، دچار سردرگمی است.» 
مقامات کاخ سفید اعلام کردند جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز پنج‌شنبه با بنیامین نتانیاهو درباره تحولات مربوط به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس گفتگو کرد. شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر نیز که میانجی مذاکرات تل‌آویو و حماس است، گفت: «برای توقف جنگ در نوار غزه از طریق دستیابی به راه‌حلی که درگیری‌ها را متوقف کند و به آزادی اسرا منجر شود، تلاش می‌کنیم.»
ازسرگیری مذاکرات درحالی است که حماس چهارشنبه گذشته پاسخ خود را به‌طرح پیشنهاد امریکا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا از طریق میانجیگران به طرف اسرائیلی منتقل کرد. رهبران حماس، «توقف کامل جنگ و خروج نیرو‌های اشغالگر از غزه» را شرط توافق در میز مذاکرات اعلام کرده‌اند، اما مقامات صهیونیستی تاکنون با این درخواست‌ها موافقت نکرده‌اند. نتانیاهو و دوستان تندرو او، توقف جنگ را امتیاز بزرگی به حماس می‌دانند. بازگشت اسرائیل به میز مذاکره درحالی است که ارتش این رژیم در ماه‌های اخیر تلفات سنگینی را از گروه‌های مقاومت دریافت کرده است و برای کاستن از تلفات بیشتر و تجدید قوا برای سازماندهی مجدد نیرو‌های ارتش سعی دارد به توافقی بر سر اسرا دست پیدا کند. در حال حاضر، بدنه ارتش اسرائیل در غزه دچار فرسایش شده است و تمایلی برای ادامه نبرد با فلسطینیان ندارند. گفتنی است که در ماه‌های اخیر خانواده‌های اسرا اعتراضات گسترده‌ای را علیه کابینه نتانیاهو برگزار کرده‌اند و نتانیاهو برای رها شدن از فشار‌های داخلی سعی دارد با توافق موقت بتواند اسرا را آزاد کرده و آن را به عنوان دستاورد در برابر گروه‌های مقاومت اعلام کند. 
 حماس: به نتانیاهو و امریکا اعتماد نداریم
هرچند کابینه نتانیاهو به میز مذاکره برگشته است، اما با توجه به بدعهدی صهیونیست‌ها، فلسطینیان نسبت به روند گفتگو‌ها امید چندانی ندارند. نماینده حماس در لبنان در اظهاراتی گفت که مقاومت و مردم فلسطین به نتانیاهو و دولت امریکا در موضوع دستیابی به توافق آتش‌بس اعتمادی ندارند. به گزارش المیادین، احمد عبدالهادی گفت: «ما به دنبال تدوین گزاره‌های ثابت بودیم و انعطاف در حال حاضر در ظاهر و شکل و نه در محتوا است.» وی با بیان اینکه از جانب میانجیگران به ما گفته شد که فضا مثبت است و می‌توان به توافق دست یافت، گفت: اگر توافقی حاصل نشود به مقاومت ادامه خواهیم داد و اگر توافقی حاصل شود، عالی است. عبدالهادی با تأکید بر اینکه نتانیاهو خواهان آتش‌بس نیست و دولت امریکا هم جدی نبود و امروز در حال آزمایش است، گفت: «با رصد اظهارات نتانیاهو می‌توان تناقض را مشاهده کرد و این امر مؤید جدی نبودن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای دستیابی به توافق است.»

نظر شما