شناسهٔ خبر: 67537360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مسعود پزشکیان چه زمانی برای ریاست جمهوری سوگند یاد می‌کند؟

مسعود پزشکیان با رای مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان نهمین رئیس‌جمهور دولت جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - مسعود پزشکیان با کسب ۱۶۳۸۴۴۰۳ رای در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان رئیس چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

این دور از انتخابات در ۵۸۶۴۰ شعبه اخذ رای در داخل کشور و ۳۴۴ شعبه اخذ رای در خارج از کشور برگزار شد.

آمار نهایی آرای نامزد‌های ریاست جمهوری ۱۴۰۳

نامزد ریاست جمهوری تعداد آرا
مسعود پزشکیان ۱۶۳۸۴۴۰۳
سعید جلیلی ۱۳۵۳۸۱۷۹
تعداد آرای شمارش شده ۳۰۵۳۰۱۵۷
میزان مشارکت ۴۹.۸

برگزاری مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری

طبق اصل ۱۱۴ قانون اساسی و ماده یک قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، دوره ریاست‌جمهوری در ایران چهار سال است که این دوره پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس‌جمهور منتخب، و بعد از تنفیذ اعتبارنامه رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری آغاز می‌شود.

در این زمینه ماده ۱ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، مقرر می‌دارد: دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران ۴ سال است و این دوره از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه به وسیله مقام رهبری آغاز می‌شود.

طبق ماده ۲ قانون فوق، اعتبارنامه رئیس‌جمهور منتخب از سوی شورای نگهبان تهیه می‌شود و پس از امضای اعضای شورای نگهبان به مقام رهبری تقدیم می‌شود.

بر اساس ماده ۸۳ این قانون، وزیر کشور پس از وصول اعتبارنامه از شورای نگهبان، رئیس‌جمهور منتخب را به حضور رهبر یا شورای رهبری معرفی می‌کند.

برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری

مراسم تحلیف انتخابات ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان همچون روسای جمهور پیشین ایران، بعد از مراسم تنفیذ در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با زمان برگزاری مراسم تحلیف خبر داد: احتمالا مراسم تحلیف و تنفیذ مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب دولت چهاردهم، نیمه اول مرداد برگزار می‌شود.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود، به ترتیب زیر سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه را امضاء می‌کند.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

من به‌عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم.

در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

طبق گفته عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در صورت خواست تیم رئیس‌جمهور منتخب و با وجود تعطیلی مجلس، آمادگی برگزاری مراسم تحلیف وجود دارد.

انتهای پیام/

نظر شما