شناسهٔ خبر: 67534123 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پزشکیان از چه روزی رئیس جمهور می شود؟ / یک استعفا در پیش است

مسعود پزشکیان با رای مردم ایران به عنوان رئیس جمهور جدید کشورمان انتخاب شد؛ بر اساس قوانین کشور سازوکارهای خاصی برای تبدیل رئیس جمهور منتخب به رئیس جمهور قانونی وجود دارد که در ادامه به این فرایند ها می پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی است و حالا که به عنوان رئیس جمهور برگزیده شده، می‌بایست بر اساس قانون از مجلس استعفا دهد. در این راستا او می‌بایست استعفای خود را به هیات رئیسه مجلس تحویل دهد و در ادامه بعد از اعلام وصول این استعفا در هیات رئیسه، نمایندگان این استعفا را مورد بررسی قرار خواهند داد.  

البته به نظر می‌رسد بررسی این استعفا بیشتر جنبه نمادین داشته باشد و مجلس با موافقت با استعفا راه ورود او به پاستور را هموار خواهد نمود.

پزشکیان از چه روزی رئیس جمهور می شود؟ / یک استعفا در پیش است

مرحله دیگر برای تبدیل رئیس جمهور منتخب به رئیس جمهور قانونی انجام تنفیذ و سپس تحلیف است.

بر اساس یک سنت دیرینه، مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور ۱۲ مرداد ماه برگزار می‌شود؛ حال ممکن است به علت تلاقی این روز با جمعه شاهد آن باشیم که مراسم تنفیذ در حضور رهبر انقلاب یک روز قبل یا یک روز بعد هم برنامه ریزی شود.

تنفیذ حکم ریاست جمهوری پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است.

بیشتر بخوانید:

نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

پوشش انتخابات ایران در رسانه های بین المللی

واکنش ویدیویی مسعود پزشکیان به انتخاب شدنش


بعد از برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر انقلاب، انجام مراسم تحلیف در دستور کار قرار می‌گیرد. این مراسم هم بر اساس سنت در سالروز صدور فرمان مشروطیت در ۱۴ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود که این تاریخ می‌تواند پس و پیش شود و همچنین بعید نیست به علت کسوت پزشکیان در نمایندگی مجلس، مراسم استعفای او از نمایندگی و مراسم تحلیف او به صورت همزمان برگزار شود.

بعد از انجام تنفیذ و تحلیف، مسعود پزشکیان رسما به عنوان رئیس جمهور جدید کار خود را در نهاد ریاست جمهوری آغاز خواهد کرد.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم سوگند رئیس‌جمهور باید در نشست علنی مجلس برگزار شده و حتماً رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان نیز در این مراسم حضور پیدا کنند و براساس آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور منتخب در همان روز یا حداکثر تا ۲ هفته مهلت دارد تا فهرست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه دهد.

 

نظر شما