شناسهٔ خبر: 67533353 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سیاره کوتوله 1 Ceres در تقابل خورشیدی قرار می‌گیرد

سیاره کوتوله 1 Ceres شانزدهم تیر در صورت فلکی قوس مقابل خورشید قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سیاره کوتوله 1 Ceres شنبه -شانزدهم تیر- در صورت فلکی قوس مقابل خورشید در آسمان قرار می‌گیرد، بیشتر ساعات شب قابل مشاهده خواهد بود، حوالی نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و از اصفهان از ساعت ۲۲:۱۴ تا ۰۲:۱۱ قابل رصد است، به طوری که حدود ساعت ۲۲:۱۴ تا ارتفاع ۲۱ درجه از افق جنوب شرقی بالا می‌رود، ساعت ۰۰:۱۳ نیز ۲۸ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و حدود ساعت ۰۲:۱۱ نیز از دسترس خارج می‌‏شود.

زمانی که سیاره کوتوله 1 Ceres مقابل خورشید در آسمان قرار می‌گیرد، به این معنا است که هنگام غروب خورشید طلوع می‌کند و حوالی زمان طلوع خورشید نیز غروب می‌کند، اما حتی زمانی که این سیاره در نزدیک‌ترین نقطه خود به زمین است نیز آنقدر با زمین فاصله دارد که تشخیص آن حتی با تلسکوپ بسیار دشوار است.

سیاره کوتوله 1 Ceres طی هفته‌های بعد، هر شب چهار دقیقه زودتر به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و سپس برای چند ماه در آسمان عصر قابل مشاهده است.

ماه نو

ماه شنبه -شانزدهم تیر- از نزدیکی خورشید عبور می‌کند و برای چند روز در تابش خیره‌کننده آن محو می‌شود، حرکت مداری ماه آن را هر چهار هفته یک بار به دور زمین می‌برد. در نتیجه هر ۲۹.۵ روز یک بار فازهای آن از ماه نو تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر تغییر می‌کند.

همچنین این حرکت به این معنا است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه در آسمان حرکت می‌کند و باعث می‌شود هر روز طلوع و غروب آن تقریباً یک ساعت دیرتر رخ دهد. در پدیده ماه نو، زمین، ماه و خورشید در یک خط تقریباً مستقیم قرار دارند، ماه در وسط واقع شده است و در مقابل تابش خیره‌کننده خورشید محو می‌شود. هنگام ماه نو، زمین، ماه و خورشید همه در یک خط تقریباً مستقیم قرار دارند.

ماه در حضیض خورشیدی

ماه شنبه -شانزدهم تیر- در نزدیک‌ترین فاصله از خورشید در فاصله ۱.۰۱۴۱ واحد نجومی از خورشید قرار خواهد گرفت، این اتفاق تقریباً زمانی رخ می‌دهد که مدار ماه آن را بین خورشید و زمین قرار می‌دهد که تقریباً همزمان با عبور از پدیده ماه نو است.

در لحظه حضیض خورشیدی ماه، زمین در فاصله ۱.۰۱۶۷ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۱.۰۱۴۱ واحد نجومی از خورشید قرار خواهد گرفت، فاصله بین ماه و زمین نیز ۰.۰۰۲۶ واحد نجومی (۳۸۸ هزار کیلومتر) خواهد بود.

نظر شما