شناسهٔ خبر: 67532148 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دیگر کسی در آینده تاس نمی‌شود/ دانشمندان در یک قدمی درمان

دانشمندان می‌گویند، در یک قدمی درمان تا پیشگیری از تاسی هستند. این خبر خوبی برای مردانی است که احتمال می‌رود تاس شوند.

صاحب‌خبر -

نادیا زکالوند: زمانی در زندگی بسیاری از مردهای جهان وجود دارد که جلوی آینه می‌ایستند و می‌بینند که از آن جنگل انبوه موهایشان دیگر چیزی باقی نمانده است و روی سرشان به‌جای موهای پرپشت، فقط چند تار مو دیده می‌شود. دقیقا از همین زمان است که جنگ با احتمال تاس شدن آقایان شروع شده و اغلب بدون موفقیت به پایان می‌رسد.

دلایل متعددی برای تاسی مردانه وجود دارد که یکی از آنها اضطراب است. فولیکول‌های مو وقتی با اضطراب بیش از حد روبه‌رو می‌شوند، وارد مرحله استراحت شده و درنتیجه موهای فرد شروع به ریختن می‌کنند.

با این‌حال محققان دانشگاه منچستر دارویی جالب کشف کرده‌اند که می‌تواند تاسی را درمان یا به‌طور کل متوقف کند. آنها در آزمایش‌های خود ابتدا دارویی تولید کردند تا با کمک آن بتوانند فولیکول‌های موهای سر انسان را در ظرف آزمایشگاهی کشت کنند و در نهایت سلول‌های بنیادی را به فعالیت وادارند و بدین‌ترتیب موهای فرد دوباره رشد کرده و تاسی درمان شود.

دیگر کسی در آینده تاس نمی‌شود/ دانشمندان در یک قدمی درمان

اما این محققان در این آزمایش‌ها، به‌جای فعال کردن این سلول‌ها، به چگونگی عملکرد اضطراب در متوقف کردن رشد موها پی بردند. درواقع آنها می‌خواستند با کشت فولیکول‌های مو، سلول‌ها را وادار به تولید انرژی و همچنین تحریک سلول‌های بنیادی کنند. اما شرایط کاملا عکس این موضوع پیش رفت.‌ بدین معنا که سلول‌ها، از جمله سلول‌های بنیادی تقسیم سلولی انجام نداده و رشد مو متوقف شد.

درواقع این مسیر برای رشد مو مهم است و محققان با درک علت و چگونگی توقف فعالیت سلول‌های مسئول رشد مو در این آزمایش به این نتیجه رسیدند که باید دارویی تولید کنند تا به‌طور خاص سلول‌های بنیادی را هدف قرار داده و آنها را وادار به فعالیت کند.

محققان منچستر می‌گویند، ممکن است هنوز نتوانند افرادی را که قبلا تاس شده‌اند درمان کنند اما با تولید این دارو به احتمال زیاد در آینده نزدیک می‌توان از تاس شدن افراد پیشگیری کرد.

منبع:

ladbible

نظر شما