شناسهٔ خبر: 67532145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سازمان نوسازی مدارس اعلام کرد

افزایش ۶۰ درصدی استحکام‌بخشی مدارس فرسوده/ سرانه آموزشی ۲۷۶ منطقه پایین‌تر از متوسط کشوری

شهره دانشیار

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با بیان اینکه میزان مدارس مستحکم از حدود ۱۹ درصد به حدود ۸۰ درصد رسیده است گفت: سرانه فضای آموزشی در ۲۷۶ منطقه پایین‌تر از متوسط کشوری است که باید با اولویت به این مناطق توجه شود .

صاحب‌خبر -

مجید عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رئیس‌جمهور آینده باید توجه ویژه‌ای به نظام آموزشی داشته باشد، گفت: برنامه هفتم توسعه نیازمندی‌های مربوط به حوزه ساخت، توسعه و تجهیز مدارس کشور را پیش بینی کرده و ریل گذاری‌های خوبی در این بخش اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه مسیری که دولت سیزدهم در حوزه ساخت، تجهیز و مدرسه‌سازی طراحی کرده بود، مسیری بسیار مناسب بود که با سرعت خیلی خوبی به انجام رسید، افزود: توجه به برخی از رویکردهای جدی در حوزه مدرسه‌سازی، به عنوان نسل دوم مدرسه‌سازی ایران باید مورد توجه رئیس‌جمهور آینده قرار گیرد.

معاون سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با بیان اینکه ساخت مدارس بزرگ مقیاس، تنوع بخشی به فضاها و محیط‌های یادگیری در عرصه مدرسه‌سازی، چند منظوره کردن فضاهای آموزشی مدرسه تحت عنوان «طرح مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله» و قرارگرفتن مدرسه در کنار مسجد به عنوان یکی از خطوط کلی باید در نظر گرفته شود ادامه داد: ارتقای سرانه در نقاط بحرانی، توجه به فضاهایی با سرانه پایین و توجه به مناطق مهاجر پذیر باید جز اصول مدنظر گرفته عدالت آموزشی در حوزه وزارت آموزش پرورش و نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد .

بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی

عبداللهی با بیان اینکه عدالت آموزشی یعنی دسترسی برابر تمام دانش‌آموزان به فضاهای آموزشی، استفاده از فرصت‌های برابر آموزشی و تجهیزات، فرصت استفاده از فضای آموزشی نو و مستحکم که با اولویت باید به آن توجه شود گفت: ما در برنامه هفتم توسعه چند محور اساسی داریم، از جمله سرانه آموزشی که در دولت بعد باید ۱۴ میلیون متر مربع فضا ساخته شود که این رقم منابع اعتباری بالایی نیاز دارد البته با ساخت این میزان، همچنان با سرانه تعیین شده در سند تحول یعنی ۲.۴ مترمربع و با استانداردهای جهانی نیز فاصله زیادی داریم.

وی در ادامه به محور مقاوم‌سازی و استحکام بخشی به بناها اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی است و باید دولت یک بار به مانند اوایل برنامه پنجم توسعه کشور از محل صندوق ذخیره به موضوع مدارس نامقاوم ورود کند و این موضوع را از روی میز وزارت آموزش و پرورش بردارد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با بیان اینکه میزان مدارس مستحکم از حدود ۱۹ درصد به حدود ۸۰ درصد رسیده ادامه داد: کمک به حوزه تجهیزات مدارس و فضاهای نیازمند گرمایش و سرمایش از جمله موضوعاتی است که رئیس جمهور آینده باید به آن توجه کند.

عبداللهی با بیان اینکه عرصه مدرسه‌سازی یکی از فعالیت‌های نشان دار دولت آینده خواهد بود، گفت: این فعالیت جز فعالیت‌های نشاندار این دولت نیز بوده و در این دولت حدود ۳۳ هزار کلاس درس و روزی هشت مدرسه تحویل نظام تعلیم و تربیت داده شده است.

وی با بیان اینکه سرعت در ساخت و ارتقای کیفیت ،تلاش برای کاهش قیمت تمام شده ، صنعتی‌سازی، تطبیق آنچه در مدارس اتفاق افتاده با استانداردهای روز دنیا و تبدیل مدرسه به یک فضای چند منظوره، مدارس را به کانون مدیریت بحران تبدیل کرده است افزود: وقتی حادثه‌ای اتفاق می افتد چادرهای اسکان موقت اضطراری در مدارس برپا می‌شود زیرا مدارس همواره سرپا هستند و امکاناتی ازجمله سرویس بهداشتی و امکان دپوی اقلام و تجهیزات در آن وجود دارد که این فرصت مغتنمی است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس عنوان کرد: مشی و منشی که در حوزه مدرسه‌سازی با قدمت حدود ۵۰ سال در کشور شکل گرفته و بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشته در دولت آینده هم با همین حدت و شدت باید پیش برود.

عبداللهی با بیان اینکه ۲۷۶ منطقه آموزشی، سرانه آن از متوسط کشور پایین‌تر است اظهار کرد: باید ساخت فضای آموزشی در این ۲۷۶ منطقه تمرکز شود تا به متوسط سرانه کشور که عدالت آموزشی است و در سند تحول به آن توجه شده برسند.خوشبختانه نقشه راه سند تحول، در انتهای دولت سیزدهم تصویب و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و به سمع و نظر رهبر معظم انقلاب هم رسید تا چراغ راه دولت آینده برای حوزه مدرسه‌سازی و نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

انتهای پیام

نظر شما