شناسهٔ خبر: 67532114 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی رخدادهای لرزه‌ای در هفته گذشته

قصرشیرین با ۳ زلزله لرزید و جزیره خارک زمینلرزه ۳ را تجربه کرد

مریم رضایی

در هفته گذشته قصرشیرین استان کرمانشاه با ۳ زمینلرره به بزرگای ۴.۷، ۳.۸ و ۲.۸ لرزید، ضمن آنکه در شول آباد استان لرستان زلزله ۳.۸ و در جزیره خارک زلزله ۳ به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در هفته گذشته قصرشیرین استان کرمانشاه با ۳ زلزله به بزرگای ۲.۸، ۳.۸ و ۴.۷ رخ داد.

استان کرمانشاه به دلیل قرارگیری در محدوده زاگرس، دارای فعالیت لرزه‌ای بالایی است. این زمینلرزه‌ها معمولا در اطراف گسل‌های لرزه‌ای شناخته شده استان رخ می‌دهد که از آن جمله می‌توان به «گسل مرتفع زاگرس» (High Zagros Fault, HZF) اشاره کرد. این گسل با درازای ۱۳۷۵ کیلومتر و راستای شمال غربی- جنوب شرقی و با شیب به سوی شمال‌شرقی، از نوع راندگی است. این گسل در طول کمربند زاگرس امتداد دارد.

زمین‌لرزه ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۶ هجری‌شمسی (۱۲ دسامبر ۲۰۱۷ میلادی) ازگله – سرپل‌ذهاب با بزرگی ۷.۳ از رخدادهای لرزه‌ای مهم این استان است که در نزدیکی مرز ایران و عراق، در حد فاصل شهرهای ازگله و سرپل ذهاب کرمانشاه ثبت شد. نقطه شروع شکستگی در حوالی ازگله بوده و به سمت شهر سرپل-ذهاب گسترش یافته بود.

گسل پیشانی (جبهه) کوهستان زاگرس (Mountain Front Fault, MFF)، صحنه گسل (Sahneh Fault)، گسل مروارید از دیگر گسل‌های این استان است.

علاوه بر آن در استان فارس زمینلرزه‌های ۳.۱ در دهرم، ۳.۴ در بابا منیر و ۳ در بیرم به ثبت رسید.

جزیره خارک استان بوشهر با بزرگای ۳ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای هفته گذشته است.

جزئیات زمینلرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۹ تیر

در دهرم استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۸ کیلومتری دهرم استان فارس و ۴۱ کیلومتری ریز و ۵۰ کیلومتری جم استان بوشهر گزارش شد.

فهرج استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۵۳ کیلومتری فهرج، ۵۹ کیلومتری نرماشیر و ۶۸ کیلومتری بروات این استان گزارش شد.

شول آباد استان لرستان نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۱۲ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۹ کیلومتری شول آباد، ۵۷ کیلومتری الیگودرز و ۵۹ کیلومتری ازنا این استان بوده است.

در رودبنه استان گیلان زلزله ۲.۹، در تربت حیدریه استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ و در دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۷ رخ داد.

آبدان استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۳ کیلومتری آبدان، ۱۸ کیلومتری ریز و ۲۳ کیلومتری بندر دیر این استان گزارش شد.

یکشنبه ۱۰ تیر

در بابامنیر استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۵ کیلومتری بابامنیر استان فارس و ۳۳ کیلومتری باشت و ۴۰ کیلومتری دوگنبدان استان کهگیلویه وبویر احمد بوده است.

در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۸ و در یزدانشهر استان کرمان زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

دوشنبه ۱۱ تیر

قصرشیرین استان کرمانشاه با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۷ در عمق ۱۴ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۲ کیلومتری قصر شیرین و ۳۷ کیلومتری سرپل ذهاب این استان بوده است.

بیرم استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۲۳ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۳ کیلومتری بیرم، ۲۳ کیلومتری اشکنان و ۲۷ کیلومتری اهل این استان گزارش شد.

در کیانشهر استان گیلان زلزله ۲.۸، در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ و در جایزان استان خوزستان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

سه شنبه ۱۲ تیر

در دولت آباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷، در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۹، در بلوک استان کرمان زلزله ۲.۵ و در زمان آباد استان سمنان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

قصرشیرین استان کرمانشاه زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۷ کیلومتری قصر شیرین این استان و ۳۷ کیلومتری عراق گزارش شد.

جزیره خارک استان بوشهر با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۱ کیلومتری جزیره خارک، ۳۷ کیلومتری بندر گناوه و ۴۱ کیلومتری امام حسن استان بوشهر بوده است.

چهارشنبه ۱۳ تیر

مراوه تپه استان گلستان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۶ کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۰ کیلومتری مراوه تپه و ۵۰ کیلومتری گلی داغ این استان به ثبت رسید.

در سیلوانه استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵ و در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۹ رخ داد.

در اشنویه استان آذربایجان غربی زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۵ کیلومتری رخ داد و رومرکز آن در ۲۲ کیلومتری اشنویه، ۲۷ کیلومتری سیلوانه و ۲۹ کیلومتری نالوس این استان به ثبت رسید.

پنجشنبه ۱۴ تیر 

در قلعه قاضی استان هرمزگان زلزله ۲.۸ و در نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۷ رخ داد.

هیر استان اردبیل با زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۶ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری هیر و ۲۶ کیلومتری آبی بیگلوی استان آذربایجان غربی و ۲۶ کیلومتری حویق استان گیلان بوده است.

دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید و کانون آن در  ۱۹ کیلومتری دهدشت، ۲۰ کیلومتری گراب سفلی و ۲۱ کیلومتری چرام این استان بوده است.

انتهای پیام

نظر شما