شناسهٔ خبر: 67531430 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشارکت ۶۶ درصدی مردم استان اردبیل در دور دوم انتخابات

اردبیل- ایرنا- استاندار اردبیل اعلام کرد: تا حوالی ساعت ۲۳ شامگاه جمعه حدود ۶۶۸ هزار رای در سطح استان اردبیل ثبت شده که حاکی از مشارکت بیش از ۶۶ درصدی مردم اردبیل در دور دوم انتخابات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سیدحامد عاملی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: استان اردبیل با برگزاری مطلوب انتخابات در دور اول چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری موفق شد از نظر مشارکت رتبه هفتم کشوری را به دست آورد.

وی با اشاره به تدارک و برنامه ریزی برای برگزاری انتخابات در ۵۰ روز افزود: نیاز بود که امکانات و زمینه‌های لازم برای برگزاری انتخابات فراهم شود که این کار سنگین در این مدت با تلاش عوامل برگزاری انتخابات در مرحله اول را انجام شد.

استاندار اردبیل اضافه کرد: کاندیداهای محترم در این یک هفته برنامه‌های خود را مطرح کردند و مسائلی که لازم بود، بیان کردند و گروه‌های مختلف مردم استان و کشور انتخاب خود را انجام دادند.

وی با اشاره به حضور پرشور مردم در این انتخاب تا ساعت ۲۴ اظهار کرد: فردا روز همدلی و همراهی است و رئیس جمهور منتخب ملت، رئیس جمهور تمام مردم کشور است، چه کسانی که طرفدار او بودند و چه کسانی که از نامزد دیگر حمایت کردند.

عاملی همچنین گفت: انتخاب ملت رئیس جمهور تمام مردم عزیز است و از فردا روز همدلی و همراهی است و باید همه دست به دست بدهند تا رئیس جمهور منتخب مردم در مسیر پیشرفت و توسعه و حل مشکلات مردم پیش برود.

وی افزود: بر همه لازم است تا کمک کنند که رییس جمهور منتخب بتواند مسیر رشد و بالندگی کشور را جلو ببرد و بر همین اساس، فردا روز خوب و آغازی دوباره برای حرکت در مسیر رشد و توسعه و پیشرفت کشور خواهد بود.

به گزارش ایرنا، حضور مردم استان اردبیل در پای صندوق رای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ساعات عصر افزایش محسوسی یافت و تا ساعات آخر شب و جمعیت کثیری در شعب اخذ رای حاضر شدند.

اقشار مختلف مردم اردبیل از ساعت هشت صبح امروز جمعه ۱۵ تیرماه با حضور در پای صندوق‌های رای حاضر شدند و هر چند که مسئولان ستاد انتخابات استان اردبیل تاکید کردند که شهروندان رای دادن خود را به ساعات پایانی روز موکول نکنند، ولی در ساعات آخر روز و رسیدن به ساعات پایانی رای‌گیری، حضور مردم این استان در پای صندوق‌های رای پررنگ‌تر شد.

مردم استان اردبیل از صبح امروز با حضور در یک هزار و ۳۷۵ شعبه رای گام دوم انتخابات را پرشورتر از مرحله قبل شروع کردند تا با انتخاب رییس جمهور دوره چهاردهم، سرنوشت و مقدرات کشور را برای چهار سال آینده تعیین کنند.

پس از برگزاری این انتخابات در دور نخست در روز هشتم تیرماه و به علت عدم احراز آرای کافی برای انتخاب رئیس جمهور، رقابت بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان دارندگان بالاترین آرا به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه ۱۵ تیرماه کشیده شد.

به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور، در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شده، مسعود پزشکیان با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با کسب ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏رای به دور دوم راه یافتند.

بر اساس این گزارش در این مرحله ۳۱ هزار نفر از عوامل اجرایی نظارتی، پشتیبانی و انتظامی در سطح استان دست‌اندرکار برگزاری انتخابات در یک هزار و ۳۷۵ شعبه اخذ رای هستند. بیش از یک میلیون نفر از مردم استان اردبیل واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد حدود ۵۵ هزار نفر رای اولی بوده و برای نخستین بار پای صندوق‌های رای رفتند.

بر این اساس، در مرحله اول انتخابات مسعود پزشکیان ۷۷.۳ درصد از آرا و سعید جلیلی ۱۴.۷ درصد آرای مردم استان اردبیل را کسب کردند و مردم استان اردبیل در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیر ماه، مشارکتی بالاتر از میانگین کشوری را رقم زدند.

طی یک هفته اخیر بعد از اعلام نتایج مرحله نخست انتخابات، فضای عمومی شهرها و روستاهای استان به ویژه فضای مجازی مملو از تبلیغات طرفداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود و ستادهای انتخاباتی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در سطح استان در این مرحله با اتخاذ راهکارهای خلاقانه و بدیع، سعی در اقناع شهروندان برای حضور در پای صندوق‌های رای داشتند.

به گفته رضا قاسمیان ، معاون استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل در مرحله اول ۵۰۴ هزار و ۶۰۲ نفر معادل ۴۸.۵ درصد از واجدان شرایط پای صندوق‌های رای حضور یافتند که از این تعداد مسعود پزشکیان ۳۸۲ هزار و ۶۴۷ رای، سعید جلیلی ۷۲ هزار و ۸۷۸ رای، محمدباقر قالیباف ۳۶ هزار و ۳۷۷ رای و مصطفی پورمحمدی ۲ هزار و ۶۷۶ رای را کسب کردند و تعداد آرای باطله هم ۱۰ هزار و ۲۴ رای بود.

طبق اظهارات رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل، مشارکت در شهرستان اردبیل ۴۷.۶ درصد، در نمین ۴۲.۷۲ درصد، نیر ۵۵.۸ درصد، سرعین ۷۹.۷۵ درصد، پارس‌آباد ۴۷.۳۷ درصد، بیله‌سوار ۴۰.۷۵ درصد، اصلاندوز ۵۲ درصد، گرمی ۴۳.۳ درصد، انگوت ۴۷.۲ درصد، مشگین‌شهر ۵۲.۸ درصد، خلخال ۴۹.۷ درصد و کوثر ۵۳.۱ درصد بود.

دادستان استان اردبیل نیز ضمن دعوت از اقشار مختلف برای حضور حداکثری در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، از هواداران نامزدها و رسانه‌ها خواست تا نسبت به رعایت قانون تا پایان فرآیند انتخابات تمکین داشته، از بیان اخبار بدون مبنا و غیرمستند و نیز از هرگونه اعلام غیررسمی و زودهنگام نتایج انتخابات خودداری کنند.

جلال آفاقی افزود: هر گونه اقدام رسانه‌ای که موجب تشویش اذهان عمومی و القای پیروزی زودهنگام یک نامزد شود، تحت پیگرد دادستانی قرار خواهد گرفت.

نظر شما