شناسهٔ خبر: 67530422 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رای اولی های آذربایجان غربی و تمرین نقش آفرینی سیاسی

ارومیه- ایرنا- حس خوب اثرگذاری در سرنوشت، هیجان و شوق وصف ناپذیری را در قشر نوجوان به‌ویژه رای اولی ها درآذربایحان غربی به وجودآورده و آنها را فارغ از هر حاشیه ای برای مشارکت در سرنوشت خود و رسیدن به وضع مطلوب برخاسته از سنی که دارند، پای صندوق های رای کشانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امیدوارتر از همه در صف هستند گاهی سلفی موبایلی می گیرند و گاهی با شوخ طبعی و نشاطی مضاعف که دارند به صف های طویل در مقابل صندوق های رای گیری حال و هوای دیگری می دهند.

به دلیل سنین نوجوانی و جوانی آینده را روشن تر می بینند و امیدوارتر هستند؛ نوجوان و جوان اهل تغییر و تحرک و اهل متوقف نشدن، اهل اصلاح و تحول و آرمانی نگریستن به همه چیز و دارای روحیه ای آرمانخواهانه است.

رای اول شدن زمانی برای بروز دوران اعتماد به نفس سیاسی و اجتماعی است؛ اگر به ظرفیت رای اولی ها واقف باشیم و این استعدادهای درونی را زنده کنیم، قدرت برانگیختگی اجتماعی شان شورانگیز است.

در این روزها با این لشکر پرشور در عرصه انتخابات در فضای واقعی و مجازی می شود شگفتی آفرید و دشمنان را هم انگشت به دهن گذاشت.

نقش افرادی که برای نخستین بار پای صندوق‌های رای حضور یافته و به اصطلاح رای اولی نامیده می‌شوند، علاوه بر اینکه شور و اشتیاق بیشتری برای حضور دارند، موثر و سازنده است.

این مطالب بخشی از صحبتهای یک رای اولی در شهر ارومیه است که از جنب و جوشش در هنگام مصاحبه می شود فهمید که بیقرار شرکت در این انتخابات است.

مریم موسوی به عنوان یک رای اولی دیگر معتقد است انتخاب افراد اصلح بسیار اهمیت دارد، و در این زمینه کمک خانواده و راهنمایی های آنان بسیار موثر خواهد بود.

وی یاری گرفتن از اعضای خانواده را مهم می داند چون برای نخستین بار چنین بار سنگینی را بر دوش می‌کشد و می گوید: باید با انتخاب فرد یا افراد اصلح، بلوغ سیاسی خود را استارت بزند.

رای اولی های آذربایجان غربی و تمرین نقش آفرینی سیاسی

این رای اولی اضافه می کند: حتما بعد از رای دادن رای خودم را استوری می کنم تا برای دوستانم هم انگیزه ای برای مشارکت باشد و بدانند که چقدر ارزشمند است تا در اولین تجربه سیاسی کشورمان سهیم باشیم.

وی با بیان خاطره ای از دوران کودکی اش افزود: در دوران کودکی عاشق انداختن آرای والدینم به صندوق بودم بدون اینکه مفهوم این کار را بدانم و امروز خودم به سن تکلیف سیاسی رسیدم و پای صندوق رای هستم.

اما شور و شوق سیاسی رای اولی فقط در پای صندوقهای خلاصه نمی شود و با گشت و گذاری در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی امروز شوق و ذوق رای اولی ها را با استوریهایشان و عکس سلفی هایی که می گیرند می شود دید و حس کرد آنان حتی مطالباتشان را هم در قالب طنز و موسیقی به تصویر می کشند و به نوعی در تشویق شهروندان به رای دادن ایفای نقش می کنند.

برنامه های تلویزیونی و شبکه های مجازی در انتخاب من موثر بود

یکی از این رای اولی ها که در حال عکس گرفتن با دوستش کنار صندوق هاست، می گوید: با وجود اینکه پخش مناظرات در زمان امتحانات نهایی ما بود اما من سعی کردم از تلویزیون و شبکه‌های مجازی نظرات و گفت‌و شنود نامزدهای انتخاباتی را بشنوم و سپس تصمیم‌ نهایی را بگیرم.

رای اولی های آذربایجان غربی و تمرین نقش آفرینی سیاسی

وی اضافه می کند که عرصه انتخابات برای ما دانش آموزان به ویژه رای اولی ها عرصه ای هیجان انگیز است و شاید با حضور در ستادهای تبلیغاتی و پای صندوق های اخذ رای تلاش مان برای آینده و حضورمان به عنوان نامزد انتخاباتی بیشتر شود و حتی می توانیم از این افراد درس هایی یاد بگیریم.

میخواهم در سرنوشت کشورم تاثیر گذار باشم

مینا محمدی دانش‌آموزان پایه دوازدهم است که امسال رای اولی محسوب می‌شود، او هم به خبرنگار ایرنا گفت: با شرکت در انتخابات می‌خواهم در آینده کشورم سهیم باشم.

این دانش‌آموز همچنین اظهار کرد: ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را با راهنمایی معلمان و خانواده ام مدنظر قرار دادم و همچنین نظر نامزدهای انتخاباتی در حوزه بانوان برایم اهمیت بسیاری داشت چرا که رئیس جمهور یک کشور باید مدافع حقوق زنان باشد.

سال‌های قبل هم انتخابات برایم اهمیت داشت و همیشه می‌خواستم که خودم بتوانم رای دهم و امسال خودم حق رای دارم و این موضوع برایم شیرین است.

مناظرات به ما رای اولی ها محتوای خوبی برای انتخاب اصلح ارائه داد

یک رای اولی که خود را امیررضا معرفی می کند، افزود: مناظره‌های انتخاباتی حال و هوای خاصی در جمع‌های دوستانه ما به راه انداخت، و محتوای خوبی به ما برای انتخاب اصلح ارائه کرد؛ من هم از بُعد جدی و بیان نظرات به این برنامه‌ها نگاه کردم و هم شوخی‌هایی که مردم با نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی می‌کنند، برایم جالب است.

امیر رضا اضافه کرد: انتخاب ما بیشتر از چهار سال از سرنوشت کشور را هم مشخص می‌کند چراکه هر طرح و اقدام در دولت‌ها تا سال‌ها بعد هم اثر دارد، بنابراین باید شخصی را انتخاب کنیم که برنامه‌ریزی‌های منظم و کارشناسی دارد.

وی گفت: رسیدگی به مشاغل و اقتصاد کشور مهم‌ترین بعد برای انتخاب من است، وقتی تورم در جامعه زیاد می‌شود من و امثال من از آینده می‌ترسیم و به دنبال نوری هستیم که مسیر را برای ما روشن کند.

رای اولی های آذربایجان غربی و تمرین نقش آفرینی سیاسی

به گزارش ایرنا، دور نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه گذشته، هشتم تیر برگزار شد و به دلیل کسب نشدن اکثریت مطلق آرا توسط هیچ کدام از نامزدهای حاضر در آن انتخابات شامل مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف، این انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در دور دوم نیز مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری با هم رقابت می کنند.

در این دور که از هشت صبح امروز، جمعه آغاز شده ، کسب اکثریت نسبی نیاز است و هرکسی که رای بالاتری بیاورد، نهمین رییس جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین دوره خواهد بود.

نظر شما