شناسهٔ خبر: 67527555 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رای اولی‌های خیابان «سروش» اصفهان در راه کسب نخستین تجربه سیاسی

اصفهان- ایرنا - دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز جمعه در حال برگزاری است و انتظار می‌رود اصفهان باردیگر یک رویداد انتخاباتی پرشور را رقم بزند و در گرماگرم تکوین این رخداد، رای اولی‌های خیابان «سروش» نصف جهان نیز در مسیر کسب نخستین تجربه جامعه‌پذیری سیاسی خود قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حضور رای ‌اولی‌ها، تاثیر وِیژه‌ای در آینده سیاسی کشور دارد و پرپیداست که تقویت دموکراسی در ایران با حضور در این رویداد سیاسی گره خورده است.

به اعتقاد کارشناسان، اهمیت حضور رای اولی‌ها در انتخابات را شاید خود آنها هنور به روشنی درنیافته باشند اما آنها می‌توانند با آرای خود اساسی‌ترین نقش را در تشکیل یک دولت مقتدر ایفا کنند و با نقش‌آفرینی علاوه بر مشارکت در تکوین سرنوشت خویش، در راه ساختن ایران آباد نیز سهیم باشند.

نصب تصاویر کاندیداها در جای جای خیابان‌ها و پیاده‌روهای شهر اصفهان، صحنه‌ای پویا از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نمایش می‌دهد و در همین راستا در پیاده‌روی خیابان سروش این شهر، در هوای گرم تابستان، شوق سیاسی و روح کنشگری انتخاباتی موج می‌زند.

علی یک جوان‌ رای اولی و شاگرد یک تعمیرگاه موتورسیکلت در همین خیابان است که با دست‌های روغنی‌، عرق پیشانی‌اش را پاک می‌کند و با چهره خسته‌اش نشان می‌دهد که تمایلی به صحبت کردن ندارد اما با بی‌حوصلگی می‌گوید: من رای اولی هستم، اما رای من که همیشه برای کسب رفاه و زندگی راحت تلاش کرده ام، چه تاثیری دارد.

او با صدای بلند از مشکلاتش سخن می‌گوید و اینکه دوست دارد با خیال آسوده به باشگاه و استخر برود، مطالعه کند و دور دنیا را بگردد اما بخاطر خرج خانواده‌اش مجبور است از صبح تا شب تلاش کند.

برغم نقش تعیین کننده رای‌اولی‌ها در انتخابات، این جوان اصفهانی نمی‌داند که با حضورش در انتخابات می‌تواند، پایه‌های مردم سالاری در کشورش را نهادینه کند.

او در باره حضورش در انتخابات هنوز، کمی تردید دارد اما یادآور می‌شود که شاید در ساعات آینده امروز و برخلاف مشکلات بازدارنده‌اش در راه شرکت در انتخابات، تصمیم نویی را در راه تحصیل نخستین تجربه سیاسی زندگی خود اتخاذ کند.

محمد نیز شاگرد یک فروشگاه لوازم خانگی است که تصویر یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری را در دست دارد و با دست دیگرش شیشه مغازه‌اش را تمیز می‌کند و بعد این تصویر را به شیشه می‌چسباند. قیافه‌اش نشان ‌می‌دهد که رای اولی است.

او می‌گوید: مناظره‌ کاندیدها را بدقت دنبال کردم چون سرنوشت و آینده‌ام را در داشتن یک ایران آباد می‌دانم و امروز در انتخابات شرکت کردم و رای‌ خود را به صندوق انداختم.

محمد می‌داند که ما با رای دادنش در نهادینه سازی دموکراسی در کشورش تاثیرگذار است اما فقط از رییس جمهور منتخبش می‌خواهد که به وعده‌هایش عمل کند.

این رای اولی اصفهانی، امید به آینده، اشتغال، معیشت و رفاه را از نیازهای اصلی مردم ایران می‌داند و به تصویر کاندیدای مورد نظرش نگاه می‌اندازد و امیدوارانه تاکید می‌کند: نامزد منتخب من، برنامه‌های واقعی برای بهبود شرایط کنونی کشور دارد.

در پیاده‌رو خیابان سروش اصفهان، در هوای گرم و سوزان تابستان، شور مردم برای مشارکت در انتخابات بالا گرفته است. محمد در کنار فروشگاه خود ایستاده و با نگاه به تصویری کسی که امید دارد رییس جمهور آینده‌ کشورش شود، با لهجه گرم اصفهانی کد کاندیدایش را با صدای بلند می‌خواند و از رهگذران می‌خواهد تا به نامزد مورد نظر او رای بدهند.

«مینا» هم رای اولی دیگری از اهالی اصفهان است که بخوبی می‌داند حضورش در انتخابات، چقدر اهمیت دارد.

او که در مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز پای صندوق رای رفته، از تجربه شیرینش در این زمینه سخن می‌گوید و اینکه دوست دارد در قبال اعتمادی که به کاندیدای منتخبش کرده است او هم برای بهبود شرایط کشورش بخصوص جوانان بکوشد.

مینا، رفع مشکلات اجتماعی، اقتصادی و داشتن برنامه‌های واقع گرایانه را برای توسعه کشور مهم می‌داند و از رییس جمهور منتخب انتظار دارد تا به رونق و پیشرفت کشور بیندیشد و با کاهش تورم و ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌ها، راه‌حل‌های موثرتری را برای رفاه مردم بیابد.

او در عین حال از اعتقاد عمیقش به ارزش‌های اسلامی سخن می‌گوید و از هموطنانش بخصوص رای اولی‌ها می‌خواهد تا برای رسیدن به خواسته‌های خود با حضور در پای صندوق‌های رای و انتخاب نامزد اصلح، گام درست را برای رفع مشکلات کشور بردارند و امیدوار باشند که با حضورشان در انتخابات، در شکل دهی آینده روشن کشور سهیم شده‌اند.

وجه غالب خواسته‌ها و توقعات رای اولی‌های خیابان سروش اصفهان، رفع مشکلات معیشتی و تورم و افزایش کیفیت زندگی جوانان است.

با اینکه برخی از آنها هنوز تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات روز جاری نگرفته‌اند اما برخی هم، نفس حضورشان را به مثابه آفرینش اراده‌ای مشترک برای اتخاذ یک تصمیم سیاسی اثرگذار در کشور می‌دانند و معتقدند: رییس جمهور منتخب با یافتن راهکارهای مناسب و پایدار می‌تواند برای توسعه ایران و رفاه مردم گام‌های اساسی بردارد.

به گزارش ایرنا، مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری جمعه هشت تیر برگزار شد. بر اساس اعلام وزارت کشور در مرحله اول ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شده که مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

رای‌گیری در حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور انجام می‌شود و هر یک از نامزدها که حتی یک رای بیشتر کسب کند، پیروز انتخابات خواهد بود.

دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح امروز جمعه با حضور پرشور مردم در سراسر کشور آغاز شده است و مسوولان پیش بینی کرده‌اند با توجه به تاثیر بازتاب مناظره‌های این ۲ نامزد و انبوه تحلیل‌هایی که در ادامه آن منتشر شده بود، میزان مشارکت انتخاباتی ایرانیان در این مرحله افزایش پیدا کند.

در دور دوم این انتخابات، مردم از بین مسعود پزشکیان با کد ۲۲ و سعید جلیلی با کد ۴۴، رییس جمهور آینده را انتخاب می‌کنند.

نظر شما