شناسهٔ خبر: 67526440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اکونومیست: بایدن کنار برود

ایسنا

مجله انگلیسی نوشت روش ناکارآمد دموکرات‌های آمریکا برای توجیه عملکرد ضعیف بایدن در مناظره انتخاباتی با ترامپ و پافشاری خود او برای ماندن در این رقابت، خلاف دموکراسی آمریکایی است .

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، در پی عملکرد ضعیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در مناظره انتخاباتی این کشور در مقابل «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواه او که به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال جایگزینی او با نامزدی دیگر دامن زده است، در یادداشت اکونومیست با تیتر «چرا بایدن باید کناره‌گیری کند» آمده است که او و حزبش خود را ناجیان دموکراسی می‌دانند اما عملکردشان با آن مغایرت دارد.

در این یادداشت آمده است: با وجود آن که مناظره ریاست‌جمهوی برای بایدن بسیار بد بود، لاپوشانی آن بدتر بوده است. نظاره مرد سالخورده‌ سردرگمی که تلاش می‌کرد کلمات و وقایع را به یاد بیاورد، دردناک بود. ناتوانی او در پیش بردن بحثی با یک رقیب ضعیف نیز دلسردکننده بود اما تلاش کارزار انتخاباتی او برای انکار آنچه ده‌ها میلیون آمریکایی به چشم خود دیده بودند، از این ۲ مورد نیز آزاردهنده‌تر بود، چراکه فریب و بی‌صداقتی صورت گرفته با این کار باعث برانگیختن انتقادات و نارضایتی می‌شود.

در ادامه این مطلب با اشاره به نارضایتی در حال شکل‌گیری در میان اعضای ارشد حزب دموکرات که آشکارا خواستار کناره‌گیری او شده‌اند، مطرح شد: نارضایتی‌های علنی اعضای ارشد دموکرات در مقایسه با موج نگرانی و هراسی که در میان آن‌ها در حال شکل‌گیری است، ناچیز است. بیشتر آن‌ها باید فورا با این واقعیت مواجه شوند که اگر الان معترض نشوند، ترامپ پیروز خواهد شد. آن‌ها به منظور بازسازی سیاسی مورد نیاز آمریکا در برهه کنونی، باید خواستار تغییر شوند؛ البته هنوز دیر نشده است.

اکونومیست نوشت: دموکرات‌ها، به درستی، استدلال می‌کنند که ترامپ برای رئیس‌جمهور شدن مناسب نیست اما این مناظره و پیامدهای آن ثابت کرد که بایدن نیز نامناسب است.

این رسانه انگلیسی دلیل اولی که بایدن، مناسب ریاست‌جمهوری نیست را «زوال عقل» او دانشته و نوشته است: بایدن هنوز می‌تواند در رویدادها و برنامه‌های کوتاه و با سخنرانی‌های مکتوب، به صورت فعال ظاهر شود اما نمی‌توان یک کشور ابرقدرت را با استفاده از اتوکیو (نمایشگری که متن خبرها و سخنرانی‌ها روی آن نمایش داده می‌شود) اداره کرد. نمی‌توان بحرانی بین‌المللی را به این دلیل که رئیس‌جمهور شب بدی را از سر می‌گذراند، متوقف کرد. آیا کسی که نمی‌تواند جمله‌ای درباره مدیکر را به پایان برساند، در زمینه کدهای هسته‌ای قابل اعتماد است؟

در ادامه این مطلب آمده است: بایدن در کاهش بنیه خود بی‌تقصیر است اما این امر در پافشاری او به صلاحیت داشتن که به تشویق خانواده‌اش، کارمندان ارشد و اعضای برجسته حزب دموکرات انجام شده، صادق نیست. ادعای بایدن مبنی بر این که برگزیدن او انتخاب میان درست و غلط است، به واسطه این امر که وجود کارزار انتخاباتی رقیب او مبتنی بر یک دروغ است، درست از آب در نمی‌آید.

اکونومیست با اشاره به این موضوع که «حامیان بایدن می‌گویند این ۹۰ دقیقه مناظره نباید عملکرد رئیس‌جمهور در سه‌سال و نیم گذشته را تحت‌الشعاع قرار دهد»، نوشت: اما آنچه اهمیت دارد، این است که آیا آن‌ها چهار سال بعد را نیز می‌بینند یا نه. دموکرات‌های ارشدی که این حرف‌ها از روی استیصال نقل محفلشان است یا در سکوت انتظار می‌کشند که اول کسی دیگر واکنش نشان بدهد، ممکن است فکر کنند که همچنان وفادار مانده‌اند اما آیا این وفاداری به کشورشان است یا به مقام و منصبشان؟

این مجله انگلیسی همچنین نوشته است: دموکرات‌ها ممکن است بگویند تاکتیک‌های آن‌ها، صرفا، سیاسی است. آن‌ها روش و وسیله ناپسند خود را با اهداف ادعایی‌شان برای نجات دادن دموکراسی آمریکایی از تاراج ترامپ نجات می‌دهند. این گونه دفاعیات به درد آمریکا نمی‌خورد. تاکتیک لاپوشانی نقص‌های خود با ارائه تصویری شیطانی از رقیب مدت‌هاست که به سیاست آمریکا آسیب رسانده است اما استفاده از تهدید ترامپ به عنوان یک «دیکتاتور» برای جبران ضعف آشکار بایدن، نوعی باج‌خواهی است.

اکونومیست با بیان اینکه «رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان رئیس‌ کشور تجسم ارزش‌های جمهوری است» ادامه داد: هرچه او بیشتر مرد سالخورده خودسری به نظر برسد که کار واقعی و سخت را به اطرافیانش واگذار می‌کند، بیش از پیش، اعتقاد آمریکایی‌ها را به نظام حکومتی آن‌ها(دموکرات‌ها) تضعیف خواهد کرد. بایدن به عنوان نماینده آمریکا در خارج از کشور، ضعف و ناتوانی را به نمایش خواهد گذاشت که باعث خرسندی چین و روسیه و نگرانی متحدان آمریکا خواهد شد.

در پایان این مطلب آمده است: گزینه دیگری نیز وجود دارد. بایدن باید از کارزار انتخابات کناره‌گیری کند. به این طریق، انتخابات می‌تواند به احیای نظام سیاسی بیانجامد. مزیت دموکراسی این است که رای‌دهندگان بتوانند حاکمان خود را انتخاب کنند اما انتخاب میان بایدن و ترامپ به انتخابی میان فردی عاجز و فردی تبدیل شده که هولناک بودن او در وصف نمی‌گنجد. آمریکایی‌ها سزاوار شرایط بهتری هستند.

نظر شما