شناسهٔ خبر: 67524914 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

شهر راز؛ دومین حضور امیدوارانه تا پویش‌های کودکانه+فیلم و عکس

شیراز-ایرنا- شانه به شانه، دوش به دوش پشت سر هم ایستاده‌اند تا حضور سرنوشت‌ساز خود را در امتداد صفی پُرشور به ثبت برسانند، هر کس از ورودی اصلی به جایگاه اصلی اخذ رأی نزدیک می‌شود و در صفی منظم برای شرکت در رویدادی که دومین مرحله‌اش را سپری می‌کند به انتظار می‌ایستد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، می‌گوید کاندیدای انتخابی‌اش هنوز نتوانسته رأی کافی را برای سکانداری دولت به ثبت برساند و او می‌خواهد شانس دوباره‌اش را برای راه‌یافتن این نامزد به پاستور امتحان کند.

پس از دقایقی صحبت کردن از ویژگی‌های نامزد موردنظرش، برای لحظه‌ای سکوت می‌کند تا بتواند صفی را که در قسمت میانی آن ایستاده برانداز کند؛ سپس نگاهی به ساعتش می‌اندازد و به صحبت‌ با هم‌صفی‌هایش ادامه می‌دهد، گویا برای دومین بار است که به این مکان آمده تا شاید این فرصت دوباره بتواند رویاهای دست نیافتنی‌اش را در قالب یک انتخاب مناسب محقق کند.

چند قدم آن طرف‌تر هم شماری از جوانان گرد هم آمده‌اند و با آب و تاب خاصی نظراتشان را در خصوص مناظرات انتخاباتی هفته اخیر با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

عده‌ای نیز که سن بیشتری دارند گرداگرد هم جمع شده‌اند و در رابطه با اینکه به چه کسی رأی بدهند با یکدیگر مشورت می‌کنند.

زن و مرد، پیر و جوان، همه در حرم مطهر شاهچراغ (ع) به صف شده‌اند و در حالی که هر کدام از آنها با هم‌صفی یا همراهان‌شان مشغول گفتگو پیرامون ۲نامزد انتخاباتی رییس جمهور هستند، مسیر پرازدحام صف را با مکث‌های دقیقه‌ای و گام‌های آهسته طی می‌کنند.

امروز برای آنها روز بزرگی‌ست؛ روزی که منتخب آن قرار است ضعف‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را با تصمیمات سازنده خود به فرصتی برای کشور تبدیل کند.

در این میان حضور پررنگ نیروهای اجرایی نیز در گوشه گوشه فضای رأی‌گیری به چشم می‌خورد؛ چند مرد و زن اطراف جایگاه اخذ رأی ایستاده‌ و همه‌جا را رصد می‌کنند؛ اگر کسی راهنمایی بخواهد با روی خوش به او کمک می‌کنند و گاهی هم مکان استقرار خود را از گوشه‌ای به گوشه دیگر تغییر می‌دهند، آنها در تلاشند تا این رویداد بدون دغدغه و در آرامش کامل برگزار شود.

اما حرم مطهر شاهچراغ (ع) تنها مکان برای حضور مردم فارس در انتخابات نیست، صفوف به هم پیوسته مردم در دیگر شعب اخذ رأی در خیابان‌های اصلی، محله‌ها و مدارس نیز به چشم می‌خورد؛ صفوفی که در برخی مکان‌ها مانند موکب «به عشق وطن» در بلوار چمران، آرامگاه حافظیه و سعدی به صورت ثابت و در برخی مراکز درمانی و اماکن عمومی هم به صورت سیار برپا شده است.

امروز همچنین شعب اخذ رأی سیار در اماکن نظامی، پادگان‌ها و روستاهای اطراف شیراز پیش‌بینی شده است.
با این حال حرم شاهچراغ (ع) به عنوان شلوغ‌ترین مکان رأی‌گیری به شمار می‌رود؛ مکانی که در همان ساعات آغازین اخذ رأی میزبان امام جمعه شیراز، استاندار فارس، رییس کل دادگستری و دادستان فارس بود.

آرامگاه‌های شاعران بزرگ شیراز از جمله حافظیه و سعدیه نیز از دیگر شعب اخذ رأی در شهر راز هستند که در دومین مرحله از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان محلی برای مشارکت گردشگران و شهروندان در این رویداد در نظر گرفته شده‌اند.

دومین حضور امیدوارانه تا پویش‌های کودکانه+فیلم

و اما یکی از نقاط عطف این دوره از انتخابات راه‌اندازی پویش‌های «سلیمانی‌ها آمدند» و «تا پای جان، برای ایران»‌ با موضوع انتخابات کودکان و نوجوانان در جای جای شهر شیراز است که این شعب نیز با هدف آشنایی این قشر با امر انتخابات و آموزش مشارکت‌های اجتماعی به آنها شکل گرفته‌اند؛ شعبی که امروز مملو از حضور پر شور آینده‌سازان کشور برای شرکت در یک رویداد سرنوشت‌ساز است؛ کودکان مشتاقی که با نقش‌هایی بر صورت و یا پوشیدن لباس‌های خاص به صورت نمادین در این رویداد شرکت کردند تا افزون بر همراهی خانواده‌هایشان در این امر مهم، از هم‌اکنون خود را محک بزنند و برای حضور در رویدادهای آینده آماده شوند. 

حضور برخی افراد با شکل و شمایل و لباس‌های خاص در پای صندوق‌های رأی نیز از دیگر صحنه‌های به یادماندنی در این دوره از انتخابات فارس است؛ رأی دادن مانکن‌های نقره‌ای در برخی شعب با حرکات بدون کلام توانست نظر بسیاری از رأی‌دهندگان را به خود جلب کند؛ مانکن‌هایی که حرکتی ندارند یا اگر هم داشته باشند، بدون کلام هستند. برخی از مردم این افراد را با مجسمه اشتباه و برخی هم با آنها عکس می‌گیرند.

امروز همچنین به درخواست بیماران در برخی مراکز درمانی، امکان رأی‌گیری برای آنها نیز فراهم شده؛ بیمارانی که با وجود ناخوش‌احوالی و وضعیت نامطلوب جسمی در تلاش هستند تا حضور خود را در این رویداد مهم به ثبت برسانند.

همزمان با برپایی صندوق‌های رأی در گوشه گوشه شیراز، شعب‌ اخذ رأی در شهرستان‌های مختلف فارس نیز راه‌اندازی شده‌اند، شعبی که شاهد اتفاقات منحصر به فرد و کم‌نظیری در این دوره از انتخابات هستند؛ حضور کودکان، نوجوانان و کهنسالان در شعبه‌های رأی‌گیری، آمدن مادران شهید در پای صندوق‌های رای، رای‌دادن زنی معلول در یکی از شعب لامرد از جمله صحنه‌هایی است که در این رویداد ملی به ثبت رسیده است.

دومین حضور امیدوارانه تا پویش‌های کودکانه+فیلم

در این میان حضور زن لامردی دارای معلولیت در انتخابات ریاست جمهوری بسیار قابل توجه بود؛ حضوری که نشان از اهمیت شرکت در این رویداد برای او و خانواده‌اش را می‌داد.

همچنین در این دوره از انتخابات حضور پایاپای جوانان و کهنسالان در شهرستان‌های مختلف فارس به چشم می‌خورد.

مادران شهدا نیز با آغاز رأی‌گیری در پای صندوق حضور یافتند تا با رای دادن دین خود را هم مانند فرزندان شهیدشان به انقلاب ادا کنند که مادر شهیدان عوضعلی وابوالقاسم بهرامی یکی از این بانوان بود که با حضور در یکی از شعب اخذ رای آباده در این امر سرنوشت‌ساز شرکت کرد.

دومین حضور امیدوارانه تا پویش‌های کودکانه+فیلم

همزمان با حضور و مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی، حضور کارکنان ادارات و مسئولان فارس در انتخابات نیز قابل توجه است به گونه‌ای که بسیاری از آنها تا ساعتی پیش از ظهر در شعب رأی‌گیری حاضر شده و آرای خود را به صندوق انداختند.

ساعاتی از ظهر گذشته و صفوف به هم پیوسته مردم همچنان در شعبه‌های اخذ رأی به چشم می‌خورد؛ صفوفی که امکان دارد تا پاسی از شب هم ادامه داشته باشند.

نظر شما