شناسهٔ خبر: 67516298 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خیزش برای معاینه فنی موتورسیکلت‌های آلاینده پایتخت

مژگان انصاری

مدتهاست که مدیران شهری پایتخت به دلیل سهم ۱۰ درصدی آلایندگی موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران بر لزوم اخذ معاینه فنی موتورسیکلت‌ها تأکید دارند، این در حالیست که موتورسیکلت‌ها زیربار اجرای قانون نمی‌روند، به‌ گونه‌ای که سال گذشته تنها ۵۰۰ دستگاه موتور برای اخذ معاینه فنی به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، برابر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ که شهرداری تهران منتشر کرده، از منابع مختلف در آلودگی هوا در کلانشهر تهران سهمی برای منابع متحرک قائل می‌شوند و سهم تولید آلاینده‌های گازی نزدیک به ۸۰ درصد عنوان می‌شود که از این ۸۰ درصد سهم خودروهای سبک ۳۷ درصد و سهم موتورسیکلت‌ها ۲۱ درصد است و در تولید ذرات معلق که یکی از عوامل آلودگی هوا در کلان شهرهاست، خودروهای دیزلی سهم قابل ملاحظه‌ای دارند و موتورسیکلت‌ها نیز یک سهم ۱۰ درصدی را به خود اختصاص می‌دهند.

با وجود آنکه موتورسیکلت‌ها سهم ۱۰ درصدی در آلایندگی هوا دارند و قطعا با انجام تست‌های معاینه فنی می‌توانند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند؛ اما با هیچ روشی صاحبان موتورسیکلت‌ها زیربار انجام معاینه فنی نمی روند و این در حالی است که برابر ماده شش قانون هوای پاک کلیه وسایل نقلیه موتوری ملزم به گرفتن معاینه فنی هستند؛ یعنی صرفا به خودروهای سبک و سنگین اشاره نمی‌شود و موتورسیکلت‌ها هم در مقوله وسایل نقلیه موتوری که بایستی معاینه فنی دریافت کنند قرار می گیرند، اما میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه با وضع این قانون نیز افزایش نیافت.

سردار سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در گفت وگویی اعلام کرد که موتورسیکلت‌ها باید مراحل سنجش آلایندگی را در مراکز معاینه فنی طی کنند و افزوده بود: اگر موتورسیکلتی معاینه فنی نداشته باشد مطابق دیگر وسایل نقلیه اعمال قانون خواهد شد چراکه از نظر ما هیچ تفاوتی بین موتورسیکلت و خودرو وجود ندارد و موتورسیکلت‌ها نیز باید مراحل سنجش آلایندگی را در مراکز معاینه فنی، طی کنند.

به گزارش ایسنا، مراکز معاینه فنی شهرداری تهران برای اجرای طرح های مربوط به کنترل معاینه فنی موتورسیکلت‌ها آمادگی کامل دارند و سید محمد مهدی میرزایی قمی مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان سهم موتورسیکلت‌ها در انتشار سالانه گازها و ذرات معلق در شهر تهران می‌گوید: بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ این منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده های گازی با سهم ۲۱.۳ درصد در رتبه دوم و در تولید ذرات معلق با سهم ۱۰.۱ درصد در رتبه سوم قرار دارند. به هر حال این ادله علمی نشان می دهد برای موتورسیکلت ها که سهم بالایی در آلایندگی هوا دارند بایستی چاره اندیشی و این وسایل نقلیه با مراجعه به مراکز معاینه فنی به صورت مستمر پایش و کنترل شوند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با توضیح اینکه در یک دهه اخیر سهم موتورسیکلت در جابجایی های روزانه شهر تهران از حدود ۷ درصد به ۱۳ درصد رسیده و پیش بینی می‌شود این سهم به ۱۵ درصد نیز افزایش یابد، می‌افزاید: این تغییر سهم نشان می دهد که مدهای حمل و نقل به سمت استفاده از این وسیله نقلیه به دلایل مختلفی تغییر یافته است. همین افزایش تعدد و اقبال عمومی در استفاده از موتورسیکلت باعث مشکلاتی برای شهر در بحث آلودگی هوا و تصادفات شده است.

به گفته وی، بنا بر اعلام پلیس راهور فراجا درصد بالایی از این موتوسیکلت ها متأسفانه کاربراتوری و فرسوده هستند. یک موتورسیکلت کاربراتوری میزان آلایندگی آن در مقایسه با یک موتورسیکلت با استاندارد تولید یورو چهار ، ۱۱ برابر و نسبت به یک خودرو با استاندارد تولید یورو پنج در حدود ۱۳ برابر بیشتر است. در بحث تصادفات هم تقریبا بیش از نصف تصادفات منجر به فوت در شهر تهران مربوط به این وسایل نقلیه می‌باشد.

میرزایی قمی با اشاره به مصاحبه اخیر رییس پلیس راهور فراجا در خصوص الزام اخذ معاینه فنی موتورسیکلت‌ها و اعمال قانون برای موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی مطابق با سایر وسایل نقلیه، اظهار می‌کند: براساس قانون، کلیه وسایل نقلیه ملزم به انجام دوره‌ای معاینه فنی هستند که موتورسیکلت‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند و در این راستا اجرای طرح‌های مختلف توسط پلیس و شهرداری تهران برای نظم بخشی به موتورسیکلت‌ها نشان می‌دهد مدیریت شهری برای ساماندهی این وسایل نقلیه دغدغه‌مند است.

وی با اشاره به مراجعه تنها حدود ۲۶۹ دستگاه موتورسیکلت از ابتدای سال تاکنون به مراکز معاینه فنی شهر تهران، می‌افزاید: شهر تهران از بضاعت ۱۱ خط معاینه فنی موتور سیکلت در مراکز برخوردار بوده که میزان مراجعات به این مراکز تقریبا صفر است. ضمن اینکه در سال گذشته میزان مراجعات موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران تنها ۸۲۳ دستگاه بوده که از این تعداد ۶۰ درصد آن از آلایندگی و ۲۰ درصد از آزمون ترمز مردود شده اند. ضمن اینکه برخی از موتورسیکلت‌ها نیز همزمان دارای چند نقص فنی بوده‌اند. 

میرزایی قمی با تأکید بر این موضوع که پیاده سازی هر انضباط اجتماعی و شهری علاوه بر برخوردهای قانونی، نیازمند اجرای طرح‌های ایجابی است، می‌گوید: در همین راستا مدیریت شهری در خصوص توسعه خطوط سیار معاینه فنی موتورسیکلت و پیش بینی طرح‌های تشویقی و حمایتی برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد که بزودی اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما