شناسهٔ خبر: 67514893 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر میراث فرهنگی:

ورود به مسجد وکیل رایگان شود

مرضیه جوانمردی فر

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر ضرورت برداشتن گیت فروش بلیت در مسجد تاریخی وکیل شیراز تأکید کرد و گفت: باید مردمی که در بازار هستند، بتوانند برای استراحت و نماز به مسجد وکیل بیایند.

صاحب‌خبر -

سید عزت‌الله ضرغامی امروز، ۱۴ تیرماه در حاشیه بازدید از پروژه‌های زندیه شیراز در جمع خبرنگاران در خصوص مسجد وکیل گفت: برای رفاه حال مردم‌ باید گیت فروش بلیت برداشته شود نیمکت و سایه‌بان گذاشته شود تا مردمی که به بازار می‌آیند برای استراحت و نماز وارد مسجد شوند.

وی با بیان این‌که رسانه‌ها در خصوص رایگان شدن مسجد وکیل پیگیری کنند، افزود: بحث پول برای مرمت حل خواهد شد اما فلسفه مسجد این نیست که پولی از مردم دریافت شود. رسانه این مورد را پیگیری کنند.

ضرغامی در خصوص هنر خاتم نیز گفت: هنر خاتم مظلوم واقع شده است. هفته قبل سفری به فیلیپین داشتیم. نشست سازمان گردشگری جهانی در منطقه شرق آسیا بود. سال‌ها این کشور به دنبال یک مرکز بود که موضوع گردشگری و صنایع دستی را به هم پیوند بزند. چند کشور به طور جدی نامزد این کار بودند و خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد، کشور ایران رتبه نخست صنایع دستی در جهان را دریافت کرد.

وی اظهار کرد: در اصفهان کارخانه ریسباف را از دولت و وزارت اقتصاد گرفتیم، مردم به وسیله صنایع دستی با ریشه‌های خود آشنا می‌شوند و این موضوع بسیار اهمیت دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز گفت: بیمه هنرمندان یادگار شهید رئیسی بود که با پیگیری‌ها و توجه ویژه ایشان هنرمندان بیمه شدند.

وی ادامه داد: ارگ کریم خان موقعیت خوبی برای حضور اساتید صنایع دستی دارد. غرفه‌های متعددی در این فضای تاریخی در اختیار آن‌ها قرار دادیم. کار کردن این اساتید یک نوع جاذبه گردشگری است خصوصاً گردشگران خارجی که می‌خواهند با صنایع دستی آشنا شوند.

ضرغامی تصریح کرد: اساتید برجسته صنایع دستی که خوشبختانه در استان فارس و شیراز جزو برجسته‌ترین اساتید صنایع دستی هستند می‌توانند در محل مناسب و محیط تاریخی میراث فرهنگی مثل ارگ کریم خان کارهای آموزشی انجام دهند که به نوعی ترویج صنایع دستی است.

 وی بیان کرد: تمام پایگاه‌های میراث فرهنگی به جز بخش کوچکی که مشکل دارند تبدیل به نمایشگاه، فروشگاه یا کارگاه آموزشی به طور کامل در اختیار صنایع دستی قرار می‌گیرد که این عمل از جمله اقدامات دولت شهید رئیسی بود.

ضرغامی در خصوص بازار وکیل که معماری کم نظیری از نظر بنا و ستون دارد، گفت: این بنا بیش از ۲۵۰ سال پابرجا مانده است. استمرار و مرمت این آثار نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد که از اعتبارات وزارت نفت برآورده خواهد شد و مرمت این آثار آرام آرام انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، در حاشیه سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شیراز مواردی به تصویب رسید. برای مرمت بازار وکیل با کمک استانداری فارس ۱۰۰ میلیون تومان سهم از مسئولیت اجتماعی وزارت نفت تأمین اعتبار شده است.

انتهای پیام

نظر شما