شناسهٔ خبر: 67514536 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

در هنگام گرما‌زدگی چه کار کنیم؟

تسنیم : سخنگوی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: از ابتدای سال تا کنون ۲ مورد ابتلا به گرمازدگی به اورژانس همدان گزارش شده است‌.

صاحب‌خبر -

فرشاد عبدالملکی اظهار داشت: هر ساله با شروع فصل گرما با بیماری گرمازدگی روبرو هستیم و تعدادی دچار این بیماری می‌شوند.

وی با بیان اینکه پارسال ۱۰ بیمار مبتلا به گرمازدگی در استان داشتیم، تصریح کرد: امسال هم از ابتدای سال تاکنون دو مورد گزارش شده است.

سخنگوی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: گرمازدگی وضعیتی است که در نتیجه فعالیت جسمی و یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دمای بالا در تابستان دیده می‌شود و نیاز به درمان اورژانسی دارد.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه عدم درمان بموقع گرمازدگی سبب آسیب به مغز، قلب، کلیه و ماهیچه‌ها می‌شود، عنوان کرد: هر چه درمان به تعویق بیفتد شدت آسیب هم بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه بدن ما دمای خود را در حد ۳۶.۵ تا ۳۸.۵درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند و این دما برای فعالیت‌های متابولیک بسیار مساعد است، در گرمازدگی دمای بدن بیمار به بالای ۴۰ درجه می‌رسد.

خبر مرتبط
گرمای بالای ۵۰ درجه در این شهرستان کشور/ چند نفر راهی بیمارستان شدند ؟

گرمای بالای ۵۰ درجه سانتی گراد در فهرج، ۲ نفر از کارکنان اداره برق را راهی بیمارستان کرد.

سخنگوی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره علائم گرمازدگی‌ تصریح کرد: دمای بالای ۴۰ درجه‌ سانتی‌گراد، گیجی، بی قراری، گفتار نامفهوم، هذیان، تشنج و نهایت کما، تهوع و استفراغ، برافروختگی پوست، تنفس سریع  و ضربان قلب سریع از مهمترین علائم ابتلا به گرمازدگی است.

علل گرمازدگی چیست؟

عبدالملکی گفت: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای گرم، فعالیت شدید جسمی در هوای گرم، کم آبی بدن و عدم مصرف آب کافی و نبود سیستم تهویه مطبوع در محل فعالیت از مهمترین علل گرمازدگی است.

وی درباره اقدامات در برخورد با بیمار گرمازده ، اظهار داشت: تماس با مرکز اورژانس ۱۱۵، انتقال بیمار به محل سایه و خنک، خارج کردن لباس‌های بیمار، مرطوب کردن پوست‌، قرار دادن پارچه مرطوب سرد روی پوست کشاله ران ،زیر بغل و روی سر به خنک شدن و کاهش دمای بدن بیمار کمک می‌کند.

خبر مرتبط
مصرف چه داروهایی در گرما خطر دارد؟

«دیورتیک ها» که پزشکان برای مدیریت نارسایی قلبی، بیماری کلیوی یا فشار خون بالا تجویز می کنند، باعث تکرر ادرار می‌شود و این امر موجب کاهش مایعات در بدن می‌شود.

پیشگیری از گرمازدگی چگونه است؟

سخنگوی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پوشیدن لباس‌های روشن نخی و نازک، جلوگیری از آفتاب سوختگی و استفاده از کلاه لبه پهن عینک آفتابی، مصرف مایعات فراوان، و عدم خروج از منزل در ساعات اوج گرما از راه های پیشگیری از گرمازدگی است.

عبدالملکی افزود: برای پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی، کودکان را داخل خودرو پارک شده زیر آفتاب قرار ندهید، قبل از سوار شدن به ماشین درب‌ها را باز  کنید تا تهویه انجام شود و از فعالیت شدید در ساعت گرم روز خودداری کنید.

 

برچسب‌ها:

نظر شما